מנכ"ל בוימלגרין קפיטל: "לבנק אין שום בעיה עם החוב - הם מודעים לשווי האמיתי של אזורים"

גיל טובול, ניסה להרגיע היום את מחזיקי האג"ח של החברה האם של אזורים, שחוששים מחדלות פירעון ; "הנפקת זכויות והתחזקות הדולר יעבירו אותנו להון עצמי חיובי"

לאג"ח ג' של בוימלגרין קפיטל אי אפשר לאחל "עד 120" - התשואה עליה כבר חצתה את הרף והגיעה ל-123%. אסיפת מחזיקי אג"ח א' ו-ג' של חברת האחזקות שבשליטת שעיה בוימלגרין, אורגנה כמו אירוע חגיגי עם ארוחת בוקר לאורחים ולא כמו ניסיון של הנהלת החברה להזים חששות מפני חדלות פירעון. אבל המשתתפים, מוסדים ופרטיים, התעניינו פחות בבורקסים ויותר בצניחה החופשית של מחירי האג"ח בחודשים האחרונים.

את האסיפה ניהל מנכ"ל החברה, גיל טובול, שהסביר את היעדרותו הבולטת של בעל השליטה בכך ש"נבצר ממנו להגיע בגלל התחייבויות קודמות", אך הבטיח שמי שיבקש, אפשר לתאם לו פגישה אישית עם בוימלגרין.

למה אתם לא קונים את האג"ח של החברה? אתם יכולים להרוויח פי 10 ויותר על ההשקעה, נשאל טובול. "הרגישות בעולם שבו אנו חיים היום היא קודם כל לתזרים המזומנים ואיך החברה תוכל להחזיר את החוב", הגיב טובול והוסיף "בשוק תזזיתי צריך להיזהר מהחלטות שעלולות להתברר כלא נכונות". טובול סיכם בכך ש"השוק צריך להיות בנקודת איזון ושפיות כדי שנוכל לפעול, אך בהתנהגות הנוכחית של השווקים, כשהמניות מתנהגות כמו אופציות זה בעייתי".

את האג"ח גייסה בוימלגרין במסגרת רכישת השליטה (64%) בחברת הנדל"ן אזורים, בשנת 2006, לפי שווי שוק של כ-1.95 מיליארד שקל. הרכישה מומנה, בין השאר, באמצעות הנפקת אג"ח בהיקף של כ-450 מיליון שקל. ההיקף היום של אג"ח ג' הוא 255 מיליון שקל, ושל אג"ח א' 179 מיליון שקל.

בוימלגרין נטל בזמנו גם הלוואה בגובה של כ-730 מיליון שקל מבנק מזרחי-טפחות, לצורך רכישת אזורים. היו אלו ימים אחרים, בהם הבנקים נלחמו באשראי החוץ בנקאי והעניקו הלוואות לסקטור הנדל"ן ביתר קלות. "לבנק אין שום בעיה עם החוב - הם מודעים לשווי האמיתי של אזורים שהוא גבוה משוויה הבורסאי. אנחנו מאוד רגועים - אין שום קובננט שמתייחס למחיר המניה ואין שום עילה לפירעון מיידי", אמר טובול.

בנוסף, בוימלגרין לקח הלוואה של 156 מיליון שקל מבנק הפועלים ב-2006, לצורך רכישת אסותא וניצל את כל מקורות המימון האפשריים, עד שהגיע לרמות מינוף אדירות. על-פי דו"חות הרבעון השני, היקף ההתחייבויות של בוימלגרין קפיטל הינו לא פחות מ-7.76 מיליארד שקל.

אז מנין תחזיר החברה את הכסף? טובול הסביר כי בוימלגרין עתידה לבצע סדרה של מימושים, מתוך זה מכירת אחזקותיה בארבעה בתי מלון עד סוף השנה. בהמשך תמומש קרקע ביוסטון שבארה"ב, נכסים נוספים וכמובן ישנה גם חלוקת דיבידנד מצד חברת הבת אזורים.

גם אם עסקאות אלו יצאו לפועל במועדן, הרי שבשנת 2010 ייווצר לחברה גירעון תזרימי של כ-140 מיליון שקל. "יש לנו לא מעט דרגות חופש נוספות", אמר טובול ורמז לכך שהחברה תיאלץ לבצע סידרה אגרסיבית יותר של מימושים. טובול הוסיף כי "בשוק תנודתי קשה להניח הנחות ל-2010, זה אפילו לא אחראי במידה מסוימת".

חשיפה מינימלית למשבר בארה"ב

טובול הרעיף שבחים רבים על חברת הבת, אזורים, שהצליחה למכור 150 יחידות דיור מספטמבר. חברת הנדל"ן נסחרת היום לפי שווי שוק של 586 מיליון שקל בלבד, לעומת כ-1.25 מיליארד שקל שבוימלגרין שילם כשרכש אותה. אך טובול אופטימי ומסביר שהחשיפה של החברה למשבר בארה"ב היא מינימלית.

מלבד ארה"ב, אזורים פעילה גם בשש מדינות במזרח אירופה. המכירות שם אמנם נעצרו, אך עד כה היקף המכירות בפרויקטים שבשלבי ביצוע גבוה והחברה לא יוצאת להרפתקאות חדשות.

בוימלגרין קפיטל עדיין לא פרסמה את התוצאות לרבעון השלישי, אך קשה לגלות אופטימיות למצבה כשברקע גרעון של כ-12 מיליון שקל בהון העצמי, שנוצר ברבעון השני. "הנפקת זכויות, והתחזקות הדולר יעבירו אותנו להון עצמי חיובי", כך מקווה טובול.

מלבד אזורים, בוימלגרין קפיטל מחזיקה גם ב-25% באזורים תיירות, וב-50% במתחם אסותא, שבמרכז תל אביב. החברה סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם הפסד של 59.4 מיליון שקל, ותזרים מזומנים שלילי של כ-125 מיליון שקל.

המשקיעים לא נותרו אדישים לתוצאות של בוימלגרין קפיטל, והמניה צנחה ב-78% בשנה האחרונה. למרות זאת, שעיה בוימלגרין מאמין בחברה ומאז 2006 הזרים כ-100 מיליון דולר בדרך של הלוואת בעלים, כש-15 מיליון דולר מתוכם הוזרמו רק בחצי השנה האחרונה. *