טרישה בהתבטאות ראשונה מאז הפחתת הריבית הגלובלית: "צעד הכרחי בהחזרת האמון למערכת"

[לחמ"ל גלובס- המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] במשך יותר משנה סירב טרישה להגיב למשבר האשראי בהפחתת ריבית, בניגוד למקבילו האמריקני ברננקי ; ביום ד' הפחיתו במשותף ברננקי וטרישה את הריבית ב-0.5%

"השווקים צריכים זמן כדי לעכל במלואן את הפעולות שננקטו לאחרונה" - כך אמר אתמול (ו') נשיא הבנק האירופי המרכזי, ז'אן-קלוד טרישה, בהתבטאות ראשונה מאז החליט להשתתף בהפחתת הריבית המתואמת ולהוריד את הריבית הבסיסית בגוש האירו בחצי אחוז. "נקטנו בהרבה מאוד פעולות בימים ובשבועות האחרונים, ואנחנו ממשיכים לפעול".

טרישה דיבר במסיבת עיתונאים לאחר פגישת שרי האוצר והנגידים של שבע המדינות המתועשות (G7). "הניסיון שלי מלמד שתמיד לוקח לשווקים זמן מה כדי להפנים את כל המרכיבים של מה שאנחנו עושים ושל העקרונות שאנחנו מציגים. יש כאן תהליך נורמלי שצריך להבשיל".

ביום ד' האחרון, בצעד שהיכה בתדהמה אנליסטים רבים, החליט טרישה, סרבן עקבי של שינויים מוניטריים בתגובה למתנהל בשווקים, להוריד את הריבית בגוש האירו ב-0.5%. ההפחתה היתה חלק מצעד מתואם של הפדרל ריזרב, בנק אוף אינגלנד ומספר בנקים מרכזיים בעולם.

נשיא הבנק האירופי הסביר שהפחתת הריבית המתואמת נועדה להראות אחדות של הבנקים המרכזיים הגדולים במאמצם לעודד את בניית האמון המחודש בשווקים. "הבנקים המרכזיים בעולם הפגינו יכולת מופלאה והחליטו יחד לפעול בשיתוף פעולה הדוק ובאחדות. לדעתי, עם הזמן, הצעד הזה יתפרש על-ידי השווקים כגורם חשוב ביותר של החזרת האמון למערכת במצב הנוכחי".

טרישה אמר שהבנק האירופי המרכזי החליט להפחת את הריבית שלו בשל המשבר השווקים הפיננסיים ובשל השינוי במגמה של האינפלציה. לדבריו, הסכנה מצד האינפלציה פחתה. ב-ECB מאמינים כעת כי הנתונים משקפים שציפיות האינפלציה נמצאות שוב תחת שליטה. "נמשיך לפעול לפי יעד האינפלציה שלנו, תוך שקלול כל המרכיבים האחרים, כמו שעשינו בעבר", אמר טרישה לכתבים.