יו"ר קופ"ג וקרנות הפנסיה באקסלנס נשואה: "גם אחרי ה-11 בספטמבר זה נראה סוף העולם, אבל לא נגיע לשם"

גלובס tv ירון זר, מנהל מחלקת מחקר בישיר בית השקעות: "זה לא הזמן לחפש מציאות בשוק" ; עידן אזולאי, מנהל קרנות נאמנות אפסילון, על תגובת המשקיעים: "העם זקוק לעירוי אגרסיבי של ריטלין"

הפאניקה בשווקים העולמיים הגיעה היום ביתר שאת לשוק ההון המקומי כאשר הציבור נתון ללחץ כבד לאור אינטנסיביות האירועים וממהר לפדות את כספו חזרה.

"בקרנות הנאמנות חל פדיון משמעותי בימים האחרונים כאשר ההערכה כי הציבור פדה כ-3 מיליארד שקל, אך עם זאת בקרנות הכספיות לא חלה בהלה שכזו וזאת משום שהן נחשבות לאפיק השקעה בטוח יותר, וזאת בשל השקעתן במק"מ ובאג"ח ממשלתי קצר טווח, ועל כן משמשות כתחליף לפקדון בנקאי". ציין היום ירון זר, מנהל מחלקת המחקר בישיר בית השקעות.

"ההערכות הן כי חלק מהכסף שנפדה לא עובר לקרנות הכספיות ואפילו לא לבנקים אלא לבלטות, הציבור שומר בבית את הכסף. יש פה חוסר אמון במערכת הבנקאית וזאת בשל חשש שבנק ישראלי יקרוס, למרות שלא סביר שיקרה כן." ציין זר.

"מהצד הכלכלי הפאניקה של הציבור מוצדקת, שכן ישנה סבירות כי המשבר הפיננסי העולמי ישתלב במשבר מקומי שלדעתי יגיע לישראל בחודשים הקרובים, עם תחילת 2009. אך עם זאת מדובר על פאניקה חדה מידי ופה זה כבר עניין פסיכולוגי", הוסיף זר.

זר מציע לציבור המשקיעים לא לחפש מציאות, "השוק ימשיך להיות קשה אל תנסו למצוא את העיתוי של התיקון, המשקיעים צריכים להתמקד באפיקים דפנסיביים".

בשאלה לגבי השפעתו של מהלך הזרמה של 180 מליארד דולר לשווקים על ידי ראשי הבנקים המרכזיים אשר התבצע היום, השיב זר כי "אף אחד בשוק לא יודע באמת איך ישפיע המהלך הזה".

"מי שנמצא בפוזיציה דפנסיבית, עם מעט מניות ויותר אג"ח ממשלתי, מצבו עוד בסדר, אך מי שנמצא באפיק מנייתי ועם אג"ח קונצרני רצוי שיבצע התאמה בתיק שלו על פי מידת הסיכון שקיימת בשווקים".

"המגזר הפיננסי בארץ אינו חסין הוא נפגע וימשיך להיפגע אבל לא סביר להניח שיקרוס פה בנק. בעוד שהשווקים מתחילים לגלם תרחישים שכאלו צריך לזכור כי המשבר בארה"ב הוא סביב בני השקעות כאשר המקביל של גוף כזה בארץ הוא בית השקעות", סיכם זר.

"זקוקים לעירוי אגרסיבי של ריטלין"

עידן אזולאי, מנהל קרנות נאמנות אפסילון, אמר היום ל"גלובס": "קנו עכשיו מניות בנקים, תכניסו אותן עמוק לכספת ותוציאו אותן בעוד כמה שנים. יש סיכוי לא רע שהמרוויחים הגדולים מהמשבר הזה יהיו הבנקים. אלה שישרדו, כמובן. הבנקים שישרדו הם אותם בנקים שנוהלו בשמרנות רבה (ולכן לא כל כך אהבנו אותם) ובמשך שנים רבות, נמנעו מהרפתקאות פיננסיות והקפידו לפעול רק בתחומי הבנקאות המסורתיים. כל אלו מציבים אותם היום בצד של הקונים ולא בצד של פושטי היד".

אזולאי הוסיף: "מאחר ואחת התוצאות של המשבר הזה היא שינוי מהותי בתפישת הסיכון, הבנקים עתידים להעלות את פרמיות הסיכון שהם ידרשו מהמגזר העיסקי. מכיוון שהמגזר העסקי יפנה למערכת הבנקאית לשם קבלת אשראי ולא לשוק ההון (איך אפשר לגייס כשאגרות החוב נסחרות בתשואות כאלו ?), סביר להניח שהריביות שינקבו יהיו בשיעורים גבוהים בהרבה מאלו שננקבו בעבר. לכשתתפזר המהומה, יתברר שנוצרו בענף הבנקאות מספר קטן יחסית של גופי ענק שזרועותיהם פרושות על פני מספר גדול של פעילויות.
הגדול והחזק ייהפך לענק וחזק עוד יותר, והחלשים ייעלמו".

