לילה לבן

מילא מרוץ פורמולה 1 בסינגפור, אבל מרוץ ראשון בהיסטוריה לאור זרקורים?! זה מה שמחכה לנהגים בסוף השבוע הקרוב ; אז מה אם אף אחד מהם מעולם לא תירגל נהיגה בלילה, אפילו לא בסימולטור? ; 112 מיליון דולר הושקעו במסלול, 240 עמודי תאורה ו-1,500 פרוז'קטורים הותקנו, הכל במסגרת הפריצה האגרסיבית של הענף לכיוון השוק האסייתי

אחרי שהביא את הפורמולה למלזיה, סין וטורקיה. מה עוד נשאר לברני אקלסטון לעשות? בגיל 78, מנהל הפורמולה 1 הצליח להפתיע את כולם. והנה, בסוף השבוע הוא ירשום עוד פרק במה שהפך אותו למנהל הכל יכול של הפורמולה 1, כשהצליח להביא מרוץ פורמולה 1 לסינגפור. זה לא יהיה סתם מרוץ, אלא הפעם הראשונה שבה מרוץ פורמולה 1 יתקיים בלילה לאור זרקורים.

שיתוף הפעולה המבטיח מגיע מתוך הכרה מצד סינגפור כי הפורמולה 1 מהווה את אחת הפלטפורמות הטובות ביותר ואת קרש הקפיצה האידיאלי ביותר בפני הכפר הגלובלי, כפי שמספרים המארגנים. המקומיים, שהשקיעו במסלול בעיר כ-112 מיליון דולר, הסבירו כי "מאוד חשוב לנו לשים את סינגפור על המפה העולמית ולקדם אותה כמדינה נמרצת, חדשנית ופעלתנית, ולא ככזו השומרת בעיקר על מוניטין כמדינה הסטרילית בעולם".

כל זה כמובן לא היה יכול לצאת אל הפועל ללא אקלסטון, שמקדם ומחבק את מגמת "ההשתלטות האסייתית" כבר מספר שנים. "אני מאוד אוהב את אסיה, מעולם לא הסתרתי זאת ובכל הנוגע לסינגפור, ברור לי שזו תהפוך במהרה ליהלום שבכתר של הפורמולה 1", הוא אומר בראיונות ערב המרוץ ומנצל את הבמה לשלוח עקיצה לאירופים: "סינגפור הולך להיות מרוץ הרחובות המוביל בעולם". אמירה לא מבוטלת בהתחשב בפופולריות העצומה של מרוץ מונקו.

התמנון של אקלסטון

מתחילת שנות התשעים היתה סינגפור על הרדאר של אקלסטון, שרק השלים את ההשתלטות על הענף וחפץ לשלוח כמה שיותר רחוק את זרועות התמנון שלו. באותן שנים הוא נתקל בסירוב מצד השלטונות. אבל הכניסה למלזיה ובהמשך לסין, פתחו עבורו במאי האחרון את הדלת גם בסינגפור. כדי שלא לחשוב ולטעות שמדובר במשהו ניסיוני, נחתם הסכם לקיום המרוץ בעיר לחמש השנים הבאות.

כדי להפוך את המרוץ לפופולרי גם באירופה ובכדי למצות את הפוטנציאל הכלכלי באסיה, הבין אקלסטון שיש להתאימו כמה שיותר לשעון האירופי. ובמלים אחרות, להזיז את שעת המרוץ לשמונה בערב. לאחר שהושג גם האישור הבטיחותי הנוגע לנהיגה בשעות הלילה ולחוסר ניסיונם של הנהגים בתנאים אלו, החלו בסינגפור ההכנות. אלה כללו בין היתר התקנת 1,500 פרוז'קטורים, שהוצבו על 240 עמודי תאורה - מה שייצר עוצמת אור גבוהה פי ארבעה מכל אצטדיון ספורט. האור יהיה למעשה "אור יום", ויהיה בהיר פי ארבעה מתאורה של מגרש כדורגל. הטכנולוגיה המתקדמת מבטיחה כי בשום שלב במרוץ לא יסבלו הנהגים מסינוור.

