המובילות

מלאכת הכנת דירוג הנשים המשפיעות של השנה הייתה מורכבת במיוחד. לא הסתפקנו רק בהכתרת הנשים החזקות, אלא הקפדנו לשים דגש על אלה שהובילו מהלכים משמעותיים

המשבר הפיננסי העולמי וקריסת בתי ההשקעות הגדולים, שנבעו מהתנהלות מופקרת וחמדנית, שאינה יודעת שובע, הם הסיפור המרכזי של השנה. על רקע זה בולטת היציבות היחסית שמפגינה המערכת הבנקאית אצלנו בארץ, ובעיקר בנק לאומי, שבראשו עומדת גליה מאור.
מאור היא הבחירה שלנו לאשת השנה של 2008. זו הייתה השנה שלה. השנה שבה הצליחה לראשונה להפוך את לאומי לבנק הגדול במדינה, תוך שהיא עוקפת את בנק הפועלים.
מלאכת הכנת דירוג הנשים המשפיעות של השנה הייתה מורכבת במיוחד. לא הסתפקנו רק בהכתרת הנשים המשפיעות והחזקות. הקפדנו לשים דגש על אלה שגם הובילו מהלכים משמעותיים. כבר מתחילת השנה הפעלנו לשם כך מוניטור חודשי, שבו עקבנו אחרי מהלכים שנשים הובילו, וניסינו לשפוך אור על צעדים והתפתחויות חשובים.
ישנן דמויות משפיעות שאינן נכללות בדירוג השנה. את הדבר אין לזקוף לכך שחשיבותן פחתה, אלא בעיקר לכך שלא הובילו מהלך יוצא דופן. בנוסף, נעשתה הבחנה בין מנהלות משפיעות שטורחות לבצע את מה שמתחייב מתפקידן, ובין אלה שנטלו על עצמן להוביל מהלכים ולקבל החלטות יוצאות דופן. להיות מצוינת זה מה שמצפים ממך ממילא. החוכמה היא לעשות משהו מעבר למצופה. לפתח משהו חדש, להמציא, לגלות, לתרום בצורה מובהקת לחברה שבה אנו חיים.
ויש עוד נקודה: בבניית הדירוג ערכנו הבחנה בין מנהלות בתחום העסקי, שאת הדיבידנד מפועלן הן מכניסות לחשבון הבנק שלהן, לעומת שופטות, למשל, שמפתחות פסיקה חדשה - שם הדיבידנד הוא לטובת הציבור. הדבר נכון גם לגבי מדעניות שמפתחות פיתוח חשוב - מי שיוצא נשכר הוא החברה. אותה מדענית תמשיך לקבל את אותה משכורת (עלובה בדרך כלל), גם אחרי שהפגינה ביצועים יוצאי דופן. התגמול הכלכלי במקרה שלהן הוא שולי, ולכן משקלן הסגולי לצורך העניין הוא גבוה יותר.

על בניית מותג אישי חזק
ברשימה הנוכחית שמנו דגש מיוחד על נשים חוקרות ומדעניות, שהגיעו לגילויים חשובים. נזקפה חשיבות מוגברת מבחינתנו להבלטת הנשים החזקות במדע, אותו תחום שלדעתנו אינו זוכה לכבוד המגיע לו בתקשורת הכללית. מצער לגלות עד כמה אנונימיות הן אותן חוקרות חשובות בתרבות שלנו.
אנו תוהים עד כמה מכירים בציבור את פרופ' שלומית טרם, המדענית הישראלית המשתתפת בניסוי הגדול בהיסטוריה האנושית, הניסוי של מאיץ החלקיקים שנועד להתחקות אחר יסודות היקום והמפץ הגדול. אצלנו היא מדורגת במקום של כבוד. גם מדעניות אחרות שפיתחו פיתוחים חשובים בתחום הביולוגיה והרפואה - מתברגות במקומות חשובים בדירוג.
מוכרות וחשיפה לציבור הם ערכים חשובים, אך לעתים קרובות מדי, לצערנו, הם אינם נמצאים במתאם עם עשייה אמיתית ומשמעותית. יש נשים ידועות, שמופיעות תדיר בתקשורת, אבל לא תמצאו אותן בדירוג, מאחר והן לא ניצלו את מעמדן הציבורי כדי לקדם פרויקטים ומהלכים שחשובים לחברה. לא תמיד ישנה הלימה בין המעמד הציבורי לבין הטבעת חותם חיובי, ובמקרים רבים זה צורם ממש. הכוונה לנשים שיכולות לתרום באופן מהותי ואינן ממנפות את כוחן הציבורי והתקשורתי.
שיקול נוסף שנלקח בחשבון הוא הביצועים הכספיים של המנהלות. במקרים רבים, פגיעה בפעילות הכלכלית של חברה השליכה על מצב המנהלת שלה בדירוג, ולהיפך.

