תוכניות הסיוע הגלובליות סודקות את מחנק האשראי: ריביות הליבור על הדולר והאירו בלונדון נופלות מטה

על רקע תוכניות הסיוע הגלובליות לבנקים הן בארה"ב והן באירופה - נפלה ריבית היוריבור לתקופה של 3 חודשים, בכ-0.07% ל-5.23% - הירידה החדה ביותר בריבית, מזה חמש וחצי שנים ; ריבית הליבור על הדולר לשבוע ירדה ב-0.5% ל-4.08%

מאז החל המשבר להתעצם, וירידות השערים בבורסות העולם הפכו למפולת של ממש, נעשו נסיונות רבים לשקם את אמון המשקיעים באמצעות תרופות פלא כאלה ואחרות, שמטרתן היתה ועודנה בעיקר למצוא פיתרון למחנק האשראי.

אולם, בעיית הנזילות של הגופים הפיננסים, אשר נוצרה על רקע משבר האמון בין הגורמים השונים בשוק, לא נפתרה ורק הלכה והתעצמה ככל שהתקדם לו הזמן, חרף הפעולות הרבות, והחריגות שנקטו קובעי המדיניות.

והיום, ניראה כי סממן ראשון לתגובה חיובית אפשרית של שוק האשראי עולה על פני השטח - בתגובה לציפייה של גורמי השוק להלאמה חלקית של בנקים בארה"ב, בהיקף של כ-250 מיליארד דולר. זאת, לאחר שהריבית על אשראי בין בנקאי על האירו לתקופה של 3 חודשים, נפלה בשיעור החד ביותר שלה מזה 5 וחוצי שנים על רקע ציפיות לאישור התוכנית בארה"ב, ולאחר שבאירופה אתמול אושרה תוכנית דומה בהיקף של כ-2 טריליון דולר.

מנתוני סוכנות הבנקאות הבריטית עלה כי ריבית זו, המכונה היוריבור, אשר אותה גובים הבנקים זה מזה עבור אשראי שהם נותנים האחד לשני לתקופה של 3 חודשים, ירדה בכ-0.07% ל-5.23% - הירידה החדה ביותר בריבית המשקפת את הסיכון הכרוך במתן אשראי לפרק זמן שכזה, מאז ה-24 לפברואר 2003.

משמעות הדבר, כי הריבית לטווח קצר יחסית יורדת - עובדה שתקל באופן יחסי על הבנקים להלוות כספים זה לזה, וחשוב מכך, הרי שמדובר סנונית אפשרית לתגובה כלשהי של השוק לתוכניות החדשות.

בנוסף, הריבית על אשראי שבועי בין בנקאי על הדולר בלונדון, נפלה אף היא ב-0.5% ל-4.08%, הירידה החדה ביותר בה מאז ה-19 לספטמבר. ריבית הליבור ל-3 חודשים על הדולר נפלה ב-0.7% ל-5.23% - הירידה החדה ביותר שלה מאז ה-28 לדצמבר.