אזולאי סיכם בהערה על הפאניקה בציבור: "יכול להיות מאוד מעניין להיפגש עם 'המשקיעים' שמוכרים כעת אג"ח ממשלתיות רק בגלל שהם לא רוצים להחזיק בנייר ערך מכל סוג שהוא. סלחו לי על הבוטות, אבל העם הזה לא זקוק לראש ממשלה ממין נקבה, הוא זקוק לעירוי אגרסיבי של ריטלין".

אבי דויטש יו"ר קופ"ג וקרנות הפנסיה באקסלנס נשואה מרגיע

"בימים האחרונים מאז שהמשבר הגיע לפתחנו, אנחנו רואים התעניינות מאוד מוגברת. הרבה עמיתים מתקררים ושואלים שאלות, חלקם מבקשים למשוך את הכסף בהחלט אנחנו רואים שיש לחץ באוויר". כך אמר היום לגלובס TV אבי דויטש יו"ר קופ"ג וקרנות הפנסיה, באקסלנס נשואה.

* מה מומלץ כיום לעמיתי קופות הגמל, לחכות, לעקוב, לא לעשות שום דבר?

"קופת הגמל היא מכשיר ההשקעה היחיד יחד עם קרנות ההשתלמות שנותן לך בתור עמית מגן מס על הרווחים שלך במיוחד דברים שצברת בקופה עד שנת 2002 לא תשלם מס לעולמים ולכן צריך לראות אותה כמכשיר השקעה לטווח ארוך".

"אנשים באמת בלחץ בירידות של הימים האחרונים. אבל בסה"כ כשאנחנו מסתכלים על זה ממוצא קופות הגמל בחמש השנים שעברו ב-2003-2007 הניבו תשואה של 70% נכון שעכשיו יש ירידות וכמה אחוזים יורדים. במקרה קטסטרופלי 62% או 60% זה מאוד לא נעים. אבל בראייה ארוכת טווח זה תשואה ממוצעת מעל 10% לשנה כולל השנה הזאת של הירידות. לא צריך לקבל החלטות נמהרות ולתת לראות באמת את האפשרויות הקיימות שהן רבות ומגוונות".

* האם המשבר הזה יגרום לקופות גמל לשנות באופן משמעותי את אסטרטגיות ההשקעה שלהן?

"קרנות הפנסיה שמשקיעות בארה"ב. האמריקאיות והאירופאיות משקיעות בין 40%-70% מנכסיהן במניות כבר הרבה מאוד שנים. קופות הגמל וקרנות הפנסיה הישראליות משקיעות לאורך שנים בין 20%-30% מנכסיהן במניות זאת אומרת האפיק המסוכן שלהן שנקרא מניות משמעותית נמוך ממה שקורה בארה"ב".

"בטווח הארוך קופות הגמל לא ישנו את אופי השקעתן. הן צריכות להשקיע במניות כי שם נמצאת התשואה, גם אחרי ה-11 לספטמבר זה נראה סוף העולם וגם הפעם זה נראה מאוד גרוע ואני לא חושב שזה יגיע למצב של קריסה טוטאלית בשווקים ולכן צריך להסתכל בפרספקטיבה ארוכת טווח בלי לחץ. מי שלא רוצה סיכון שלא ישים את הכסף בקופה עם מניות".

* מה לגבי עמיתים מבוגרים שאולי יצטרכו את הכסף שלהם בשנה שנתיים הקרובות?

"אם אתה צריך את הכסף בשנה הבאה או בשנתיים הבאות תצא מקופה עם מניות, תשים את הכסף בקופה ללא מניות כי אתה רוצה להבטיח עד כמה שאפשר את שווי הכסף שלך. ולכן יהיו קופות שישקיעו במניות וקופות שישקיעו בקופות ללא מניות ואנשים מבוגרים שלא יודעים מתי הם יצטרכו את הכסף בוודאי שיקטינו סיכון, ישקיעו בקופות או עם פחות מניות או קופות ללא מניות ויש מגוון רחב מאוד של קופות בשוק בדיוק שיכול לתת מענה לסוגים שונים של אנשים".

אז מה אתה ממליץ לעמיתים לעשות כיום? להתעניין לא לעשות שום דבר?

בלי לחץ. כדאי מאוד להתקשר, לשאול שאלות, להתעניין לא לטמון את הראש בחול. אך מצד שני צעדים נמהרים ומהירים בדר"כ מובילים להפסדים ולכן יש אלטרנטיבות אם אני לא רוצה להיות בקופת גמל עם מניות אני יכול להעביר את הכסף שלי מהר לקופת גמל ללא מניות ושם להחנות את הכסף ולקבל את ההחלטה שלי. לראות מה קורה בשווקים בעולם לראות מה קורה בכלל בשווקי המניות ואיגרות החוב ולראות אם הקופה ממשיכה לתת לי תשואה חיובית. זה המסר המרכזי.