דש מובילה את דירוג קרנות ההשתלמות

דש גמל מוליכה את דירוג הקרנות הגדולות, ואילו דש אקונומיסט נמצאת במקום הראשון בדירוג הקרנות הקטנות ; אקסלנס השתלמות, כנרת ותבור של פריזמה הן הקרנות הגרועות ביותר ; מקה"ל וכנרת נפדו מתחילת השנה 2.3 מיליארד שקל

קריסת שוק ההון האמריקני וגלי ההדף שנוצרו כתוצאה מכך הביאו לתילי תילים של כתבות ופרשנויות, חלקן לא קשורות למציאות. כך למדנו מעיון באחד המוספים הכלכליים, מושג חדש בביטוח פנסיוני: קופות גמל נזילות. זה אמנם חוסר הבנה בסיסי במושגי יסוד, אבל הבעיה עצמה נכונה. למעלה ממחצית הכספים המופקדים בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הם כספים נזילים, כלומר כאלה שמשיכתם על ידי העמיתים אינה בגדר אירוע מס.

הבעיה חריפה יותר בקרנות ההשתלמות כיוון שאלו אינן מוצר פנסיוני, אלא חלק מתנאי ההעסקה של עובדים רבים, פטנט ישראל אופייני של תוספת שכר שבה המדינה משתתפת באמצעות בהטבות מס.

רוב החוסכים בקרן ההשתלמות אכן רואים את החיסכון כמיועד לצריכה, ואחת לכמה שנים משתמשים בו כדי לסגור אוברדרפט, לרכוש אוטו או מטרה דומה אחרת.

עד עתה ספגו עמיתי קרנות ההשתלמות בגבורה יחסית את התשואות השליליות, כשמתחילת השנה עד סוף יולי נמשכו 6.7 מיליארד שקל מקרנות השתלמות, בהשוואה ל-5.7 מיליארד שקל אשתקד - עלייה של 18%. בשוק ההון מייחסים את העלייה במשיכות בין היתר לאי הוודאות שזרעה תוכנית האוצר (שבוטלה בינתיים) למסות את קרנות ההשתלמות.

הטבת המס מול עוגמת הנפש

מה יקרה כעת? מי שרואה בכספי קרן ההשתלמות מקור לצריכה וכספו נזיל, עשוי כעת לפדות אותה. מי שלא סיים שש שנות חיסכון יצטרך להעריך האם התשואה השלילית עד עתה תתקזז בעתיד, ולהחליט האם הטבת המס לנשארים בקרנות שווה את עוגמת הנפש.

בראש דירוג קרנות ההשתלמות הגדולות (מנהלות מעל מיליארד שקל) עומדת כמו בששת החודשים האחרונים, דש השתלמות. הקרן הרביעית בגודלה, בעלת היקף נכסים של 4 מיליארד שקל - בניהולם של קובי לוינסון ומנכ"ל הגמל, אורן חנוכה - השיגה תשואה מצטברת של 2.97%-.

אחרי דש נמצאת משתלם א' של ישיר בית השקעות, עם תשואה מצטברת של 3.6%-, ובמקום השלישי קרן ההשתלמות של כלל ביטוח המנהלת 1.5 מיליארד שקל עם תשואה מצטברת של 4.01%-.

במקום הרביעי נמצאת קה"ל, קרן ההשתלמות הגדולה בישראל שבבעלות מגדל שוקי הון. הקרן סובלת מעזיבת עמיתים פרמננטית, בעיקר על רקע תשואות עבר גרועות מאוד בתקופה בה היא הייתה בבעלות לאומי ודיסקונט. במגדל שוקי הון, בניהולו של דן ללוז, שיפרו את התשואות אבל זה לא מספיק. קצב נטישת העמיתים אמנם ירד, אך מתחילת השנה יצאו מקה"ל 1.1 מיליארד שקל, והקרן מנהלת כעת 8.5 מיליארד שקל.

במקום החמישי בדירוג הקרנות הגדולות נמצאת אסף של אקסלנס (4.63%-), ואחריה השתלמות של הלמן אלדובי (4.82%-) והשתלמות כללי של אנליסט (5.21%-).

בתחתית נמצאות כנרת של פריזמה (6.38%-) ואקסלנס השתלמות עם תשואה של 6.72%-. בדומה לקה"ל, גם כנרת, הקרן השנייה בגודלה, סובלת מעזיבת עמיתים, אך מצבה חמור יותר. מהקרן המנהלת 6.3 מיליארד שקל יצאו מתחילת השנה נכסים בהיקף 1.2 מיליארד שקל.

פריזמה סוגרת את הרשימה

בראש דירוג קרנות ההשתלמות הקטנות (מנהלות מעל 300 מיליון שקל) נמצאת דש אקונומיסט, שנכנסה לראשונה לדירוג לאחר שהיקף נכסיה עבר את רף 300 מיליון השקלים. אקונומיסט מציגה תשואה פנטסטית לשנה כזו, 2.11%, והיא קרן ההשתלמות היחידה בדירוג עם תשואה חיובית.

איך עושים את זה בדש? לנו אין מושג, אבל העמיתים מצטרפים. מתחילת השנה עלו נכסי אקונומיסט מ-27 מיליון שקל ל-351 מיליון שקל, כש-95% מהכסף נובע ממצטרפים חדשים. נותר רק לראות אם המגמה תמשיך גם לאחר ספטמבר.

במקום השני, נמצאת קרן ההשתלמות של חברת הביטוח מגדל (לא לבלבל עם מגדל שוקי הון), המציגה תשואות מצוינות יחסית למצב. הקרן שסיימה את שנת 2007 במקום הראשון מבין כל קרנות ההשתלמות המדורגות, מנהלת 629 מיליון שקל בתשואה של 0.57%-. אחריה בדירוג נמצאות קרן ההשתלמות של ילין לפידות (1.11%-), נועם של דש (1.30%-) וסמדר של איילון (1.60%-). במקום השישי פריזמה השתלמות (2.40%-), ואחריה פסגות השתלמות (2.46%-).

מי בתחתית? במקום ה-20 קרן ההשתלמות הכללית של מיטב עם תשואה של 6.33%- ואחריה איפקס השתלמות (7.63%-), כללי ב' של אנליסט עם תשואה של 9.97%-, ותבור שבבעלות פריזמה (11.29%-). תבור נמצאת במקום האחרון בדירוג הקרנות, ונדגיש כי היא הייתה מוצאת את מקומה שם גם בשקלול הפיצוי שמעניקה פריזמה לנפגעי בן גביזון. *