איפה מנהלות הקמעונאות?
בדירוג הנשים המשפיעות בישראל שמנו דגש מיוחד על השנה החולפת תוך בחינה של מגזרי הפעילות השונים: תעשייה, בנקאות, ממשל, מחקר, היי טק, טלקומוניקציה ותקשורת, משפט, מדע, חברה, ואף תרבות ואמנות.
קשה להתעלם מהיעדרן של נשים מנהיגות בתחום הקמעונאות, למשל. לא תמצאו כמעט מנהלות של רשתות שיווק. הדבר קיצוני יותר במקרה של רשתות מזון. מתחום זה הן נפקדות לגמרי. גם בחברות הפרסום נדירות נשים מנהיגות, שעומדות בשורה הראשונה של המשרדים. כמו כן, נעדרת נוכחות נשית בשורה הראשונה של יזמיות ההיי טק. לעומת זאת, מעודד לגלות שבתחום הבנקאות משקלן של המנהיגות הולך וגדל.

מה קרה השנה?
זו הייתה השנה שבה ניצחה ציפי לבני, שרת החוץ, במרוץ לראשות מפלגת קדימה, אף שלא יירשם על שמה כשרת חוץ הישג משמעותי. עתה מבחנה העיקרי של לבני הוא אתגר הרכבת הממשלה. אתגר שאם לא תעמוד בו, יגרור אותנו שוב לבחירות.
מנהיגה נוספת שהתבלטה בפוליטיקה היא השרה יולי תמיר, שהובילה את הרפורמה בחינוך. תוכנית "אופק חדש", שמופעלת כבר בלמעלה מ300 בתי ספר, גורסת העלאת שכר המורים והקטנת מספר התלמידים בכל כיתה.
שרי אריסון, שדורגה אשתקד במקום הראשון בדירוג, לא רוותה נחת גדולה השנה, נוכח המחיקה הגדולה בבנק הפועלים. הבנק מאבד השנה את מעמדו כבנק הגדול במדינה, מה שהביא לירידה של אריסון בדירוג. מצד שני, ניתן לשבח את ההחלטה של בנק הפועלים שבבעלותה להיפטר מתיק האג”ח הבעייתי, גם אם במחיר הפסד של 1.3 מיליארד דולר. זו הייתה ההחלטה הטובה ביותר עבור הבנק כדי לצאת ממשבר הסאב פריים, זאת הודות לגיבוי שלה כבעלת השליטה.
אפרת פלד, תגלית השנה הקודמת, היא אחת הנשים שהתבלטו השנה, לאחר שמונתה כמנכ”לית אריסון השקעות במקום שלמה נחמה, אותו הדיחה שרי. פלד, הממונה על יו”ר בנק הפועלים דני דנקנר, נתנה לו תמיכה מלאה במסגרת הדיונים הפנימיים בבנק, שבהם היא שותפה.
נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, לא ירדה מסדר היום, אך עסקה בעיקר בהתקוטטות עם שר המשפטים דניאל פרידמן. היא נלחמה למנוע את היחלשות בית המשפט, אבל בדיעבד, במבחן התוצאה, הדבר לא סייע לו להעלות את יוקרתו ולשפר את האמון בו. כך מעידים הסקרים.
עופרה שטראוס, ברצינות והמשמעת האופייניים לה, המשיכה להוביל את אסטרטגיית היציאה לשווקים גלובליים, ואף הצליחה להרשים את השוק, כשהכניסה שותף לחברת הקפה לפי שווי מכובד של מיליארד דולר.
את הקפיצה הגדולה השנה עשתה דורית סלינגר, מנכ”לית חברת הדירוג מעלות. זאת יש לתלות בעיקר במשבר הפיננסי העולמי, שהעלה דרמטית את משקלן של חברות הדירוג, למרות הטענות נגדן על כי הגיבו באיחור למתרחש בשווקים. סלינגר לא היססה להוריד לאחרונה את דירוג האג’”ח של אפריקה ישראל בשלוש דרגות, מה שהביא להתקפה נגדית חסרת תקדים מצדו של לב לבייב.

תפקידים חדשים
השנה נערכו כמה מינויים מעניינים במיוחד. הפרסומאית שירה מרגלית, ששימשה עד לאחרונה מנכ”לית משרד הפרסום מקאן אריקסון, מונתה לתפקיד המשנה למנכ”ל זכיינית ערוץ 2 רשת, התפקיד הבכיר ביותר של אישה בתעשיית הטלוויזיה. אסתר דומיניסיני התמנתה כמנכ”לית הביטוח הלאומי, פרופ' גבריאלה שלו מונתה לשגרירת ישראל באו”ם, ואילו איריס דרור הפכה להיות המנהלת הקרובה ביותר לשרי אריסון, שהעבירה לידיה את מושכות התקשורת השיווקית של הקבוצה, במקומו של רני רהב, שהחזיק בהגה עד כה.
בחרנו שלא לשלב בדירוג את הנשים שקיבלו מינויים חדשים, גם אם משפיעים, בגלל טריותן בתפקיד. הוא שאמרנו - לא הסתפקנו רק בדירוג בעלות התפקידים המשפיעים, אלא ציפינו למהלכים משמעותיים. אלה הנשים שעשויות להיות המשפיעות של השנה הבאה.