רכישה עצמית כבר עשיתם היום? יותר מ-120 חברות ניצלו את ירידת המחירים ורכשו אג"ח ומניות של עצמן

מאז החרפת המשבר בשווקים הפיננסיים, נראה כי הטרנד החדש באחד-העם הוא רכישות עצמיות ; מה מוביל את החברות לבצע רכישות עצמיות, ומה חושבים על כך 2 המשקיעים המוסדיים

מה משותף לחברת יפנאוטו, רוזבאד, המלט, דש-איפקס וניו-קופל? כולן ביצעו בשבועות האחרונים רכישה חוזרת מהציבור (Buyback) של אג"ח או מניות שלהן, והן אינן היחידות. מבדיקת "גלובס" עולה כי 123 חברות, המהוות יותר מ-20% מהחברות בבורסה, ביצעו רכישה עצמית מאז תחילת ספטמבר האחרון.

גל כזה של רכישות עצמיות נפוץ בעיקר בתקופות כמו המשבר הנוכחי, כאשר מחיריהן של לא מעט מניות ואג"ח נחתכים בעשרות אחוזים. החברות מנצלות את המחירים הנמוכים, רוכשות את הניירות חזרה, ולעיתים אף רושמות מכך רווחי הון נאים.

על פניו מדובר בצעד חיובי המטיב עם כל הצדדים - החברה רוכשת סחורה במחיר נמוך, ושוק ההון מקבל איתות חיובי על מצבה הפיננסי של החברה ועל אמון בעלי השליטה שלה בה. אולם, כמו תמיד המציאות מורכבת יותר.

"אנחנו מכירים את החברה ומאמינים בה ובאג"ח שלה. יש לנו כסף בחשבון, ולכן החלטנו לבצע את הרכישה העצמית", מסביר רמי לוי, הבעלים ומנכ"ל רשת הקמעונאות רמי לוי, שרכשה בחודש האחרון אג"ח שלה בהיקף 20 מיליון שקל. הבעת האמון בחברה היא ההסבר של רוב החברות לביצוע הצעד, אך מעבר לה יכולות חברות שמבצעות רכישה עצמית גם לרשום רווח הון נאה ולהקטין את מצבת החוב שלהן.

החוב רשום בספרי החברה בערכו הפארי, כלומר בערך המתואם (קרן פלוס ריבית), ואילו רכישת האג"ח בתקופה זו מתבצעת לרוב במחיר נמוך יותר, בהתאם למחיר בשוק, או במקרה של אג"ח פרטיות - לפי השערוך שמספקת שערי ריבית. הפער בין שני הערכים הללו, שיכול להגיע לעיתים לעשרות אחוזים, מהווה רווח הון מהיר וקל.

ישנם גם מקרים שבהם לבעל השליטה אין ברירה אלא לבצע מהלך רכישה עצמית, למשל במקרה בו החברה אינה עומדת בקובננטס שנקבעו לאג"ח.

במקרה שכזה עדיף לבעל האג"ח לפדות אותו במחיר השוק מאשר לחכות שמחזיקי האג"ח יבצעו פירעון מיידי, מה שיחייב אותו להחזיר את הסכום שגויס בתוספת ריבית.

בנוסף, ביצוע רכישה עצמית מפנה את הנכסים שהיוו ביטחונות לאג"ח, כך שבעל השליטה יכול לגייס חוב אחר, אולי בתנאים טובים יותר, ולשעבד שוב את אותם הנכסים.

לעיתים, בעלי השליטה גם מבצעים רכישות עצמיות על מנת להעביר איתות חיובי לשוק, כי אמונם ביכולת החזר החוב של החברה לא נפגע. כך, המשקיעים רואים כי לבעל השליטה או לחברה יש כסף פנוי לרכוש חזרה את האג"ח שלהם, כעדות לחוסנו הכלכלי של בעל השליטה ולאמונו בחברה.

עם זאת, נציין כי בתקופה הנוכחית רוב העסקאות לרכישה עצמית לא השפיעו ממש לחיוב על אותם ני"ע, שרק הוסיפו לצנוח. נראה כי משבר האשראי העולמי חזק יותר מהבעת אמון של חברה בעצמה.

למחפשי נזילות - יש כאן הזדמנות

"למרות שמחיר האג"ח המשיך לרדת לאחר הרכישה, אני לא מתחרט שביצענו אותה", מציין רמי לוי. "המטרה שלי אינה לנצל פחד ופאניקה של משקיעים, והרכישה השתלמה לי באותו הזמן". לוי מוסיף כי ישמח לבצע רכישות עצמיות נוספות עד לכדי 40% מהחוב שלו, העומד על 60 מיליון שקל, אם הן יתבצעו במחיר המתאים.

