מגיבים למשבר הפיננסי: רשתות המזון והאופנה משדרות עסקים כרגיל

רוב החברות נערכות להאטה, אבל לא בטוחות לגבי העיתוי וההיקף שלה ; בינתיים, בכירי הקמעונאות מנסים לשמור על אופטימיות, בציפייה לראות כיצד תשפיע הזרמת הכסף למשק האמריקני על העסקים שלהם

יום לאחר הכרזת ארה"ב על תוכנית החירום האמריקאית, בשוק הקמעונאות הישראלי הדעות חלוקות באשר להשפעות האפשריות של המשבר הפיננסי העולמי על השוק. בעוד שחלק מהחברות נערכות להאטה, חלק אחר סבור שגם אם תהיה האטה, היא לא תיתן את אותותיה על רשתות המזון והאופנה. "אני לא צופה האטה", אומר רמי שביט, מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצת המשביר לצרכן. בדעה זאת מחזיק גם מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד: "עיקר המהלך של המשבר בארץ יהיה בשינוי מהותי בשיטת החיסכון. המשק לא ייכנס להאטה".

"כל מה שקורה בשוק ההון, לא בא לי כהפתעה. המשבר יחייב היערכות מחושבת ברמה הלאומית בכל הנושא של חיסכון לטווח ארוך. אין לי ספק שגם ברמת הממשלה וגם ברמת האזרחים, נראה חזרה לתקופה של פעם שבה החיסכון לטווח ארוך יהיה יותר סולידי, יחזור לידי הבנקים ויהיה מגובה עם בטוחות של הממשלה. הוא יפסיק להיות דומה לרולטה ויהיה יותר דומה לחסכון לטווח ארוך", אומר וורמברנד. עם זאת, הוא אומר, "אין שום קשר לריטייל, אלא אפילו להפך. אנשים שהגדילו חיסכון לטווח ארוך יעדיפו, כתוצאה מחוסר הביטחון בו, לבצע קניות, כולל קניות של מזון וכולל הגדלה מסוימת של הצריכה הפרטית. הפגיעה תהיה במעבר לדירות יותר יקרות".

לעומתו, צופה רמי לוי, מנכ"ל ובעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, כי ההאטה בדרך אלינו. "אני חושב שתהיה לכך השלכה והמשבר ייפגע למעשה בכל בית, בעיקר באלה שאין להם כסף וגם באלה שמחזיקים כספים בקופות הגמל. אני מאמין שתהיה האטה שתביא לכך שהלקוחות יעברו לקנות ברשתות דיסקאונט כי יהיה להם יותר קשה לקנות בחנויות שלא רגישות למחיר. מצד שני, מחירי הסחורות ירדו כי הביקוש יקטן".

מנכ"ל רשת קו-אופ ישראל, רמי מנדל, אמנם צופה האטה אך לדבריו, היא תפגע באופן שולי ביותר בקמעונאות המזון. "ההאטה תתחיל להשפיע על הריהוט, על ההלבשה ובסופו של התהליך, היא גם תפגע במזון, אם כי בשוליים כי אנשים יצטרכו לאכול. זה טבע החיים. אנשים יצמצמו בהוצאות אחרות ובאוכל תהיה פגיעה קלה בלבד, ובודאי שלא כפי שתיראה בתחומי קמעונאות אחרים".

מנכ"ל יוניליוור, מוטי קרן, טוען כי "השפעת המשבר היא פונקציה של ההשפעה על כמות ההכנסה הפנויה של הצרכנים, בשל תיקי השקעות שונים. זה נראה לי רחוק. זה לא משפיע באופן מיידי על ההכנסה הפנויה והתצרוכת המיידית ולכן אני סבור שההשפעה תהיה בשוליים".

