קרן המטבע הבינלאומית ממשיכה לעבוד: יחס הלימות ההון המזערי בבנקים ברחבי העולם עתיד לעלות

עוד במסגרת המלצות הפורום ליציבות פיננסית: הגדרת התנאים בהם מכירת הלוואות תוציא את הנכסים ממאזן המוסדות הפיננסיים, והטלת פיקוח על מוסדות ומכשירים אשר לא נמצאים תחת שום כיסוי רגולטורי

לאחר הצגת תוכניות החירום להתמודדות עם המשבר הגלובלי, הגיע היום (שבת) התור של הצגת תכניות הרפורמה המערכת הפיננסית הבינלאומית, במסגרת כינוס קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון. המסר המרכזי של תוכניות אלה, אשר עומדות להיות מיושמות בכל מקום, היא שיחס הלימות ההון המינימלי עומד לעלות, ובמידה לא מבוטלת, והדבר יביא להפחתת שיעורי הרווח של הבנקים.

במסיבת עיתונאים שקיים מרי דראגי, נגיד הבנק של איטליה, הוצג מסמך של עדכון והתקדמות של המלצות הפורום ליציבות פיננסית (FSF), גוף אשר הוקם לפני עשור על ידי המוסדות הפיננסיים הבינלאומיים, בעקבות המשבר של 1998. דראגי ציין כי לדעת הפורום יש להאיץ את היישום של תקנות באזל II בכל מקום, ובמקביל יש להביא לשינויים בתקנות אלה כדי להביא להגדלת הלימות ההון, ולהפוך את החשיפות לשקופות יותר.

דראגי ציין כי חלק מהמהלכים החדשים יביאו לבניית מערכת אשר תחזק פחות את המגמות של מחזור העסקים, ולא יביאו בעתיד למצב בו ההתנהגות של מוסדות פיננסיים יחריפו בועות או מצבים של שפל. אחד ממהלכים אלה נוגע לחלוקת תגמולים לעובדים בכירים של בנקים, כדי להפחית את התמריץ להגדלת רווחים בטווח הקצר על ידי הגדלת סיכונים.

דראגי הדגיש כי יהיה גם צורך בשינויים בתקנים של חשבונאות כדי להביא לתאום יותר גדול, וכדי שניתן יהיה להגביר את השקיפות בכל הקשור לערך של נכסים שונים. במקביל יהיה מאמץ לקבוע קריטריונים ברורים אשר יגדירו מתי עסקה מסוימת של מכירת הלוואת על ידי בנק אכן מוציאה נכסים מהמאזן שלו, ומתי נכסים אלה ימשיכו להופיע במאזנו ויהיו נתונים לדרישות של הלימות הון.

על פי המסמך שפורסם במהלך הכינוס השנתי של קרן המטבע, בחודשים הקרובים ייעשה ניסיון להעריך מחדש את הכיסוי וההיקף של מערכות ההסדרה, כדי להביא תחת רגולציה מוסדות ומכשירים אשר לא נמצאים תחת שום כיסוי רגולטורי. במקביל, השלטונות במדינות שונות יעשו מאמץ להקים מערכות של סליקה עבור מכשירים הנמכרים מעבר לדלפק, כדי שניתן יהיה לקזז סיכונים בין מספר מוסדות, ולא לבסס את כל מדידת הסיכון לחוזים דו צדדים בין שני גופים בלבד.