למרות שמדובר בצעד חיובי על פניו, המשקיעים המוסדיים לא ממש מתלהבים מגל הרכישות העצמיות. "המהלכים שנעשו עד כה בשוק התקבלו בספקנות", אומר משקיע מוסדי גדול. "משקיעים לטווח ארוך לא אוהבים מהלכים של רכישה עצמית. מבחינתם, אם לחברה יש יתרות מזומנים, מוטב שתשקיע אותם בפיתוח החברה ובחיזוקה, ולא בניסיון לשלוט על מחירי אגרות החוב".

יחד עם זאת, פעמים רבות הרכישה העצמית מתקבלת בברכה אצל המשקיעים המוסדיים, על רקע בעיית הנזילות המאפיינת בעיקר את השוק הקונצרני. "אין ספק שלמי שמחפש נזילות, הרכישות העצמיות האלה הן הזדמנות", אומר גורם בשוק ההון.

היענות למהלך של רכישה עצמית, מאפשרת למשקיע המוסדי לקחת את הכסף היום במזומן ולהשקיע אותו באלטרנטיבה סחירה וטובה יותר. בימים אלה מקבל אלמנט הנזילות משנה תוקף, כאשר בקרב מנהלי קופות הגמל קיים חשש מגל פדיונות של המשקיעים, בעקבות התשואות השליליות שרשמו הקופות בחודשיים האחרונים. מנהלי הקופות מחפשים כל דרך להנזיל את הכספים, ואחת מהן היא להיפטר מנכסים שאינם סחירים. "יש היום פחד שהשוק הסחיר לא נזיל, כשמצד אחד יש חשש מפדיונות ומן הצד השני מעריכים כי גם הצבירות יקטנו", אומר אחד החתמים. "לכן, זה בדרך כלל צעד נכון למכור חזרה את האג"ח, כשניתנת האפשרות לכך".

המקרה של האג"ח הפרטיות

הודעות החברות השונות על רכישות עצמיות של האג"ח הסחירות הציפו את אתר הבורסה בשבועות האחרונים, אך גם בשוק האג"ח הפרטיות התרחשו לא מעט רכישות עצמיות. למעשה, מבחינת היקף כספי הרכישות הגדולות יותר התבצעו בשוק זה.

ואיך מתבצעות רכישות עצמיות באג"ח לא סחירות? זוכרים את החתמים - אותם גופים שבשנה שעברה רצו מהנפקה להנפקה, וכעת נראים מחוסרי עבודה? ובכן, אל תאמינו למצג הזה. אותם חתמים ששיווקו במרץ את האג"ח בעת ההנפקה, עמלים היום על רכישתן החוזרת מצד החברה או בעל השליטה בה, במחיר נמוך יותר כמובן. על פי הערכות בשוק ההון, על כל ביצוע של רכישה עצמית כזו מקבלים החתמים עמלה של כ-0.25% מהיקף הרכישה.

בין מהלכי ה-Buyback העיקריים שבוצעו בתקופה האחרונה, נזכיר את זה שביצעה חברת ממורנד הפרטית של לב לבייב, שרכשה אג"ח בהיקף של כ-623 מיליון שקל. את הרכישה העצמית הזו הובילה אפריקה ישראל הנפקות, בניהול צביקה מנס.

הרכישה נעשתה על רקע אובדן האמון של השוק בחברה, שהתבטא בירידה חדה במניות ובאג"ח של אפריקה ישראל. לבייב, בצעד של הפגנת כוח, ולצורך חיזוק אמון המשקיעים, פרע את האג"ח מכספו האישי.

העברת מסר של איתנות פיננסית עמדה לפי ההערכות גם מאחורי רכישת האג"ח של חברת אפריל, שבשליטת יצחק תשובה. בעסקה זו, שהובילו לידר שוקי הון בניהול דני ברק ומנורה חיתום בניהולו של גיל קלדרון, נרכשו אג"ח בהיקף של 320 מיליון שקל.

אצל חברת TMI של בני שטיינמץ, שביצעה רכישה עצמית בהיקף 700 מיליון שקל, היו בין הביטחונות לאג"ח מניות החברות הבנות שבבעלותו, שערכן ירד במשבר האחרון. במקום להגדיל את הביטחונות, שטיינמץ העדיף לפדות את האג"ח.

במקרה של חברת גרנית הכרמל, שבבעלות דוד עזריאלי, יזמו החתמים - כלל חיתום בניהול טל רובינשטיין ומנורה חיתום - את המהלך שכלל רכישת אג"ח בהיקף של 25 מיליון שקל. העסקה התבצעה במתכונת של מכרז הפוך, כאשר המוסדיים הציעו מחיר בו היו מוכנים למכור חזרה את האג"ח.

סביר להניח כי המספר של 123 חברות שביצעו רכישה עצמית, הוא זמני בלבד, וצפוי רק לגדול כל עוד תימשך המגמה השלילית בשווקים. לא נתפלא אם בשלב מסוים בהמשך יוצאות הדופן יהיו דווקא אותן חברות שלא מבצעות רכישות עצמיות, במיוחד כאלו שממילא מצבן הפיננסי אינו מזהיר וישנו סימן שאלה לגבי יכולת החזר החוב שלהן.