אושרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק שתאפשר ערעור על פסק בורר

עפ"י הצעת החוק של ח"כ גדעון סער, ניתן יהיה לערער ברשות לבית המשפט על פסק בורר שנפלה בו טעות משפטית ; לפי ההערכות, החקיקה תושלם ותאושר במליאה סופית עוד טרם פיזור הכנסת

ועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק הבוררות, שעיקרו מתן אפשרות לערער ברשות לבית המשפט על פסק בורר שנפלה בו טעות משפטית. לפי ההערכות, החקיקה תושלם ותאושר במליאה סופית עוד טרם פיזור הכנסת. ועדת השרים לחקיקה אישרה בעבר את תמיכת הממשלה בהצעה.

ההצעה שיזמו יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ עו"ד גדעון סער, ופרופ' עמירה דותן (קדימה), פותרת את אחד המכשולים הקשים ביותר בפני עורכי דין ובעלי דין, שנרתעים מהעומס בבתי המשפט, אך מנגד חוששים מטעויות של בוררים.

כיום לא ניתן לערער על פסק בורר, גם אם הבורר מודה שטעה ביישום הדין. ניתן לבקש מבית המשפט את ביטולו, אולם במטרה לשמור על האוטונומיה של מוסד הבוררות, בוטלה בעבר עילת הביטול של "טעות או פגם על פני הפסק", כך ש-9 מ-10 עילות הביטול שנותרו, מתייחסות לתקינות הליך הבוררות ולא לתוכן הפסק.

לפי הצעת החוק, בפני הצדדים לבוררות יהיו שתי אפשרויות ערעור: האחת בדרך של בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי, בעילה של טעות מהותית בדין הגורמת לעיוות דין חמור; השנייה ערעור בפני בורר נוסף או הרכב של בוררים.

מתדיינים שיבחרו באפשרות השנייה, לא יוכלו להגיש ערעור נוסף לבית המשפט, אך יוכלו להגיש בקשה לביטול הפסק בשתי עילות בלבד: תוכן הפסק מנוגד לתקנת הציבור או קיימת עילה שלפיה היה בית משפט מבטל פסק דין סופי שאין עליו ערעור עוד.

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הודיע לוועדת החוקה כי המדינה תגלה נכונות רבה יותר להפניית סכסוכים שהיא צד להם לבוררות, אם תהיה אפשרות של הליך ערעור.