חוק הרשות להגנת העדים אושר לקריאה שנייה ושלישית

לכל עד תוכן "תוכנית הגנה" ספציפית, שבמסגרתה יסופקו לעד זהות חדשה, אבטחה, סיוע כלכלי, מציאת עבודה ומקום מגורים חלופי בארץ או בחו"ל ; בשלב הראשון תגן הרשות על 20 עדים, הצפויים להיקלט כבר ב-2009

חוק הרשות להגנת עדים אושר היום (א') לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים. החוק יובא עוד השבוע לאישור סופי במליאת הכנסת.

ראש הרשות להגנת עדים, אריה ליבנה, אמר כי בשלב הראשון תגן הרשות על 20 עדים הצפויים להיקלט כבר בשנת 2009, בכפוף להעברת התקציב וגיוס עובדים.

החוק החדש יסדיר לראשונה בישראל את המסגרת המשפטית בכל הקשור לפעילותה של הרשות להגנת עדים.

במסגרת החוק תגובש לטובת כל עד "תוכנית הגנה" ספציפית, שבמסגרתה תוכל הרשות לספק לעד זהות חדשה, אבטחה, סיוע כלכלי, מציאת עבודה ומקום מגורים חלופי בארץ או בחו"ל.

זהותו החדשה של העד עשויה לכלול ניתוח פלסטי, שינוי גיל, שם, ארץ לידה וקורות חיים. שינוי זהות לא יחול על פרטים כמו הכשרה מקצועית, השכלה, דת, רישיון, מצב משפחתי או מצב בריאותי - פרטים העשויים להעניק לעד זכויות להן הוא אינו זכאי (כמו למשל הטבות מס).

"משפטית יהיו לעד המוגן שתי זהויות, אך ייאסר עליו לעשות שימוש בזהות הקודמת הוא לא יוכל להצביע פעמיים או לקבל ביטוח לאומי פעמיים", הבהירה היועצת המשפטית של המשרד לביטחון פנים.

עד מוגן שיפר את תנאי הסכם ההגנה או התברר כי מסר פרטים לא נכונים במסגרתו - יחזיר לרשות את הכספים אשר הושקעו בהגנתו והן יעמוד לדין.

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס, אמר היום עם סיום הכנת הצעת החוק כי "הרשות היא מכשיר חיוני שמייצר עליית מדרגה ביכולתנו להתמודד עם פשיעה חמורה". ח"כ פינס הביע תקווה שהרשות תתחיל לפעול במהירות. במשטרה מאמינים כי הקמת הרשות תשפר משמעותית את הלחימה בפשיעה המאורגנת.