בנייה ירוקה בגני תקווה או גימיק פרסומי?

אשדר ונוה גד השיקו מתקן לטיהור מים אפורים בפרויקט נדל"ני למרות שאין לו אישור ממשרד הבריאות

אשדר ונוה גד מקבוצת IDB בישרו השבוע בחגיגיות על טקס שיערך מחר (ג') להקמת ברכות אקולוגיות לטיהור מים אפורים, שישמשו להשקיית פארק ציבורי, כחלק מקידום מכירת השכונה החדשה שלהן בפרויקט גנים בישוב גני תקווה. בנימין נתניהו הבטיח לבוא, ראש המועצה אבישי לוין ידבר וכולם יהיו מרוצים מהפרויקט הירוק, שמטרתו חיסכון במים.

מסוכן כמו מי ביוב

מה שהחברות אינן מציינות היא העובדה שהפרויקט, שבמרכזו מיחזור מי כיורים ואמבטיות להשקיה, אינו מאושר על ידי משרד הבריאות, המתנגד בתוקף לאשר שימוש במים אפורים בשכונות מגורים. בפועל, מדובר בשלד מכוער של בריכות ריקות העומדות כבר שנה ללא מים, ומעכבות את השלמת הטיילת החוצה את הישוב.

משרד הבריאות אמנם הבטיח ליזמים שיהיה מוכן לבדוק שוב את הפרויקט, אך גורמים במשרד הבריאות טוענים גם היום, שאין סיכוי שיאושר, שכן הוא נוגד את עמדת הצוות המקצועי של המשרד.

עמדה נחרצת זו של משרד הבריאות נובעת מהדעה לפיה מים אפורים מסוכנים לבריאות כמעט כמו מי ביוב. לכן את מתקני הטיהור למים אפורים, גם אם הם עשויים צמחייה, הוא דורש להרחיק משכונות המגורים. בוודאי שלא להקימם במרכז השכונה.

עמדה זו של משרד הבריאות נוגדת הצהרות של חברות בנייה רבות, המשתמשות בנושא בניית מערכת מים כפולה ואת השימוש במים אפורים כבאחד מאמצעי קידום המכירות הבולטים של שכונות ירוקות.

לדברי המהנדס הראשי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות, שלום גולדברגר, הנחיות שפרסם המשרד ביוני קובעות במפורש, שמי שרשאי לעשות שימוש במים אפורים הם אך ורק מוסדות וארגונים, כמו ביתי חולים ומפעלים הפועלים תחת רישיון עסק והם מפוקחים על ידי משרד הבריאות.

תנאי נוסף לשימוש במים אלה הוא ניסיון מוכח שיש לארגון באחזקת מערכות מים. בכל מקרה, על מי שמבקש להקים מערכת מים כפולה מוטל להכין תוכנית לשמירת תנאים תברואיים ותוכנית לניטור פעולות המתקן. על התוכנית לכלול אמצעים למניעת חיבורים צולבים עם מערכות מי השתייה, הברגה הפוכה ועוד. "בכל מקרה אנחנו לא ניתן אישור לשכונות מגורים, בתי ספר, מפעלי תרופות ומפעלי מזון", אומר גולדברגר, "לא נהיה מוכנים להסתכן בכך שאיזה ילד ייכנס לתוך ברכה כזו".

לא כלכלי

אך לא רק החשש מפני תחלואה גורם להתנגדות לשימוש חוזר במים אפורים. רשות המים הזמינה לפני מספר חודשים עבודה, שקבעה כי מיחזור מים אפורים אינו כלכלי. המיחזור יגרום לחקלאים להשתמש במי שתיה במקום במים מטוהרים. בנוסף, העדרם של המים האפורים במערכות הטיהור העירוניות תיגרום לעומס ביולוגי רב על מערכות הטיהור, שייאלצו להתמודד עם כמויות גדולות של מים "שחורים" שלא ידוללו במים אפורים. המשמעות היא עלויות טיהור גבוהות יותר, שבסופו של דבר יפלו על כתפי הציבור.

"בהפרדת מים ובשימוש חוזר של מים יש אולי אלמנט פסיכולוגי ואלמנט חינוכי, אך אין ספק שהוא אינו כלכלי", אומר גולדנברג, "מים אפורים טובים לשימוש בחוות בודדים, בתחנות דלק מרוחקות, או במפעלים שיש להם מערכות תחזוקה מסודרות.

"אגנים ירוקים כטכנולוגיה הם פתרון שאנחנו מוכנים לקבל, אך אין ספק שצריך לדון בכל מתקן לגופו ולקחת בחשבון את כל המטרדים שהוא עלול לגרום. בכל מקרה אין להכניס מתקנים כאלה לליבן של שכונות מגורים".

מהנדס המועצה המקומית גני תקווה, אבנר אקרמן, אמר בתגובה כי "מטרת הפרויקט היא להוכיח שניתן להשתמש במים אפורים להשקיית שטחים ציבוריים וכי משרד הבריאות מתנגד לו מטעמים שמרניים". לדבריו, "בכל מקרה המערכת תופעל תחילה באמצעות מים שפירים ורק בשלב מאוחר יותר, באם הניסוי יצליח, יוזרמו אליה מים אפורים".