מיומנו של איש היי-טק: הרפורמה בעמלות הבנקים - גאונית

באתי להפקיד צ'ק, ומצאתי את עצמי מחולל עמלות עבור הבנק בקצב של מכונת פיתות באבולעפיה בערב יום כיפור

"מצ'עמם לי", סח לי נ', ידידי הטוב. נ' בילה את מרבית חייו הבוגרים בבנייה ותחזוקה של מערכות ענק שהותקנו אצל חברות מהשורה הראשונה באירופה ובארה"ב. אחרי שחזר לארץ, אף מערכת של אף לקוח ישראלי - ואפילו הגדול שבהם - כבר לא מרגשת אותו.

"פעם התעסקתי במערכות אדירות שעיבדו מיליוני תנועות. היום אני נאלץ להתעסק במערכות שבהן יש שלוש תנועות בשבוע", הוא מתלונן. "למשל, התוכנה שלנו לשוק הבנקים בארה"ב. שירתנו אז בעזרתה 30 מיליון לקוחות! היו לנו 300 מיליון תנועות בחודש!". מחיתי דמעה של אמפטיה, ונפרדנו לשלום.

יומיים אחר-כך, הזדמן לי להגיע לסניף הבנק ולהפקיד צ'ק. בהזדמנות זו, החלטתי לבצע עוד מספר פעולות מול המכונה שבבנק. "אני אראה להם מה זה", אני חושב בליבי, "אני אפקיד במכונה ולא אצל הפקיד, ואחסוך לעצמי מספר שקלים ואגרום לי להרגשה חמימה בלב".

בעוד אני מפקיד במרץ, מתקתק את הקוד הסודי ומבצע בצייתנות את הוראות המכונה, אני מגלה דרישה לאשר עמלות אשר ייגבו מחשבוני בגין הפעולות הנ"ל. "רוצה להפקיד צ'ק? נא אשר 1.35 שקלים". "רוצה למשוך מזומן? 1.35 שקלים". "רוצה תדפיס? 1.35 שקלים". "רוצה לפרוס? 1.35 שקלים". "רוצה את הכרטיס בחזרה? 1.35 שקלים". "רוצה למצוא את האושר בחיים? 1.35 שקלים". "רוצה להגדיל את המנה? 1.35 שקלים". באתי להפקיד צ'ק, ומצאתי את עצמי מחולל עמלות עבור הבנק בקצב של מכונת פיתות באבולעפיה בערב יום כיפור.

מאוחר יותר, אני בביתי, מנסה להתעמק בדפי החשבון - אלו שעבורם שילמתי עוד עמלה. עיון קצר בפירוט חשבון הבנק שלי העלה את העמלות הבאות: עמלת הקצאת אשראי, עמלת טיפול במסגרת, סילוק חלקי פיגור, סילוק פיגור מלא, דמי ניהול, משיכה מבנקט, דמי ניהול ני"ע, הפקדת צ'ק במכונה, עמלת הפקדת צ'ק, עמלת הפקדת מזומן, השלמה למינ ד"נ (Say What?), עמלת מצלצלין (נשבע לכם!), ריבית, עמלה משערוך, עמלת חיוב כרטיס אשראי, עמלה מפעולות ישיר, ריבית קרדיט, מחיר מסלול, פעולה נוספת מסלול, והפרשי שער במט"ח - סה"כ כ-20 עמלות.

חוץ מכל העמלות הנ"ל, יש גם פעולות זכות וחובה רגילות בחשבון (עוד כ-20 במספר), פעולות אחרות, וכמעט שכחתי - הפעולות ה"מסתוריות" כשיש בחשבון חיוב, ואז זיכוי, ואז שוב חיוב של אותו הסכום בלי סיבה נראית לעין.

אין ספק - חוק העמלות החדש הזה פשוט גאוני. את זה שהבנקים גובים עמלות בכ-14 מיליארד שקל כבר ידעתי. אני מבין גם שמספר העמלות ירד מ-300 ל-70 אבל העמלות התייקרו בכ-16%. אבל זה שללקוח יכולות להיות 50 תנועות בחודש? זה טיפה חדש לי.

אבל מיד היה לי רעיון. התקשרתי לנ' ידידי. "אתה מקשיב?" אני אומר לו, "7 מיליון לקוחות בישראל, כפול 50 תנועות בחודש - סך הכול אתה מגיע ל-350 מיליון תנועות בחודש. עכשיו תסביר לי איפה זה ואיפה הבנק העלוב שלך בארה"ב".

הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק