באלטשולר שחם רוצים גם מזומן בעסקת המיזוג עם פריזמה

העסקה, שהייתה אמורה להתבצע על-ידי החלפת מניות, תכלול גם רכיב של כסף מזומן ; במרקסטון, המחזיקה בפריזמה, מחפשים דרך לשלם כסף באופן שלא יחייב ביצוע הערכת שווי

שינויים במתווה העסקה הנרקמת בין פריזמה לאלטשולר שחם. ל"גלובס" נודע כי למרות ההערכות הראשוניות לפיהן עסקת המיזוג תתבצע בדרך של החלפת מניות, מתברר כעת שהעסקה תכלול גם רכיב של כסף מזומן. את המזומן צפויה לשלם קרן מרקסטון, המחזיקה בבעלות על פריזמה, לגילעד אלטשולר וקלמן שחם, מייסדי בית ההשקעות אלטשולר שחם.

לשינוי במתווה העסקה הובילו קשיים שנתגלעו במשא ומתן בין הצדדים, סביב הנושא הכספי. בסופו של דבר, פריזמה נעתרה לדרישות אלטשולר שחם לקבל גם תשלום במזומן.

טרם שינוי המתווה תוכנן המיזוג להתבצע בדרך של החלפת מניות ביחס של 2:1, מה שחוסך את הצורך בקביעת השווי של שני בתי ההשקעות. ועדיין, העובדה שבעסקה לא עובר כסף אינה מתאימה בהכרח לכל הצדדים בה. לגבי גילעד אלטשולר, סביר להניח כי הוא מתכוון לקחת חלק פעיל בניהול הגוף הממוזג, ולא ינצל את עסקת המיזוג כדי למהר לפרוש.

לעומתו, קלמן שחם כבר מתכנן את האקזיט שלו, וממש לאחרונה מונה במקומו בנו, רן, למנכ"ל משותף לצד אלטשולר.

בזווית של מרקסטון, היו"ר רון לובש יצטרך למצוא דרך לשלם כסף בצורה שלא תחייב את פריזמה לבצע מה שהיא ממש לא רוצה - הערכת שווי. בכל מקרה, עסקה שנרקמת ללא תג מחיר, במיוחד בתקופת משבר, עדיפה ללובש.

מלבד מתווה העסקה, בין הצדדים התעוררו קשיים נוספים שעומדים לדיון וטרם הוחלט לגביהם. בין היתר הנושא הפרסונאלי, הכולל את סוגיית עתידם של רן שחם ובכירים נוספים בשני הגופים, וכן העניין הרגיש של פיטורים.

מכשולים נוספים

עדיין לא ברור לאיזה תפקיד ישתבץ שחם הבן בגוף הממוזג, כשלמעשה כל תפקיד שהוא למטה ממנכ"ל משותף, בו הוא מכהן כיום, הוא ירידה בדרגה.

גם ללא המיזוג, עננת הפיטורים מרחפת מעל בתי ההשקעות כבר מאז פרץ המשבר בשווקים. אולם כעת גם ייווצרו כפילויות בתפקידים, וההערכות הן כי במסגרת קביעת מכסות הפיטורים בכל גוף, פריזמה תיאלץ לספוג את רובו של המהלך הכואב.

גם שאלת העובדים הבכירים אינה פשוטה, כשרק לאחרונה הצטרפו לשורות פריזמה כמה מנהלים מוערכים. גם באלטשולר-שחם יש כמה בעלי תפקידים מוערכים שיקשה לוותר עליהם, בוודאי בתקופה כל כך קשה בשווקים.

למרות הקשיים והשינויים במתווה, הצדדים טוענים כי המו"מ נמשך ואף מתקדם, אם כי הם סירבו להגיב לגופו של עניין.

ככל שתתקדם העסקה, יאוחדו הנכסים המנוהלים של שני בתי ההשקעות, כך שהגוף הממוזג ינהל נכסים בהיקף של כ-55 מיליארד שקל, בפלטפורמה הכוללת את כל הפעילויות: קרנות נאמנות, קופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה וניהול תיקים.