אהוד ברק: "לשים קץ ליוזמות של שר המשפטים פרידמן"

הודיע כי הוא מתנה את הצטרפות העבודה לקואליציה בהפסקת היוזמות של שר המשפטים ; לבני: "הנושא האישי אינו חלק מהמו"מ הקואליציוני. מה שיכריע זו האג'נדה שלי" ; ברק: "הדרך לחתימה על הסכם עוד ארוכה"

אף שהבוקר (א') אמרו בקדימה כי המשא-ומתן הקואליציוני עם מפלגת העבודה קרוב לסיכום, הוכיח הבוקר יו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק, כי עדיין קיימים פערים בין הצדדים. בישיבת שרי העבודה הבוקר אמר ברק כי הוא מתנה את הצטרפות העבודה בהפסקת יוזמות שר המשפטים, דניאל פרידמן. "רק סיכום מפורט ומוסכם שישים קץ למתקפה חסרת האחריות על שלטון החוק בישראל ויאפשר התנהלות בוגרת ואחראית בתחום זה יבטיח זאת", אמר ברק לשריו. מנגד, בסביבתה של לבני אומרים כי "הנושא האישי הוא לא חלק מהמשא ומתן הקואליציוני. מה שלבני תעשה עם פרידמן זה עניין שלה ומה שיכריע הוא האג'נדה שלה ולא זהות השר".

בסביבתה ציינו כי עמדתה של לבני, שכיהנה בעבר כשרת משפטים, ברורה ונחרצת והזכירו כי ברוב המקרים סביב היוזמות של פרידמן הצביעו שרי העבודה ולבני באופן זהה.

בקדימה אמרו הבוקר כי חלה "התקדמות משמעותית" במשא ומתן הקואליציוני הלילי בין שתי המפלגות ואף הוסיפו כי ההסכם יכול להיחתם בקרוב מאוד. מקורביו של ברק טוענים כי הדרך להבנות סופיות עוד ארוכה. לאחר שאמש תיווך בין הצדדים ח"כ צחי הנגבי (קדימה), נפגשו היום בצהריים לבני וברק לפגישה. השניים דנו בפערים בין שתי המפלגות, ובעיקר בדרישתו של ברק באשר לרפורמות של השר פרידמן. בעבודה אומרים כי בנושא זה "עדיין יש מרחק ללכת", אולם ההערכה היא כי בסופו של דבר תושג הסכמה גם בנושא זה.

ברק אמר כי "אנו פועלים בראש פתוח ובנפש חפצה לסכם את התנאים להקמת ממשלה חדשה. טובת הציבור מחייבת ממשלה יציבה לטווח ארוך שתוכל להתמודד בנחישות עם האתגרים הלאומיים העומדים לפנינו, בכל התחומים. בראש ובראשונה, כרגע, המשבר הכלכלי". הוא הדגיש כי התמודדות אמיתית ויעילה תהיה רק אם תהיה ממשלה של שותפות אמת. "ממשלה שאיננה ממשלת מיעוט צרה, בשותפות שאיננה קצרת טווח", הבהיר.

עם זאת, לדבריו, "הקמת ממשלה איננה מטרה העומדת בפני עצמה. רק הסכמה על דרך אמינה וכלים יעילים למימוש היעדים הלאומיים:ביטחוניים ומדיניים, כלכליים ומשפטיים, יאפשרו הקמת ממשלה נכונה, יציבה ואחראית".

בין התנאים שהציב ברק: שותפות "אמת" בקבלת החלטות מדיניות וביטחוניות. ברק דורש כי נושאים שיעלו לדיון בקבינט וההחלטות בנושאים אלה יהיו בהסכמה בין ראש הממשלה לשר הביטחון.

יו"ר העבודה אף דורש מימוש סדר יום כלכלי-חברתי "המבטא אחריות לביטחונן הכלכלי של כל שכבות הציבור. העבודה מחויבת לפטור בעיות של הגמלאים, סטודנטים ועקרות הבית, יש להיערך לפעילות נמרצת להתמודד עם המשבר העולמי שגליו כבר מגיעים אלינו". בנושא זה אומרים בסביבתה של לבני כי ימצאו פתרונות לבעיות שהועלו באופן כזה שלא תיפרץ תקרת ההוצאה ובאופן מתואם עם האוצר. עיקר המחלוקת עומד כרגע סביב סוגיית הגמלאים.

עוד מתעקש ברק להיות שותף מלא בתהליך המדיני מול הסורים והפלסטינים, "כל זה כמובן, בלי לפגוע במעמד המיוחד המוקנה בחוק לראש הממשלה".

הערב צפויים להיפגש שוב הצוותים של שתי המפלגות כדי להגיע לניסוח סופי של ההסכם. את ברק ייצגו יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ח"כ לשעבר אפי הושעיה ועו"ד אלון גלרט, וממחנה לבני יגיעו עורכי הדין ישראל מימון, יורם ראב"ד וח"כ הנגבי.