דקות בודדות, אלפי שקלים: העלות הגבוהה של גלישה בסלולר בחו"ל

מתחשק לכם לצפות ב"אח הגדול" בסלולרי דווקא בזמן חופשה בחו"ל? עדיף שתוותרו: 20 דקות של גלישה כזאת עלולות לעלות 8,000 שקל - כך מסתבר מהשוואה שערך "גלובס" בין מחירים של גלישה סלולרית מחו"ל

נניח שאתם יושבים על חוף הים בתאילנד, כוס קוקטייל טרופי בידכם והחיים מחייכים אליכם. עכשיו, בואו נניח, שאתם מחליטים לבדוק מה שלומם של החברים שהשארתם בוילה של "האח הגדול" בנווה-אילן באמצעות גלישה לשידור החי של התוכנית בטלפון הסלולרי שלכם. בדיוק זה הזמן לחזור למציאות, וזו עשויה להיות כואבת מאוד. עלות צפייה סלולרית במעללי הבובלילים בווילה בעודכם בחו"ל עשויה להגיע גם ל-100 שקל ויותר לדקה אחת.

את הלקח הזה למד על בשרו ג', שנסע לפני מספר שבועות לפולין. בעודו שרוע בחוסר מעש במלון, החליט לגלוש בטלפון הסלולרי שלו ולבדוק מה התחדש באתר youtube. ג' גלש באתר 20 דקות, צפה בשני סרטונים ושכב לישון.

בבוקר קיבל sms מסלקום, שבישר לו כי חרג בצורה משמעותית בחשבון הטלפון. מאחד ששיער שגלישה שעלות גלישה בחו"ל עשויה להיות יקרה מעלות גלישה בישראל לא התייחס ג' ברצינות יתרה גם להודעה זו.

את השוק קיבל ג' כמה ימים מאוחר יותר כששב לארץ והתבשר כי עבור אותן 20 דקות בהן גלש ב- youtube, חוייב בתשלום של לא פחות מ-7,349 שקל.

ג' (כמו מרבית המשתמשים בטלפון הסלולרי) כלל לא היה מודע לעלות הגבוהה של הגלישה מחו"ל, ויתרה מכך, לא היה מודע לעובדה שיכול היה לרכוש מראש חבילות גלישה סלולרית מחו"ל ולהקטין במידה ניכרת את ההוצאה.

"כחלק מהמנוי הסלולרי שלי בישראל אני זכאי ל-100 מגה בייט גלישה סלולרית בחודש, תמורת תשלום של 19.90 שקל. אי אפשר להתעלם מזה שהחברות הסלולריות בישראל מעבירות אותנו שטיפת מוח שמעודדת גלישה סלולרית, אז חשבתי לעצמי שזה בטח יהיה קצת יותר יקר לגלוש בחו"ל אבל, גם בחלומות השחורים ביותר לא פיללתי שזה יגיע לכאלה סכומים".

המפתח הוא הנפח

גלישה סלולרית בחו"ל (כמו גם בישראל) אינה נמדדת במשך זמן החיבור לאינטרנט אלא בנפח הגלישה. לכל עמוד ברשת נפח משלו, כאשר הנפח תלוי בכמות האינפורמציה שכולל העמוד. ככלל, עמודים הכוללים מלל ללא תמונות או סרטים שוקלים כמה קילו-בייט מועטים (ומכאן שנפחם קטן), בעוד שעמודים המכילים אינפורמציה כמו תמונות, וסרטים שוקלים יותר, בהתאמה. מכאן שצפייה בשידור חי או בסרט באורך מלא דורשת נפח גלישה גדול. גלישה באתרים המעבירים שידורי streaming (כלומר, מעבירים את הסרט/השידור ישירות למסך ללא צורך לשמור את החומר על הזיכרון במחשב/טלפון), כרוכה בשימוש בנפחי גלישה גדולים במיוחד של 1-2.5 מגה בייט בכל דקה של גלישה. אתרים מסוג זה מעבירים לדוגמה את מהדורות החדשות בטלוויזיה, שידורים כמו למשל זה של "האח הגדול" וגם סרטונים באתרים דוגמת youtube.

בשונה משיחות טלפון, הנמדדות בדקות ולכן ניתן לעקוב ללא קושי אחרי אורכן (ולכן גם אחרי עלותן), קשה עד בלתי אפשרי להעריך את נפח ההורדה שנוצל.

