פרופ' נוריאל רוביני: "הפאניקה מוחלטת. בקרוב יהיו סגירות יזומות של בורסות בעולם לשבוע ויותר בניסיון להתמודד עם הבהלה"

לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי ; לסיקור השווקים בעולם ; לטבלת הבורסות בעולם ; רוביני, פרופסור למאקרו-כלכלה באוניברסיטת ניו-יורק, צפה את המשבר הפיננסי כבר ב-2006 ; ומה הוא צופה כעת? "יהיה עוד הרבה יותר גרוע לפני שיהיה יותר טוב. הרע ביותר לפנינו" ; עמנואל רומן, מנהל בקרן הגידור GLG המנהלת 24 מיליארד ד': "30% מהקרנות ייעלמו"

"30% מקרנות הגידור יימחקו", "מקבלי ההחלטות הכלכליות במדינות השונות יצטרכו לסגור שווקים לשבוע ואף יותר כדי להילחם בפאניקה".

נבואות זעם אלו נשמעו ביום ה' השבוע בכנס של תעשיית קרנות הגידור שנערך בלונדון.

לפי עמנואל רומן, מנהל משותף בקרן הגידור הבריטית GLG פרטנרס, המנהל ב-GLG (במשותף עם נועם גוטסמן) נכסים בהיקף של 24 מיליארד דולר, הקרנות ייעלמו בהליך דארווינסטי של הברירה הטבעית.

נוריאל רוביני, פרופסור באוניברסיטת ניו-יורק וחוקר בכיר במקרו-כלכלה בינלאומית, דיבר באותו כנס והעריך כי מאות קרנות יקרסו כחלק מהמשבר הפיננסי העולמי. "הגענו למצב של פאניקה מוחלטת", אמר רוביני, שצפה את המשבר הגדול כבר ב-2006. רוביני צופה סגירה יזומה של בורסות בעולם בימים הקרובים, כדי להרגיע במעט את הפאניקה.

קרנות הגידור חוות ב-2008 את השנה הגרועה ביותר שלהן ב-20 השנים האחרונות. בספטמבר הקרנות רשמו את הנפילות החודשיות הגדולות ביותר שלהן בעשור האחרון.

רוביני, ששימש כיועץ בכיר למשרד האוצר האמריקני, צפה כבר בפברואר השנה "קטסטרופה במגזר הפיננסי, שתוביל לקריסת בנקים גדולים".

תחזית זו ניתנה לפני נפילת בר סטרנס ולהמן בראדרס, כמו גם לפני הלאמת פרדי מאק ופאני מיי. מדד הדאו ג'ונס איבד יותר מ-37% מתחילת השנה, כולל הצניחה היומית הגדולה ביותר במדד זה ב-20 השנים האחרונות, שהתרחשה ב-15 באוקטובר.

רוביני העריך בתחילת החודש, כי כלכלת ארה"ב נכנסת למיתון הגרוע ביותר שלה ב-40 השנים האחרונות. "זה יהיה עוד הרבה יותר גרוע לפני שיהיה יותר טוב. אני חושש שהרע ביותר עוד לפנינו", העריך רוביני.