אלון גלזר: מזרחי-טפחות - אי של יציבות; המשבר בחו"ל הופך אותו לעדיף על פני כל הבנקים האחרים בישראל

גלובס tv בלידר שוקי הון מעריכים כי הבנק חשוף בתיק קטן של מכשירים מורכבים שבגינו כבר בוצעה מחיקה, בנוסף לתיק אשראי קטן של מאות מיליון דולר, "וכנראה זהו" ; פועלים, גם לאחר מכירת התיק והמחיקות שביצע, עדיין חשוף במידה רבה

בבית ההשקעות לידר שוקי הון פירסמו סקירה מעודכנת על הסקטור הבנקאי בישראל, לאחר הסערה שהתחוללה בשווקים אמש, עם שתי ההודעות הדרמטיות מעבר לים. הכוונה היא כמובן להודעתו של בנק ההשקעות הרביעי בגודלו בארה"ב, ליהמן ברדרס, שהגיש בקשה לפשיטת רגל, וההודעה השנייה היתה מבנק השקעות נוסף - מריל לינץ', שדווקא קיבל סוג של חבל הצלה, כשיירכש ע"י בנק אחר - בנק אוף אמריקה.

האנליסט אלון גלזר מעריך כי האירועים האלה מגדילים משמעותית את החשש למחיקות ולהפסדים בתיקי ההשקעות של הבנקים המקומיים בחו"ל, וחוזר ומדגיש כי החשש הוא לא רק מהחוב של ליהמן, אלא משורה ארוכה של מכשירים פיננסיים, כמו אג"ח, CDO, CLO, MBS, קרנות גידור ועוד.

להערכת האנליסטים בלידר, אנו צפויים לראות את המשך המחיקות וההפסדים ברבעונים הקרובים, ואף חוששים כי הם יגיעו מוקדם יותר ממה שנראה היה עד כה. גלזר מציין שלושה דברים שחשוב לזכור, בהתייחס לדיווח של הבנקים בסוף הרבעון השני:

ראשית, בלידר לא ממש בטוחים כי הדיווחים הרבעוניים כללו את כל החשיפות מהמכשירים הפיננסיים. שנית מציינים בלידר כי אין ממש דרך למצוא את החשיפה לבנקים ספציפיים, ורק מצב כמו התפרקות של בנק בחו"ל, תביא את הבנקים בארץ לדווח על החשיפה המדוייקת. ולבסוף, מזכירים בלידר כי הבנקים הקטינו חלק מהפוזיציות, והחשיפה למגזר בחו"ל.

יש לציין כי בידי לידר אין את כל החשיפה של הבנקים בישראל, ובעיקר אספו את הנתונים מהעולה בדו"חות הרבעוניים, ובחלק מהמקרים ערכו שיחות הבהרה עם הבנקים.

ממסקנות הסקירה, עולה כי החשיפה של הבנקים באה לידי ביטוי במספר אופנים: בהשקעות נוסטרו בחו"ל מהשנים האחרונות, באג"ח שרכשו הבנקים, באשראי שנתנו כחלק מהפעילות השוטפת של הסניפים בחו"ל, ובשותפות בסינדיקטים.

מהמסקנות הספציפיות עולה כי בנק מזרחי טפחות הוא הבטוח מכולם. "מזרחי - אי של יציבות" אומרים בלידר. האנליסטים מזכירים כי הבנק כמעט ואינו חשוף. תיק קטן של מכשירים מורכבים שבגינו כבר בוצעה מחיקה, בנוסף לתיק אשראי קטן של מאות מיליון דולר, וכנראה זהו - המשבר בחו"ל הופך את מזרחי לעדיף על פני כל הבנקים האחרים.

בפועלים למשל, גם לאחר מכירת התיק והמחיקות שביצע, עדיין חשוף במידה רבה: בעיקר בשותפות בסינדיקטים בהיקף של מעל 2 מיליארד דולר, ותיק CDS בהיקף של 680 מיליון דולר.

החששות של לידר מהבנק הבינלאומי הם בעיקר בשל החלק בתיק ה-MBS, בהיקף של כ-400 מיליון שקל, ומהחשיפה לאג"ח בחו"ל עם תיק יורובונדס, בהיקף של כ-6.3 מיליארד שקל.

מרבית החשיפה של בנק לאומי, מציינים בלידר, היתה לפאני מיי ופרדי מאק, והלאמתן הקטינה את החששות. עיקר החשש הוא מתיק האשראי בסניף בניו-יורק.

גם אצל בנק דיסקונט הלאמתן של ענקיות המשכנתאות מקטינה את החששות. מעבר לכך יש חשיפה בהיקף של 920 מיליון דולר באג"ח קונצרני, ותיק אשראי של כ-4 מיליארד דולר.