גאידמק מבטיח להחזיר לאוסיף 30 מ' ד' שהחברה שילמה לו בעסקת וונוקובו

מדובר במקדמה ששילמה אוסיף במסגרת רכישת הקרקעות ברוסיה תמורת 100 מיליון דולר ; העסקה הקשתה על מכירת אוסיף וספגה ביקורת קשה מהמשקיעים שדרשו לקבל ערבות על המקדמה ; הצדדים יחתמו על הסכם שיגדיר מה יקרה לכספים במקרה של ביטול העסקה או קיומה

עורך הדין יוסי שגב, מיופה הכוח של גאידמק בחברות הציבוריות שבשליטתו, הודיע היום שקיבל הוראה מגאידמק להעביר לאוסיף 30 מיליון דולר. מדובר במקדמה ששילמה אוסיף לגאידמק בעבור קרקעות פרטיות שבבעלותו, במסגרת העסקה לרכישתם תמורת 100 מיליון דולר.

במקביל להחזרת המקדמה לאוסיף, ייחתם הסכם בין החברה לבין גאידמק שיגדיר מה יקרה לכספים במקרה של ביטול העסקה, או במקרה של החלטה לקיום העסקה. אוסיף הודיעה כי תפעל במהירות האפשרית לחתום על ההסכם.

תחילת הפרשה ביוני 2007, כשאוסיף חתמה על הסכם לרכישת 870 דונם מקרקעין בוונוקובו, הנמצאת במרחק של כ-35 ק"מ ממרכז העיר מוסקבה, סמוך לכביש הראשי לקייב. בחודש אוקטובר התברר שהבעלים של הקרקע, היא חברת סטרוילידר (Stroylider), שבשליטת גאידמק. גאדימק רכש את הקרקע תמורת 25 מיליון דולר בחודש אפריל 2007, וכאמור מכר אותה לאוסיף ב-100 מיליון דולר, עוד באותה שנה.

העסקה עוררה ביקורת חריפה בקרב המשקיעים, אך יש לציין שהיא אושרה על ידי כל הגורמים, בהתאם לעסקת בעל שליטה. הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח ד' של החברה דרשו לקבל ערבות על המקדמה שהועברה, באסיפה שקיימו ביום שני שעבר. בנוסף, בנק לאומי, נושה של החברה, דרש לפני יומיים את החזרת הכסף.

גאידמק הבטיח מצידו להעביר עד יום שלישי בערב ערבות למקדמה ששולמה לו, אך לא עשה זאת ועורר את זעמם של המוסדיים. חלק קטן מהם אף איים בדרישה לפירעון מיידי של האג"ח, אך נציין שפעמים רבות משתמשים באמירות קיצוניות כחלק מהמשא ומתן מול הנהלת החברה, בכדי להשיג דרישות.

מחזיקי אג"ח ד' במצב טוב יחסית

בנוסף ל-30 מיליון דולר שכבר הועברו לגאידמק, אמורה אוסיף לשלם 35 מיליון דולר באמצעות הקצאת מניות רגילות של החברה לסטרוילידר, והתשלום השלישי בסך של כ-35 מיליון דולר אמורים להגיע מהנפקת אג"ח.

היום התקיימה אסיפה של מחזיקי אג"ח ד' של החברה, במשרדי אוסיף שבהרצליה. המוסדיים קיבלו סקירה על הנכסים והפעילות של אוסיף, אך במרכז העניינים הייתה עסקת וונוקובו הבעייתית. בנוסף, נקבעה אסיפת המשך ליום חמישי הבא.

מחזיקי אג"ח ד' נמצאים במצב טוב יחסית ליתר מחזיקי האג"ח של אוסיף, מכיוון שיש להם שעבודים לפרויקט מצליח ברמת אביב. בנוסף, באסיפה הקודמת (מיום שני שעבר) התקבלה דרישתם של מחזיקי אג"ח ד', להענקת זכויות חתימה לנאמן האג"ח על צ'קים בסכום גבוה של הפרויקט.

מניית אוסיף ירדה היום בכ-14% והשלימה ירידה של 79% בשנה האחרונה, למחיר המשקף לחברה שווי שוק של כ-190 מיליון שקל בלבד.

אתמול נדחה בשבוע מינויו של עו"ד פיני יניב ככונס נכסים, על מניותיו של ארקדי גאידמק (67.4%) בחברת אוסיף. כך סיכמו גאידמק ובנק מזרחי-טפחות, הטוען כי גאידמק חייב לו סכום של 158 מיליון שקל.