פולסון וברננקי מקדמים תוכנית חדשה להפרדת הנכסים הבעייתים מהמאזנים של חברות הפיננסים

עדכון - תוקם רשות חדשה אליה יועברו הנכסים ; ב-12 הימים האחרונים משכו האזרחים האמריקנים סכום שיא של 89 מיליארד דולר משוק הקרנות הכספיות ; עלות התוכנית עשויה להגיע לחצי טריליון דולר ; ההודעה על התכנית הקפיצה את וול סטריט

שר האוצר האמריקני, הנרי פולסון, ויו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי מציעים תוכנית חדשה שתעזור לייצוב המאזנים של החברות הפיננסיות, לפיה יועברו נכסים בעייתיים מסעיפי המאזן של חברות הפיננסים האמריקניות אל רשות חדשה שתטפל בהם.

בכירי הקונגרס שנפגשו עם פולסון וברננקי אתמול אמרו כי בכוונתם להעביר את החקיקה הדרושה בהקדם. היוזמה החדשה, אשר יתכן שגם תבטיח את הקרנות הכספיות, מטרתה להסיט את הנכסים הקשורים במשכנתאות המהווים את שורשיו הבעיה של משבר האשראי החריף ביותר מאז ה"שפל הגדול". המאמץ הינו הכרה בכך כי הצעדים שנקטו עד כה פולסון וברננקי לא הצליחו לעודד את השוק הפיננסים ושוק הנדל"ן.

על פי ההצעה יצור הממשל מערך מאסיבי אשר ירכוש את ני"ע מגובי המשכנתאות, אשר עלותו המוערכת הינה של כחצי טריליון דולר (500 מיליארד) והוא יהיה מעורב ברכישתן כל הנכסים הבעייתיים הן מהחברות הפרטיות והן מהחברות להן ערב הממשל.

לאחרונה נאלץ הממשל האמריקני לבצע מספר פעולות חרום ובהן הלאמת חברת הביטוח הגדולה בעולם, AIG, בעבורה שילם 85 מיליארד דולר. ואת ענקיות מימון המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק בעבורן שילם 200 מיליארד דולר.

ב-12 הימים האחרונים משכו האזרחים האמריקנים סכום שיא של 89 מיליארד דולר משוק הקרנות הכספיות.

האפשרויות כוללות הקמתה של קרן בהיקף של 800 מיליארד דולר אשר תרכוש את הנכסים הכושלים, כן הפרדה והפקדה של 400 מיליארד דולר בחברת הביטוח הפדרלית. וזאת על מנת להבטיח את כספם של המשקיעים בשוק הקרנות הכספיות. אפשרות נוספת היר שהחברות שהולאמו פאני מיי ופרדי מאק הן שירכשו את אותם נכסים בעייתיים וירכזו את טיפול הממשל בהן תחת קורת גג אחת.

התוכנית הממשלתית מיועדת לעזור בהצלת שוק המניות בוול-סטריט. שר האוצר הנרי פולסון, יו"ר ה'פד', בן ברננקי, בודקים לעומק את הצעתו של הסנאטור צ'ארלס שומכר, שנועדה לסייע במשבר הפיננסי העולמי. "האוצר והבנק המרכזי מתחילים להבין כי דרוש פתרון מקיף וכולל", אמר הסנאטור, ששוחח בנידון עם ברננקי ופולסון.

הסנאטור הציע איחוד כוחות של האוצר ושל הבנק המרכזי במטרה להזרים הון לגופים הפיננסיים שנקלעו למשבר, בתמורה לנתח מהון המניות המונפק של החברות הללו, כאשר גם תוכנית סיוע בשוק המשכנתאות, עומדת על הפרק. שר האוצר, הנרי פולסון, ונשיא הבנק המרכזי של ארה"ב שוקלים את התוכנית של שומכר, שהציע,לגבש תוכנית "קבועה" להזנקת הגופים הפיננסים שנקלעו למשבר נזילות חמור בעת האחרונה.

בנוסף הודיע גם יו"ר רשות ני"ע האמריקנית ה-SEC, כריסטופר קוקס על הקשחת התנאים לפעילות שורט, והודיע על חקירות שיתנהלו כנגד הפעילים בשוק אשר הפילו את המניות הפיננסיות. בכוונת ה-SEC להגביר את החקיקה בשוק על מנת להבטיח את הזילות של שוק ני"ע.

ההודעה על התוכנית המסתמנת, התקבלה באהדה רבה בקרב המשקיעים בוול סטריט והקפיצה את המדדים המרכזיים בוול-סטריט להינעל בעליות חדות של כ-4%. זינקו גם מניות הבנקים הגדולים, כגון מניית וואכוביה, בנק אוף אמריקה ומניית אמריקן אקספרס.