אם כבר בחירות, אז נשאל את העם עוד קצת

יום בחירות באמריקה הוא תרגיל מסיבי מאין כמותו. לא זו בלבד שנבחרים בו נשיא וקונגרס, אלא גם מספר ניכר של מושלי מדינות ושל בעלי כהונות בכירות וזוטרות בתוך המדינות: תובעים כלליים, מזכירי מדינה, חשבים כלליים, חברים באסיפות המחוקקות של המדינות, ובחלק מן המדינות נבחרים גם שופטים, אפילו שופטים עליונים. אמריקה בוחרת כמעט עד הגזמה, תוצאת מסורת של אוטונומיה קהילתית מפותחת. בעיקרון, הכול נהנים מממשל עצמי.

יום הבחירות אינו רק זמן של בחירות, אלא גם זמן של משאלי-עם. מחוץ לשווייץ, כנראה אין עוד כאמריקה. יש יוזמות מקומיות לחלוטין, בעניינים כמו הארכה של שעות הפתיחה של חנויות למשקאות משכרים; ויש יוזמות עם משמעות ארצית, לפעמים היסטורית.

ב-1978, יוזמה מקומית בקליפורניה להפחית מס רכוש התחילה תנועה ארצית אדירה להפחתת מסים כללית. התנועה ההיא מילאה תפקיד חשוב בעלייתו של רונלד רייגן לשלטון, כעבור שנתיים.

ב-2004, שורה של מדינות בארה"ב הצביעו על יוזמות לאסור נישואים חד-מיניים. לא זו בלבד שהיוזמים ניצחו, אלא שעצם היוזמות שיפרו את הסיכויים של הנשיא ג'ורג' בוש לנצח. בוש התמודד אז על תקופת כהונה שנייה. הסיבה: ההתנגדות לתיקון רדיקלי של הגדרת הנישואים עוררה מספר ניכר של אנשים, דתיים ולא-דתיים, שאולי לא היו טורחים להופיע לקלפי רק כדי לבחור נשיא. הואיל והופיעו, הם גם הצביעו בעד מועמדים שמרנים לשורת כהונות, כולל הנשיא. אוהיו, מדינה קריטית לחלוטין, היא אולי הדוגמה הבולטת ביותר.

הייתכן שמשהו מעין זה יחזור הפעם? כנראה לא במידה שתשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות. בקליפורניה יהיה היום משאל-עם על נישואים חד-מיניים. המטוטלת נעה בכל הכיוונים, אבל ערב המשאל השתרר הרושם שמתנגדי הנישואים עשויים לנצח. בכל רחבי קליפורניה, הומוסקסואלים ולסביות הקדימו אפוא להירשם לנישואים.

באריזונה, מדינתו של ג'ון מקיין, נערך משאל-עם על חופש הבחירה של תכניות ביטוח בריאות. יוזמי המשאל רוצים להבטיח שלכל אזרח תהיה שמורה הזכות לבחור את אפיק הביטוח שלו ואת רופאיו. לא קשה להבין נגד מי מכוונת היוזמה הזו: המפלגה הדמוקרטית, החשודה בכוונה להלאים את שירותי הרפואה. פוטנציאלית, ליוזמת אריזונה עשויות להיות תוצאות דומות לאלו של מרד משלמי המסים לפני שלושים שנה.

אגב, באריזונה יהיו היום שמונה משאלי-עם. (הסקרנים מוזמנים לצפות בהסברים מפי מזכירת המדינה של אריזונה ב-asua.arizona.edu/~uavotes/Propositions.html). בשיטה האמריקנית "מזכיר מדינה" בדרג המדינה (בניגוד למזכיר המדינה בוושינגטון) הוא הממונה על תהליך הבחירות. כיאה לארץ אחוזת בחירות, כמעט כל מזכירי המדינה נבחרים בעצמם. *