חברות קלינטק ישראליות עוררו עניין בקרב משקיעים בניו-יורק ובבוסטון

יאיר שירן, הציר הכלכלי בניו-יורק, ל"גלובס": באקלים של תשואות זולות, משקיעים רבים יעדיפו טכנולוגיות עם סיכוי טוב לתשואות גבוהה בטווח הבינוני והארוך" ; בוקי אורן, נשיא MIYA: "התחממות כדור-הארץ לא תיפסק בגלל הצטננות הכלכלה"

משקיעים רבים בניו-יורק ובבוסטון התנערו בשבוע שעבר מתלאות השווקים הפיננסיים ובאו לבדוק את ההיצע של חברות קלינטק ישראליות, שמתמחות בתחומי תשתיות מים ואנרגיות חלופיות, בשני כנסים שארגנה המשלחת הכלכלית של ישראל בניו-יורק בשת"פ עם מכון היצוא.

אם מנהלי החברות הישראליות חששו שהמשבר הפיננסי הגלובלי יעיב על סיכוייהם לעניין משקיעים אמריקניים, הם טעו. שני הכנסים היו הצלחה גדולה, לדברי המשתתפים.

יאיר שירן, הציר הכלכלי של ישראל בניו-יורק, אמר ל"גלובס", כי למרות המשבר בשווקים הפיננסיים, נמצא בידי משקיעים בארה"ב כסף פנוי להשקעות בתחומים הנחשבים כמבטיחים בטווח הבינוני והארוך.

לדבריו, טכנולוגיות קלינטק, שכוללות פיתוח חלופות למשאבי אנרגיה מתכלים, טיפול במים ובשפכים וניצול יעיל וחסכוני של משאבים טבעיים, מוסיפות להיות מוקדי עניין של משקיעים.

הממשל הבא בארה"ב, בלי קשר לזהותו של הנשיא הנבחר, צפוי לתת תנופה חדשה להפניית מאמצים והשקעות בתחומי האנרגיה והמים מתוך שיקולים כלכליים, סביבתיים ומדיניים, ביחוד הצורך הדוחק לצמצם את תלותה של ארה"ב במדינות עוינות או בלתי יציבות ששולטות על חלק ניכר ממאגרי הנפט בעולם.

שני המועמדים לנשיאות, ברק אובמה וג'ון מקיין, מדגישים בנאומי הבחירות שלהם את מחויבותם למקורות אנרגיה חלופיים ולטכנולוגיות שמסייעות בהגנה על הסביבה.

בראיון לגלובס אמר בוקי אורן, נשיא ומנכ"ל MIYA לניהול משאבי מים מקבוצת אריסון ולשעבר יו"ר מקורות, כי "התחממות כדור-הארץ לא תיפסק בגלל הצטננות הכלכלה; אם היה מסר אחד שהיתי צירך להביא משם, זה היה המסר. האמריקנים מבינים זאת".

באירוע השתתפו 16 חברות קלינטק וקרנות הן סיכון ישראליות שמתתמחות בתחומים אלה: קרן אקיו-אגרו, אקווה-פיור טכנולוג'יס, קבוצת אקוואטאל, BDB טכנולוג'יס, CQM, סיקווסטה, צ'קלייט, עין גבתון, אנג'יניואיטי, EPC, גאון אגרו, ישראל קלינטק וצ'רס, מיה, פרסיד טכנולוג'יס, ווייטווטר ורילי טכנולוג'יס.

בצד המשקיעים (150 בניו-יורק, בעיקר בנקים להשקעות וחברות אקוויטי פרטיות, ו-250 בבוסטון, בעיקר קרנות הון סיכון) באו לאירועים גם נציגים של חברות טכנולוגיות, לרבות ג'נרל אלקטריק, שבקשו לבדוק טכנולוגיות חדשות ואפשרויות למיזמים משותפים.

"הרגשתי גאווה בישראל", אמר אורן. "אתה רואה מאות אנשים שבאים לשמוע על הטכנלוגיות שלך מפני שהם מתייחסים לישראל כלסיליקון ולי של המזה"ת".

אורן אומר, כי הקשיים הפיננסייים והכלכלים שעימם מתמודדות רוב מדינות תבל הן דווקא הזדמנות, לא מכשול, לחברות שמציעות לעולם טכנולוגיות מתקדמות לפתרון בעיות גלובליות. "אחתת התוצאות של המשבר הפיננסי תהיה עליה משמעותית ברמת האבטלה במדינות רבת, כנראה גם בארה"ב. אחד הפיתרונות המקובלים להתמודדות עם אבטלה הוא הזרמה ממשלתית לתשתיות. לכן ההזדמנות בקלינטק קיימת דווקא עכשיו וההוכחה לכך היא הענין הרב שגילו המשקיעים בטכנולוגיות הישראליות".

לדבריו, המודעות הגוברת להגנה על הסביבה והצורך למנוע או לצמצם התביישות מאגרי מים פותח שוק גדול לטכנולוגיות נהיהול מים מישראל, עם דגש חזק על הממשק בין מים לאנרגיה, אחד התחומים שישראל מובילה בו. קליפורניה מןציאה 18% ממקורות האנרגיה שלה ליצור מים ולכן פרוייקטים שמתמקדים בממשק בין השניים הם ההבטחה הגדולה של ענף הקלינטק.

"אני יודע שעמיתי יצאו מרוצים; כולנו שילמנו מכספנו כדי להגיע לארה"ב וזו היתה השקעה מועילה", אומר אורן. "אנחנו חוזרים עם הרבה מאוד קשרים והתחלות.