לשכת עוה"ד מבקשת לעצור את פריסת מערכת המחשוב החדשה: "המצב קטסטרופלי"

ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, טוען כי המשך השימוש במערכת נט המשפט "יגרום באופן כמעט ודאי לנזקים ולתקלות אדירים לציבור, לעורכי הדין ולכל משתמשי המערכת, לרבות השופטים ואנשי הנהלת בתי המשפט"

ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, פנה היום (ה') לשר המשפטים, דניאל פרידמן, נשיאת העליון, דורית ביניש, ומנהל בתי המשפט, משה גל, בבקשה להשהות לאלתר את המשך פריסת מערכת המחשוב החדשה "נט המשפט", משום שהמשך הטמעתה "יגרום באופן כמעט ודאי לנזקים ולתקלות אדירים לציבור, לעורכי הדין ולכל משתמשי המערכת, לרבות השופטים ואנשי הנהלת בתי המשפט".

מערכת "נט המשפט" (בתי משפט ללא נייר) נועדה למחשב את כל ההליך המשפטי, החל מהגשת כתב התביעה ועד למתן פסק הדין, ולאפשר הגשת תביעות מהכורסא במשרד. כל המסמכים נסרקים ונשמרים כמסמך דיגיטלי באמצעות מערכת אינטרנטית מאובטחת, אלה נכנסים עוה"ד באמצעות "כרטיס חכם" הנושא את חתימתם הדיגיטלית.

את המערכת פיתחו נס טכנולוגיות , IBM וטלדור , הושקעו בה למעלה מ-130 מיליון שקל, והיא היתה אמורה לפעול באופן מלא בתחילת 2006. אולם, בשל חבלי לידה קשים ופיילוטים לא מוצלחים הטמעתה התעכבה רבות. הבעיות הקרדינליות שלה הן חוסר יציבות וביצועים גרועים: זמני התגובה שלה איטיים (לעיתים איטיים מאוד) ויש לה נטייה "להיתקע" ולהוציא הודעות שגיאה בתדירות גבוהה מדי.

לאור החלטת מנהל בתי המשפט להשבית בקרוב את בתי המשפט בצפון ובמרכז לצורך הטעמת המערכת, מבקש גיא-רון מפרידמן וביניש "להתכנס יחדיו ולטכס עצה כיצד יש להמשיך ולפרוס מערכת זו בעתיד. למשל, האם במצב כל כך בעייתי של פיילוט, צריך להתעקש על המשך פריסתה של המערכת הבעייתית והכושלת גם בבתי משפט נוספים, בטרם יתוקנו הליקויים העכשוויים".

גם מנהל בתי המשפט הודה באחד הדיונים כי עדיף שכמה שפחות עורכי דין ייחשפו אליה כעת, משום שהם עלולים שלא לרצות להשתמש בה בעתיד, גם אם יתוקנו הליקויים.

תהליך מסורבל

גיא-רון צירף לפנייתו מכתבים של עו"ד אלי שטרן, היו"ר בפועל של ועדת המחשוב בלשכה, בהם נאמר כי "הרשמים המתקבלים מהשטח מלמדים על מצב שהוא על גבול הקטסטרופלי. הסיכוי לכישלון ביישום המערכת במצבה כעת הוא גבוה מאוד".

היועץ המקצועי של הוועדה, ד"ר ישי דרור, סבור כי "הבעיות במערכת, ובראשן יציבות המערכת ותהליכי העבודה המסורבלים, הופכות אותה לבלתי ראויה לשימוש ציבורי רחב. רמת ביצועים כזו, באופן מתמשך, לא מקובלת היום במערכות. ללא שיפור משמעותי ברמת ביצועיה, יהיה קשה מאוד לשכנע עורכי דין להשתמש בה".

בלשכה טוענים עוד כי "המערכת תוכננה ובוצעה בעיקר לשימוש פנימי של מערכת בתי המשפט, ללא התייחסות רצינית לציבור עוה"ד והאזרח, שאמורים לקבל שירות ממנה", וכי תוכנית העבודה לטיפול בצרכי עוה"ד לא יושמה.

עו"ד שטרן מדגיש כי אין לו טרוניות להנהלת בתי המשפט, שמכירה בבעיות המערכת ומשתפת פעולה בניסיון למצוא פיתרון, אולם "נראה כי בלהט הרצון להקים את המערכת האדירה הזו, חסרים משאבים או לפחות לא הוקצו משאבים לטיפול בבעיות יסוד".

יש לציין כי ל"גלובס" הגיעו בשנה החולפת תלונות משופטים בערכאות בהן מופעלת המערכת, הטוענים כי היא מסורבלת רוויית תקלות, משבשת את עבודתם, גורמת לעומסים בלתי סבירים ולעיכוב בטיפול בתיקים. כמה מהם טענו כי "המצב היום הינו בדיוק כביום הראשון שבו הותחל בניסויה, לא חל כל שיפור בהפעלתה".

מהנהלת בתי המשפט נמסר: "אנו לומדים את תוכן מכתבו של עו"ד גיא-רון ונשיב לו ישירות".