דב חנין: "עיריית ת"א שותפה באחריות למשבר הדיור בעיר; היא לא מעודדת אנשים צעירים לגור כאן"

ח"כ חנין, המתמודד על ראשות העירייה: "ת"א נעשית בלתי אפשרית לקבוצות מאוד גדולות של אוכלוסיה, וזו בעיה כמובן לקבוצות אלה - וגם בעיה לעיר"

"תל אביב נעשית בלתי אפשרית לקבוצות מאוד גדולות של אוכלוסיה, וזו בעיה כמובן לקבוצות אלה וזו גם בעיה לעיר. חייבת להיות פה מדיניות עירונית שהולכת בכיוון ההפוך". כך אמר ל"גלובס" ח"כ (חד"ש) ד"ר דב חנין (51), מועמד תנועת "עיר לכולנו" לראשות עיריית ת"א בבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בשבוע הבא.

"עיר לכולנו" היא תנועה על מפלגתית שהתאגדה על בסיס של השקפת עולם עירונית, חברתית וסביבתית. התנועה קמה על-ידי אנשים שהיו מעורבים במאבקים עירוניים שונים, והיא קמה לטענתם כדי למנוע את הפיכתה של ת"א לעיר של עשירים בלבד.

"עיריית ת"א שותפה באחריות למשבר הדיור בעיר. אני לא יודע להגיד אם היא שותפה באחריות בכך שהיא מעודדת בנייה לעשירים, או בכך שהיא לא מעודדת בנייה של דירות זולות וקטנות. היא לא מעודדת אנשים צעירים לגור כאן, אלא אומרת להם - אין בעיה, תעברו לרמלה, באר שבע או לכל מקום אחר. מדיניות מאוד בעייתית מבחינה חברתית, ובסופו של דבר גם מבחינה אורבנית".

גלובס: איך אפשר להוזיל את מחירי השכירות בעיר?

חנין: "באמצעות הגדלת היצעים. בתל-אביב בונים דירות, אבל דירות יוקרה. מה עם דירות קטנות ובינוניות, שלא כל כך בונים בעיר שלנו?"

אתה חושב שזה מעשי, לאור מחירי הקרקע הגבוהים?

"בוודאי. זה עניין של מדיניות. המדיניות העירונית גורמת לבנייה כפי שנעשית היום".

מה לגבי רכישת דירה? יש דברים שלא תלויים בעירייה, כמו יהודים מחו"ל שקונים דירות ומקפיצים את המחירים.

"בוודאי שיש כוחות שוק שלא העירייה המציאה אותם. זה ברור, אבל העירייה צריכה לנקוט מדיניות שמאזנת את כוחות השוק, ולא מצטרפת אליהם בהתלהבות. הכוונה שלי בהחלט לעודד תוכניות של דיור מעורב של בניית דירות קטנות וזולות. הגדלת היצעים בסופו של דבר תשפיע גם על הדיור להשכרה וגם על הדיור לרכישה במידה מסוימת".

רון חולדאי אמר אשתקד ל"גלובס" שלא מפריע לו שהעיר תהפוך להיות עיר של עשירים.

"קראתי את הראיון הזה, ואני זוכר אותו היטב. הוא לא מסתיר את השקפתו בתחום הזה. צריך להגיד לזכותו שהוא לפחות אומר את הדברים. הוא חושב שזה דבר נכון וטוב. הוא לא מבין שהדבר הזה מאוד בעייתי מבחינה אורבנית, מבחינת עתידה של העיר. כאן הויכוח הגדול איתו".

מה דעתך על נושא הבנייה של המגדלים בעיר, ובנווה צדק בפרט?

"המגדלים בתוך מרקם עירוני צפוף ונמוך זה רעיון מאוד גרוע. מבחינה סביבתית, מבחינה אורבנית ומבחינה תחבורתית. יש מקום למגדלים, אבל ליד צירי התחבורה המרכזיים, ליד נתיבי איילון, אבל לא בשכונה כמו נווה צדק".

מהי עמדתך בנושא פיצולי הדירות, תופעה המאפיינת את מרכז ת"א?

"דירות רבות מפוצלות בצורה לגמרי מוגזמת ולא סבירה. גם פה העירייה צריכה לעמוד על שמירה של החוק והנורמות".

חולדאי השקיע המון כסף לאורך השנים האחרונות בשיקום של תשתיות. אתה יכול להגיד מילה טובה בנושא?

"נעשתה בעיר השקעה בתחום התשתיות, אבל בסופו של דבר, עם כל החשיבות של התשתיות, הבעיה היא לא החומרה אלא התוכנה. העיר היא קודם כל בני האדם, הרקמות האנושיות, הקהילות, החיבור בין אנשים, ודווקא המימד הזה של העיר הוזנח מאוד".

היה גם ניסיון לתחום את חיי הלילה באזורים מסוימים בעיר.

"גם זו מדיניות שהיא לחלוטין לא מתאימה לתפיסה אורבנית מתקדמת. תפיסה אורבנית מתקדמת מבוססת על עירוב שימושים, אוכלוסיות וחיי לילה צריכים להיות חלק אינטגרלי מהעיר, לא משהו שסגור בגטאות מחוץ למרכז העיר. לכן החוכמה והאומנות, כמו שעושים מזה גם במקומות אחרים בעולם, היא למצוא את האיזון הנכון בין חיי לילה לבין היכולת של אנשים לגור".

מה לגבי פינוי התושבים בכפר שלם ושכונת עג'מי?

"אני חושב שאי אפשר לפנות במדינה מתוקנת אנשים מבתיהם בלי לתת להם פיצוי. זה נעשה במתחם מח"ל בכפר שלם, ואני חושב שזה דבר שהוא פסול מכל וכל, ואי אפשר להשלים איתו".