הבנק היפני נומורה הקצה מיליארד דולר לבונוסים לעובדי ליהמן בשלוחות באירופה ובמזה"ת

הפעילות של ליהמן ברדרס באירופה ובאסיה סיפקה כ-50% מהכנסותיו של הבנק שקרס ; הבנק היפני מסר כי הוא מצפה לשמור על "שיעור משמעותי" מ-2,500 העובדים, אם כי כמה מהם יפרשו באופן בלתי נמנע

הבנק היפני נומורה החליט להקצות סכום העולה על מיליארד דולר לצורך הענקת בונוסים ל-2,500 העובדים של ליהמן ברדרס באירופה ובמזה"ת. נומורה רכש את השלוחות הללו של ליהמן אתמול (ג') תמורת 2 דולר למניה בלבד.

בנק ההשקעות היפני הסכים להקצות את הסכום במאמץ להמשיך להעסיק את עובדי יחידת המניות ובנקאות ההשקעות של ליהמן באירופה ובמזה"ת. הכספים מיועדים לעובדים בעלי ותק של שנתיים לפחות. הבנק היפני מסר כי הוא מצפה לשמור על "שיעור משמעותי" מ-2,500 העובדים, אם כי כמה מהם יפרשו באופן בלתי נמנע. "העבדות בוטלה לפני זמן רב. איננו יכולים לשלוט בבני אדם בשום צורה מלבד יצירת סביבת עבודה שהיא חיובית מבחינתם", אמר סאדק סעיד, יועץ מיוחד של נומורה.

הידיעה על העסקה האירופית של נומורה פורסמה יממה לאחר שהבנק הסכים לשלם 225 מיליון דולר תמורת הפעילות של ליהמן באסיה ובפסיפיק, וגבר בכך על מתעניינים אחרים, ביניהם ברקליס. ליהמן מעסיק באסיה כ-3,000 עובדים, מחציתם בטוקיו.

מבחינת נומורה, רכישת הפעילות האירופית של ליהמן תעניק לו את הגודל הנחוץ להתמודדות עם יריביו הבינלאומיים הגדולים, במטרה להגדיל את שיעור ההכנסות מחוץ ליפן מ-20% ל-30% ויותר בשנת 2011. כ-50% מהכנסות ליהמן שפשט רגל לפני תשעה ימים הגיעו מפעילותו באירופה ובאסיה.

"העסקה הזו תאפשר לנומורה להשתמש במשקל שלו בשוק הבינלאומי", אמר סעיד. העסקה אינה כוללת את נכסי המסחר של ליהמן, או את התחייבויות המסחר שלו ואת נכסי הנדל"ן שלו באירופה. ליהמן דורג במקום התשיעי באירופה במונחים של הכנסות מליווי עסקאות של מיזוג והשתלטויות, לפי נתוני חברת המחקר דילוג'יק. הבנק השתתף בגיבושן של 41 עסקאות כאלה, בשווי כולל של 124 מיליארד דולר, 9.7% משוק המיזוגים האירופי.

דן שוורצמן, שותף ב-PwC, חברת ראיית החשבון שהיא המפרקת של נכסי ליהמן, אמר שהעסקה עם נומורה היא חסרת תקדים מפני שהיא אינה כרוכה בקנייה של ישויות או של מאזנים. לדבריו, "העסקה מספקת המשכיות לעובדי ליהמן ויוצרת ערך לנושי החברה".

הצעות משותפות

בתוך כך חברות האקוויטי הפרטי ביין קפיטל והלמן אנד פרידמן משתפות פעולה בהגשה של הצעת רכש לחטיבת ניהול ההשקעות של ליהמן, שכוללת את חברת ניהול התיקים נויברגר ברמן. השתיים יגישו גם הצעת רכש לחטיבת האקוויטי הפרטי של ליהמן, ששווי נכסיה הוא 35 מיליארד דולר. ברקליס הסכים בשבוע שעבר לרכוש את יחידת ניהול ההשקעות הפרטיות של נויברגר ברמן, ששווייה נמוך כעת מ-5 מיליארד דולר, שליהמן ביקש תמורתה במקור.

יחידות ניהול הנכסים אינן חלק מפשיטת הרגל, אך ליהמן העמיד אותם למכירה בתוך כמה ימים, כדי שלא לאבד לקוחות ועובדים. מנהלי חטיבת האקוויטי הפרטי שוקלים להגיש הצעת רכישה משלהם לחטיבה, אם המגעים עם גורמים אחרים ייכשלו.