התביעות בדרך: קרנות יתבעו את רשות הפיננסים באנגליה על הפסקת המכירות-בחסר

מנהלי הקרנות: "קל להאשים אותנו, אך האשמים הם הבנקים שנהגו בחוסר אחריות והפיקוח שלא מנע זאת"

קבוצה קרנות, שכוללת כמה מקרנות הגידור הגדולות בעולם, מתכננת לתבוע את רשות השירותים הפיננסיים (FSA) בגין הפסדים בהיקף של מיליוני ליש"ט שייגרמו לקרנות כתוצאה מהאיסור שהטילה הרשות בשבוע שעבר על מכירה-בחסר.

מספר גדול של קרנות מגייסות עורכי-דין, כדי לתבוע את הרשות, בטענה שהרשות הרחיבה באופן בלתי לגיטימי את סמכויותיה וגרמה "הרס הון נרחב".

לדברי אחד ממנהלי הקרנות, "תפקידה של רשות ה-FSA הוא לדאוג לקיומם של שווקים מסודרים - והשווקים תיפקדו בסדר. רק הבנקים קרסו. אבל בהינף יד אחד, הרגולטורים מחקו פעילויות לגיטימיות, וכמה קרנות הפסידו מיליונים. ראשי הרשות עשו את הדבר הפופולרי מבחינה פוליטית, ולא חשבו על הנזק שהם גורמים. ייתכן שיהיו תוצאות בלתי צפויות, אבל מדובר בהתנהלות שערורייתית ובלתי חוקית".

תגובת הנגד באה בסופו של שבוע, שבמהלכו נקלעה תעשיית קרנות הגידור, שמגלגלת מיליארדים, למשבר. חברות שירותי ברוקרים רגילות בלונדון מעריכות, ש-35% מקרנות הגידור האירופיות מגבשות צעדי חירום כדי להימנע מסגירת קרנות, מכיוון שהאיסור על מכירה-בחסר הטיל מגבלה חמורה על פעילותן של הקרנות בדיוק בתקופה שבה הן זקוקות למרחב תמרון גדול כדי לשרוד.

כריסטופר קוקס, יו"ר רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), אמר בשבוע שעבר, כי ה-SEC מחויבת להשתמש "בכל כלי נשק שברשותה כדי להיאבק במניפולציות שוק, שמאיימות על משקיעים ועל שוקי ההון".

אך ראשי הקרנות זועמים על כך שרשויות הפיקוח לא הקדישו זמן להשקת צעדים ממוקדים יותר. לדברי אחד מהם, "מכירה-בחסר מתבצעת מסיבות רבות, ולא רק כהימור על ירידה במחירי מניות. אמנם ישנם מניפולטורים זדוניים בשוק, אבל האיסור הזה כמוהו כהטלת רפש בפעילויות לגיטימיות, כגון סחר באופציות, קרנות מסוגים שונים, מגוון של אסטרטגיות ניהול סיכונים ועוד".

מנהל נוסף ציין כי "קל להאשים את קרנות הגידור. אך האשמים האמיתיים הם הבנקים שהעניקו הלוואות בקלות דעת, ובנקי ההשקעות שנהגו בחוסר אחריות באיגוח ההלוואות ובהפצתם בעולם. זו גם אשמת רשות הפיקוח, שלא עלתה על זה, אבל זו לא אשמתנו".

מקור באחת מחברות שירותי הברוקרים הרגילות, אמר שהמגזר "בכאוס מוחלט", ומקור אחר ציין, ש"מדובר במרחץ דמים".