RBC על תוכנית החילוץ של המערכת הפיננסית בארה"ב: שאלות רבות נותרו ללא מענה

[מילון מונחים למשבר העולמי] תמיר פישמן: "מה משמעותה של התוכנית לגבי תעשיית הבנקאות המסחרית?" ; RBC: "האם עול ההפסדים ייפול על כתפי המוסד שהנפיק את הנכסים בכך שהאוצר יקנה אותם במחיר השוק הנוכחי או שהנטל יושת על משלמי המיסים כאשר הממשל ירכוש את הנכסים במחיר גבוה משווי השוק?"

משרד האוצר האמריקאי העביר בקשה לרכישת הנכסים הגרועים מידי מוסדות פיננסיים בארה"ב ומידי זרים בעלי אחזקות משמעותיות. התכנית צפויה לקבל את אישור הקונגרס בשבוע הבא, אך ב-RBC מצביעים על שאלות רבות שנותרו ללא מענה.

הנכסים הצפויים להימכר: הרכישות ממוקדות בנכסים הנוגעים למשכנתאות מגורים ועסקים, אשר עשויים לכלול מכשירי MBS והלוואות. לשר האוצר יהיה שיקול הדעת, יחד עם נגיד הפד, לרכוש נכסים אחרים אם יראו הכרח בכך לייצוב השווקים הפיננסיים. ניהול רכישת הנכסים: הנכסים ינוהלו בידי מנהלי השקעות פרטיים על פי הנחיות האוצר להשגת יעדי התכנית.

למשרד האוצר יהיה שיקול דעת מלא בניהול הנכסים כמו גם בשימוש בזכויות הניתנות בקשר לרכישת נכסים אלו דרושים פרטים נוספים: אף שהמשקיעים זכו לקבל את פרטי המפתח של התכנית, נתונים נוספים דרושים על מנת לקבוע כמה מוצלחת תהיה בסופו של דבר התכנית לשווקים הפיננסיים.

אחד הפרטים הקריטיים של התכנית לא נחשף באופן מספק באיזה מחיר ירכוש האוצר את הנכסים הבעייתיים? האם עול ההפסדים ייפול על כתפי המוסד שהנפיק את הנכסים בכך שהאוצר יקנה אותם במחיר השוק הנוכחי או שהנטל יושת על משלמי המיסים כאשר הממשל ירכוש את הנכסים במחיר גבוה משווי השוק?

קרנות נאמנות כספיות זוכות לביטוח: בסוף השבוע שעבר, במאמץ לעצור את קריסת הקרנות הכספיות, יצר משרד האוצר האמריקאי תכנית ביטוח זמנית לתעשיית הקרנות הכספיות (Money-Market). לשנה הקרובה, התכנית תבטיח הן את הקרנות הקמעונאיות והן את המוסדיות. הקרנות מצידן יידרשו לשלם עמלת השתתפות בתכנית הביטוח.

השפעת תכנית האוצר על הבנקים: התכנית עוסקת בקריסת בועת הנכסים, לא במחזור האשראי: משבר האשראי אותו אנו חווים כיום נולד מהתפוצצות בועת הנדל"ן למגורים, בשונה ממיתון מסורתי. מיתון מסורתי היה מוליך לבעיות אשראי קשות יותר לתעשיית הבנקים מניות הבנקים צפויות לעלות בשיעור צנוע בטווח הקצר: נצפה כי מניות הבנקים ייסחרו בטריטוריה שלילית בימים הקרובים והמשקיעים "יקנו לאור שמועות ויימכרו בעקבות חדשות". לטווח הארוך יותר אם תצליח התכנית היא תאיר פנים למניות הסקטור.

תוצאות בלתי צפויות: המחירים שישולמו עבור הנכסים הגרועים עשויים בסופו של דבר לספק לשווקים מחיר הוגן עבור הנכסים הקשים לתמחור, הצלחת התכנית בסופו של דבר תהיה תלויה במספר המשתתפים ובשאלה אם מחירי השוק יובילו לייסוף או פיחות בערכי הנכסים במאזני החברות בתעשייה. שורה תחתונה: תעשיית הבנקאות תהיה זקוקה להון נוסף על מנת להתמודד עם כל בעיות האשראי.

תמיר פישמן על ההזדמניות שנוצרות על רקע קידום תוכנית החילוץ

"מתחילים לשמוע אנשי עסקים מדברים על ההזדמנויות, כולם מדברים על דור חדש של בנקים ובנקים להשקעות שקמו בשנים האחרונות ויש להם כיום הזדמנות אדירה לתפוס חלל", אומר דני פישמן, מנכ"ל משותף תמיר פישמן.

מתחילים לשמוע אנשי עסקים מדברים על ההזדמנויות , כולם מדברים על דור חדש של בנקים ובנקים להשקעות שקמו בשנים האחרונות ויש להם כיום הזדמנות אדירה לתפוס חלל. מנהלים מדברים על הזדמנות לשכור אנשים טובים אבל בשכר שפוי. יש כאן תחילת תחושה של הוצאת ראש מחלון התיבה לראות האם הסופה בסוף.

כנראה שהנטל הכבד יפול על משלם המיסים האמריקאי . גם כאן יש שחושבים שהסוף יהיה דומה למשבר הבנקאיות בישראל והממשלה האמריקאית תפריט בעוד שנים בודדות את הנכסים שהצילה היום ולא תפסיד המון כסף , אולי אפילו תרוויח . משקיעים רבים מאשימים גם את שיטת רישום ההשקעות בספרים , בזמנים קיצונים לא בהכרח עסקה אחרונה שנעשתה בפאניקה משקפת את השווי , אבל לגופים אין ברירה ומשערכים את הנכסים עפ"י שוק.

רבים מעריכים שחלק מהעסקאות שנעשו כאן לאחרונה כגון רכישת ניהול ההשקעות של ליהמן ע"י ברקליס הינן עסקאות במחירי מציאה. חשוב גם לזכור שהבנקים יחזרו להלוות כסף , זה עיסוקם האמיתי וללא זה אין להם זכות קיום.

"להערכתי נתחיל לראות בעתיד הלא רחוק שתאוות הבצע תגבר על הפחד ויתחיל מירוץ לחיפוש מציאות ואת המרוויחים החדשים מהשינוי", מסכם דני פישמן.