מנפילה לרכישה: בנק וואכוביה מנהל מגעים לרכישתו בידי סיטיגרופ

לאחר הקריסה הגדולה ביותר בארה"ב של בנק וושינגטון מיוצ'ואל, צנחה מניית הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב ב-27% בנעילת המסחר; השילוש הקדוש של ירידת מחירי הנדל"ן בארה"ב, מדיניות מתן הלוואות אגרסיבית ופאניקה בשווקים מאיים לגבות קורבן נוסף

בנק וואכוביה מנהל מגעים לרכישתו בידי סיטיגרופ , כך דיווח "הניו-יורק טיימס". מכירתו של הבנק תהפוך אותו לקורבן האחרון ברשימה ארוכה של מוסדות פיננסים שנעלמו מהמפה בצילו של משבר האשראי.

הבנק ללא ספק נקלע למצוקה על רקע ירידת מחירי הנדל"ן בארה"ב, מדיניות מתן הלוואות אגרסיבית (בעיקר לאחר שרכש את חברת המשכנתאות Golden West מקליפורניה ב-2006) ופאניקה כללית בשווקים.

לאחר הקריסה הגדולה ביותר בארה"ב של וושינגטון מיוצ'ואל , בנק המשכנתאות הגדול במדינה, מניית הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב צנחה היום ב-27% בנעילת המסחר על רקע רמות השיא אליהן זינקו פרמיות הביטוח בפני חדלות הפירעון של הבנק, כפי שהדבר השתקף במסחר בחוזים עתידיים המבטחים מפני תרחיש שכזה (CDS). לעומת מניית וואכוביה, שאיבדה 80% מתחילת 2008, מניית סיטיגרופ סיימה את יום המסחר בעלייה של 3.8%. העיסקה הנרקמת, אם כן, רוכבת על כישלונו על וושינגטון מיוצ'ואל - פחות מ-24 שעות קודם לכן.

וואכוביה, הנמנה עם רשימת 40 הבנקים הגדולים בעולם, מנסה להתמודד עם הפסדים עמוקים ממשכנתאות בעייתיות שניתנו לדיור ללקוחות פרטיים. ההפסד המצרפי של הבנק בשלושת הרבעונים האחרונים מסתכם לכדי 11 מיליארד דולר. סיטיגרופ הוא הבנק הגדול בארה"ב מבחינת היקף נכסיו.

עם נעילת המסחר, שווי השוק של בנק וואכוביה עומד על 21.36 מיליארד דולר. היקף נכסיו של הבנק מסתכם ב-812.43 מיליארד דולר, כך שהוא עשוי להאפיל על וושינגטון מיוצ'ואל, לו 309 מיליארד דולר בנכסים, בתואר המפוקפק "הבנק הגדול בהיסוטריה של ארה"ב שנפל". מעניין לציין, כי הבנק רכש מאז 2001 לא פחות מ-5 חברות פיננסיות (כולל Golden west, כאמור) בסכום מצרפי של 45 מיליארד דולר - גבוה משוויו הנוכחי. ב-2003 התמזג הבנק עם חטיבת המסחר בניירות-ערך של פרודנשיאל.

נזכיר, כי ביולי הודיע הבנק כי משכנתאות שהעמיד בריבית משתנה בעלות לוח סילוקין גמיש ללווים המאופיינים בדירוג אשראי נמוך ורמת סיכון גבוהה, יניבו גידול בהפסדיו ב-2009. משכנתאות אלו ניתנות בשיעור ריבית התחלתי נמוך ומגוון אפשריות לבחירת גובה ההחזר החודשי, ובכללן האפשרות לשלם סכומים על חשבון הריבית - כך שלמעשה מאפשרות המשכנתאות תרחיש בו היתרה המשוערכת שלהן הולכת וגדלה מחודש לחודש. השילוב של גידול ביתרת המשכנתא ונפילת מחירי הבתים בארה"ב הביאה רבים מהלווים של וואכוביה - שאיגחה את המשכנתאות האלו - לחדלות פירעון.

אין כל אישור שעיסקה תצא לפועל כתוצאה מהמגעים, ציינו מקורבים לנושא. סיטיגרופ סירבה להגיב.

Wachovia Corp. (New)Wachovia Corp. (New)