בקניונים טוענים כי הכיוון דווקא נראה חיובי

גם אם יש כאלה בין חברות האופנה שמעריכים כי ההאטה תפגע במכירות, ידיהם כבולות. "מוקדם לקבוע מה יהיו ההשלכות של המשבר על המערכת הקמעונאית. כתרבות ארגונית, צריך תמיד להדק חגורה כי אנחנו חיים מהרבה כסף קטן שמצטבר למאות מיליוני שקלים. בסופו של דבר, מבחינת הריטייל, אנחנו מדברים על עסקה ממוצעת של 150 שקל, זה לא סכום שיגרום לאדם להפסיק לקנות. אנחנו לא מוכרים מכוניות פאר או דירות פאר ששם כנראה תהיה פגיעה מיידית. אנשים לא יפסיקו לבלות בקניונים כי זו תרבות הבילוי במדינת ישראל ואני לא צופה האטה. היבואנים וכל הגורמים מסביב כבר נערכו לסחורה של השנה הקרובה ואין להם הרבה יכולת לשנות, בטח שלא את החורף וגם לא את קולקציות הקיץ שכבר הוזמנו", אומר שביט.

"אני לא יודע כרגע להעריך מהן השלכות המשבר על ישראל ונראה לי מוקדם מדי להעריך אם בכלל תהיה לו השפעה. ייתכן שייקח זמן עד שיראו את ההשלכות האמיתיות של זה. אין ספק שאם יהיה קשה יותר לקבל הלוואות מהבנקים, זה עלול לגרום להאטה בקניות אבל כרגע אני לא רואה פגיעה", אומר מנכ"ל ובעלים של חברת אופנה גדולה.

בקניונים ממתינים לפי שעה בדריכות. "כרגע אני לא רואה הבדל בצריכה. השאלה היא מה תהיה עוצמת השבר וכיצד הוא יגיע לכיס הצרכן הישראלי. אם אנשים יפסידו הרבה בבורסה, זה בודאי ישפיע. לעומת זאת אם הבורסה תתייצב, אני לא רואה השפעה. בינתיים ונכון להיום, זה נראה חיובי ואני מקווה שלא יהיה עוד משבר משמעותי בשוק" אומר עמיר בירם, מנכ"ל בריטיש ישראל הבעלים של קבוצת קניוני ישראל.

גם בענף החשמל מתייחסים בזהירות להשפעות האפשריות. "קשה לדעת לאן הדברים הולכים. בהנחה שבכל מקרה אנשים יכנסו למגננה של חוסר ביטחון וחוסר ודאות, זה בודאי יגרום להאטה כזאת או אחרת. הצפי הוא שתהיה איזושהי האטה, אבל כרגע הכל נזיל. יש לנו תוכניות ואנחנו מוציאים אותן מהמגירה ובוחנים אותן יותר לעומק. ההנחה שתהיה איזושהי האטה. איך וכמה קשה לנו כרגע להעריך אבל אנחנו מניחים שזה ישפיע ולא יעבור מעלינו" אומר צביקה גיור מנכ"ל ובעלים של חברת ניופאן.

רשתות הקפה יודעות בשנתיים האחרונות פריחה מיוחדת. כל רשתות הקפה מתרחבות בקצב מהיר ואחרי שהן עבור בהצלחה את גל התייקרויות המזון, הגל הפיננסי מאיים עליהן. בעוד שרבים בריטייל מתייחסים לרכישות בבתי הקפה כמותרות וכשומנים שמשפחה ממהרת לקצץ, ברשתות הקפה טוענים שהארוחות בבתי הקפה, הן תחליף לא יקר לא יקר לאכילה בבית.

"ניסיון העבר למדנו שהנהנים העיקריים ברגעי משבר ומיתון הם בתי הקפה. אנשים נוטשים את מסעדות היוקרה ועוברים למשהו יותר עדין ומינורי.

כמות הזכיינים שרוצים לפתוח סניפים לא פחתה אבל בעוד שקודם הייתה נכונות להשקיע מיליונים בפתיחת סניף, היום הזכיינים נותנים יותר את הדעת להיקף ההשקעה וזמן החזר ההשקעה והם שואלים יותר ובודקים יותר", אומר רונן נמני, בעליה של רשת קפה קפה. לדבריו, המשבר מורגש היטב באווירה אם כי אין לצפות כרגע לאן הוא יוביל. "יש תחושה באוויר, זה לא השפע שהיה לפני שנה- שנה וחצי. האנרגיות שונות" הוא אומר.