בחלק מהמכשירים קיימת בתפריט אפשרות באמצעות מונה הנתונים לבדוק בדיעבד מה הנפח שהורד, ובחלק מהאתרים (בייחוד בגלישה באמצעות הפורטלים הסלולריים) מופיע בראש העמוד ניפחו.

תעריפי הגלישה בסלולר בחו"ל נקבעים על פי הסכמי הנדידה (roaming) הנחתמים בין החברות הישראליות לבין ספקיות הסלולר בחו"ל.

גורם בענף הסביר ל"גלובס" כי לחברות בחו"ל אין כל אינטרס להיטיב עם מנוי המבצע דרכן נדידה. לדברי אותו גורם, להבדיל מחברות בארץ המקור, המעונינות להציע למנויים תנאים ומחירים טובים במטרה למנוע נטישה, חברות זרות "סוחטות" מנויים שמגיעים "להתארח" ברשת שלהם. "זו הסיבה למחירי השיחות הגבוהים, וכמובן גם למחירי הגלישה הסלולרית הגבוהים בצורה קיצונית מאלה בישראל".

עדיף לרכוש חבילה

מי שלמרות הכול יבקש לגלוש באמצעות הסלולר מחו"ל, יכול לעשות זאת בגלישה מזדמנת, ולשלם 3-8 שקל לגלישה של 100 קילו-בייט (שימו לב, לא מגה-בייט), תלוי במדינה ובספק הישראלי.

פלאפון וסלקום מציעות לנוסעים לחו"ל גם חבילות גלישה בתשלום מראש.

פלאפון מציעה חבילות גלישה בנפחים משתנים לכלל היעדים בעולם בהם ניתן להשתמש בתשתית gsm ולגלוש באינטרנט הסלולרי. מחירי החבילות נעים בין 90 שקל לחבילת 2 מגה-בייט, ל-594 שקל לחבילת 20 מגה-בייט.

סלקום מציעה מבחר חבילות בנפחים של 5-500 מגה-בייט. מחירי החבילות בארה"ב נעים בין 95 שקל לחבילת 5 מגה-בייט ל-8,230 שקל ל-500 מגה-בייט, ובאירופה בין 264 ל-5 מגה-בייט, ל-11,741 שקל ל-500 מגה-בייט. כמו כן ניתן לרכוש בסלקום חבילות המיועדות לכל העולם במחירים הנעים בין 308 שקל ל-5 מגה-בייט לבין 22,176 שקל ל-500 מגה-בייט.

כיוון שמחירי הגלישה מתורגמים לשקלים ממטבעות זרים, ייתכנו מעת לעת שינויים מינוריים בתעריפים בהתאם לשערי החליפין.

חשוב לזכור כי למרות שמחירי גלישה בחבילות נמוכים משמעותית מאלה של גלישה מזדמנת, התשלום עבור חבילות נגבה מראש, ולא ניתן לקבל החזרים על גלישה שלא נוצלה (למרות שהזכות נשמרת גם לנסיעות הבאות).

אורנג' לא מציעה חבילות גלישה סלולרית בחו"ל. מהחברה נמסר כי כיוון שמדובר בהוצאה כספית ניכרת החברה אינה מעודדת גלישה כזו, ולכן, בכל התחברות לרשת הסלולרית בחו"ל, מועברת למנוי התראה מיידית.

בחברות הסלולר מציינים כי לפי נתוני הגלישה הסלולרית בישראל, מעט מאוד מנויים מנצלים נפח גלישה העולה על 100 מגה-בייט בחודש.

שלוש ספקיות הסלולר הישראליות מפעילות שירותי התראה במסגרתם נשלחות לכל מנוי המבצע גלישה חריגה (מזדמנת או במסגרת חבילה) מסרונים "קופצים" המתריעים בפניו על החריגה ועל העלות הגבוהה שייאלץ לשלם.

מסלקום ומפלאפון נמסר כי לקוח יקבל מסרון (sms) כשהגיע לניצול של מעל 50% מנפח החבילה, וזאת במטרה למזער שימוש בתעריף מזדמן היקר יותר מתעריפי החבילה. מסרון נוסף נשלח ללקוח בעת סיום חבילת הגלישה ומתריע מפני גלישה חריגה.

באורנג' מפעילים שירותי התרעה מיד עם החיבור לאינטרנט בחו"ל.

גלישה