אייל קליין מאי.בי.אי: אוקראינה או הונגריה - "האיסלנד הבאה"

בסקירה על השווקים הגלובליים, קליין מסמן את שתי המדינות ככאלה שיכולות להיקלע למצב של פשיטת רגל ; מזהה סימני הקלה במחנק האשראי העולמי וברמת האינפלציה שייסתייעו במאמצי הממשלות האירופאיות

בית ההשקעות אי.בי.אי פירסם סקירה על השווקים הגלובליים והתמודדותם עם המשבר הפיננסי הנוכחי.

לדעתו של אייל קליין, האסטרטג הראשי לשווקים בינלאומיים בבית ההשקעות, "רמת התנודתיות בשוקי המניות קובעת שיאים חדשים", לדעתו הסיפור הוא לא העליות או הירידות של השערים, אלא רמת הפאניקה השוררת בקרב המשקיעים.

מצד אחד - הממשל האמריקני מקצה 250 מיליארד דולר לחיזוק ההון של הבנקים, מצד שני - לקט אינדיקטורים כלכליים לא מעודדים בנוגע לכלכלת ארה"ב ופרסומי דו"חות מאכזבים של חברות מובילות, מביאים לזינוקים במדד VIX המכונה גם מדד הפחד, וחוזים עתיד עגום ל-2009.

קליין מזהה סימנים של הקלה במחנק האשראי: ריבית הליבור (הריבית הבין-בנקאית) הדולרית לאשראי יומי ירדה השבוע ל-5.1% מ-1.7% וגם הריבית לאשרי ל-3 חודשים רשמה ירידה, אם כי פחות מרשימה.

גם בהקשר של אינפלציה, קליין מזהה סימני הקלה: מדד ספטמבר בארה"ב בניכוי אנרגיה ומזון, עלה ב-0.1% (4.9% ב-12 החודשים האחרונים), ובמרחב האירו עלה המדד ב-0.2% (3.6% ב-12 החודשים האחרונים). קליין אף צופה הקלה גדולה יותר בחודשים הקרובים לאור הירידה במחירי הסחורות ובמחירי האנרגיה.

באי.בי.אי מוצאים לנכון לנסות ולאתר מדינות אשר יכולות להיקלע למצב של פשיטת רגל, כפי שנקלעה איסלנד. קליין מציין את אוקראינה, בה רמת האינפלציה עומדת על 25% והבורסה נפלה בכ-80%. וכן מציין את הונגריה שהבנק המרכזי האירופאי אישר לה בשבוע שעבר הלוואה של 5 מיליארד דולר, על מנת לנסות ולייצב את הכלכלה והמטבע המקומי.

לסיכום קליין מציין את תוכניות החירום של הממשלות האירופאיות, שהסך המצרפי שלהן מסתכם ב-2.6 טריליון דולר. נזכיר את צרפת, גרמניה ושבדיה.