לפחות לפי עדויות של אנשי שטח חיצוניים שעבדו בהרמת המיזם, צפוי המרוץ להיות אחד מהמפגנים האומנותיים המרשימים והעוצמתיים שנראו אי פעם. אבל לא רק, סוף השבוע מבטיח להיות עמוס באירועים וכל הנוגעים בדבר (החל בקבוצות עצמן, המשך בעיתונאים ואנשי מנהלה וכלה ב-30 אלף התיירים העתידים לפקוד את האי) הוכנו לקראתו. מסיבות ראווה, אין ספור השקות, ערבי גאלה, מוסיקה (טובי הדי ג'ייז בעולם נלחמו על הזדמנות הפז להופיע שם), אוכל מגוון, מייצגי אומנות אקסקלוסיביים, היסטוריה, מסורת ומורשת סינגפוריים מחכים בשעריה של הרפובליקה הנקייה.

לאחר מרוץ הרחובות בוולנסיה שנערך בקיץ האחרון, הופנתה כלפי אקלסטון ביקורת רבה על כך שאופי המסלולים החדשים אותם בוחר להכניס לסבב (בתוך הערים) יוצרים חוסר עניין בענף, שגם ככה כבר שנים סובל מחוסר תחרותיות לאור הפערים הגדולים בין הקבוצות הגדולות לקטנות. אקלסטון דחה את הדברים וטען שדווקא מרוץ בתוך עיר מאפשר לאוהדים מרחק נגיעה מהרכבים ומהנהגים, וכי ההיטמעות שלהם בנוף העירוני "האמיתי" היא הדרך לקרבם לחיקה של התחרות. אקלסטון נהנה כמובן מההילה שעוטפת את מרוצי הרחובות - בעיקר מונקו, מאחר שוולנסיה וסינגפור נכנסו לסבב רק העונה - מה שמאפשר להגדלה משמעותית של מכירת המרצ'נדייז במרוצים אלו. בסינגפור בלבד מעריכים כי ההכנסה בסוף השבוע מתיירים שיגיעו למרוץ תגיע ל-70 מיליון דולר.

מונקו של אסיה?

ומה עם הפיונים הקטנים, הנהגים? את ההכנות למרוץ החלו הקבוצות בתום הגראנד פרי במונזה, לפני כעשרה ימים. הנהגים ואנשי הצוות מתרגלים את תוואי המסלול, הכולל פניות רבות, מעבר על גשרים מעל איים, נהיגה בסמוך לגורדי שחקים ומבנים. "אנו חושבים שלצופים יהיה מעניין יותר מלנו במרוץ, הם בטוח יחוו את העיר הרבה יותר ממה שאנו נוכל תוך כדי נהיגה", סיפרו הנהגים השבוע.

המרוץ הלילי והבדלי השעות מאירופה הביאו את כל הקבוצות להחלטה אסטרטגית לפיה עדיף להישאר בשעון אירופה. כלומר, שעות הלילה יוקדשו לאימונים, בעוד שבשעות היום יישנו הנהגים וינוחו כאילו מדובר בלילה. גם הארוחות יוגשו אך ורק לפי שעון אירופה. בקבוצות דאגו לתגבר את הצוותים הרפואיים והפסיכולוגיים, בשל הלחץ והקושי המנטאלי והפיזי העומד בפניהם. וגם בשל העובדה שלנהגים לא היתה הזדמנות אי פעם לנהוג בלילה, גם לא בסימולטור. לחלק מהנהגים עוצבו קסדות מיוחדות, בעלות מנגנון המותאם להתמודדות הן עם הגשם והן עם התאורה. במקלארן בחרו את חדרי המלון הרחוקים ביותר מכל הסחת דעת אפשרית (מכבסה, מטבח, טלפונים וכיו"ב), כדי לאפשר לצוותים לישון בשעות היום.

על פניו, נראה כי הסינגפורים בפרט והאסייתים בכלל נתלים על אילנות גבוהים, אולם העתיד, לפי החזון של אקלסטון, מלמד כי בשנת 2010 לא פחות משבעה מסלולים יהיו על אדמת אוסטרליה ואסיה. הסינגפורים אומרים כי ברבות הימים הקומבינציה של חוויית מרוץ הפורמולה 1 והקזינו המפואר שבדרך, יהיו החותמת הסופית להיותם "מונקו של האזור". "ההתקשרות שלנו עם הפורמולה 1 היא למעשה תכנית לטווח ארוך. אנו סבלניים, בקצב שלנו, לא ממהרים", הסבירו המארגנים.