המשבר מגיע לענף הספנות הישראלי: צים מבטלת קווים

צים תפקוד פחות נמלים ותשתמש באוניות קטנות ובינוניות על מנת לחסוך בהוצאות הדלק ; השינויים שצים מגבשת במערך הקווים נועדו לתת מענה לקריסה במחירי הובלה הימית שצנחו ב-80% מאז חודש מאי ; רוב השינויים הם בקווי הסחר שבין המזרח הרחוק לאירופה וארה"ב

המשבר העולמי מתחיל לתת את אותותיו בענף הספנות בישראל. ל"גלובס" נודע כי חברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל , שבשליטת סמי ועידן עופר, החלה לבצע רה-ארגון בקווי השירות המרכזיים שלה, זאת על רקע התחזיות למיתון עולמי.

צים מתכננת לבטל קווים ולצמצם את פריסת קווי השירות הגלובליים שלה. לפי שעה, המשבר משפיע פחות על פעילותה של צים בישראל. לפני מספר שבועות ביטלה צים את השירות השבועי שהפעילה מאסיה לצפון אירופה (קו EWX) שאותו השיקה רק בינואר.

במקביל, צים, בניהולו של דורון גודר, נערכת לפיצול השירות הגלובלי שהיא מפעילה מאסיה לארה"ב דרך נמלי אירופה. מדובר בשירות AMP (אסיה-מדינות הפאסיפיק) שנחשב לאחד מהקווים הגלובליים המרכזיים של החברה.

לפי פרסומים זרים, במסגרת הרה-ארגון צים תפצל את שירות ה-AMP לשני חלקים, כאשר קו אחד יקשר בין המזרח הרחוק לישראל, וקו שני יקשר בין נמלי המזרח הרחוק לקנדה וארה"ב. צים כבר החליטה בשנה שעברה להוציא את נמלי ישראל מהסבב של קו ה-AMP לטובת קו קטן יותר.

לפי הערכות בענף הספנות, כחלק מפיצול שירות ה-AMP, צים תפקוד פחות נמלים ותשתמש באוניות קטנות ובינוניות על מנת לחסוך בהוצאות הדלק. השינויים שצים מגבשת במערך הקווים נועדו לתת מענה לקריסה במחירי הובלה הימית שצנחו ב-80% מאז חודש מאי. רוב השינויים הם בקווי הסחר שבין המזרח הרחוק לאירופה וארה"ב, בהם הביקוש צנח משמעותית מאז תחילת משבר האשראי.

צים, היא חברת הספנות ה-15 בגודלה בעולם בתחום המכולות, ומפעילה 110 אוניות, מתוכן 30 בבעלותה המלאה והיתרה בחכירה. צים צפויה להיות הנפגעת העיקרית בענף הספנות הישראלי מההאטה העולמית.

המיתון אליו נכנס ענף הספנות רק מחדד את ה"פספוס" של החברה לישראל בעיתוי של הנפקת מניות צים בבורסה. החברה לישראל, בראשות היו"ר עידן עופר, תכננה להנפיק את צים בבורסה של הונג קונג במהלך הרבעון השלישי של השנה, לפי שווי של 1.5-1.8 מיליארד דולר. לפי הערכות, צים תכננה לגייס כחצי מיליארד דולר תמורת הנפקה של 30% ממניותיה.

ביוני האחרון הודיעה החברה לישראל על דחיית ההנפקה עקב תנאי השוק, ובמקביל הזרימה לצים 246 מיליון דולר על מנת לאפשר להצטייד באוניות ענק החל מ-2009-2010.

צים סיימה את המחצית הראשונה של 2008 בהפסד מצטבר של 70 מיליון דולר (מתוכו 40 מיליון ברבעון השני), ובענף הספנות מעריכים כי החברה תציג הפסד גם ברבעונים הבאים על רקע המיתון בשוק. מנגד, הירידה החדה במחירי הדלק צפויה להשפיע לטובה על פעילות צים, אולם היא תבוא לידי ביטוי רק בדוחות הרבעון האחרון.

"צפויים שינויים"

בתוך כך, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, הביע היום חשש כי ההאטה בכלכלה העולמית עלולה להביא חברות לצמצם קווים, דבר שיביא לפגיעה בסחר החוץ הישראלי.

"בעקבות ההאטה הכלכלית בעולם צפויים כבר בתקופה הקרובה שינויים משמעותיים הקשורים בתנועת האוניות לישראל וממנה, חברות ספנות גדולות, הפוקדות כיום את ישראל בקביעות, עלולות להפסיק את פקידת הנמלים הישראליים מחישובי חיסכון וייעול", הזהיר שפר.

לדבריו, אם חברות ספנות יפסחו על ישראל, יקשה הדבר על כל מערך היבוא והיצוא, בעלויות ובעמידה בלוחות זמנים, והדבר יפגע בכושר התחרות של סחר החוץ הישראלי.