טופלנד רכשה 15 נכסים מניבים בצפון ספרד תמורת 361 מיליון אירו

העיסקה נחשבת לעסקת הקמעונאות הגדולה בספרד, ומשקפת תשואה של 6%; מדובר ב-140 אלף מ"ר בחבל הבסקים

חברת הנדל"ן הבריטית טופלנד, שבבעלות הישראלי סול זכאי, רכשה 15 נכסים מניבים בספרד מידי הרשת הקמעונאית הספרדית ארוסקי, תמורת 361 מיליון אירו (1.7 מיליארד שקל), כך דיווח מגזין הנדל"ן הבריטי Property Week. העיסקה נחשבת לעסקת הקמעונאות הגדולה ביותר בספרד.

תיק הנכסים שרכשה טופלנד כולל 13 היפר-מרקטים ושני מרכזי קניות בשטח כולל של 139,500 מ"ר, המרוכזים בחבל הבסקים שבצפון ספרד. העיסקה משקפת תשואה של 6%.

טופלנד היא חברת הנדל"ן השישית בגודלה בבריטניה, ובבעלותה עשרות מבני מסחר, משרדים, אתרי נופש ומבני מגורים. תיק הנכסים שבידי טופלנד שווה 8 מיליארד ליש"ט, ובכוונת החברה להגדיל את שוויו ב-3.9 מיליארד נוספים עד סוף 2008.

לפי הערכות, העיסקה מול ארוסקי מהווה שלב ראשון בעסקת שלושה חלקים בשיטת Sale and Leaseback, במסגרתה מתחייבת ארוסקי לשכור מטופלנד את הנכסים לתקופה של 25 שנה. עוד מעריכים, שבשלבים הבאים צפויה טופלנד לרכוש 50 נכסים מניבים נוספים של ארוסקי, תמורת כמיליארד אירו.

את השלב הראשון של העיסקה תממן טופלנד ביחס של 30% מימון עצמי ו-70% הלוואות מקונסורציום של שישה בנקים ספרדיים.

ארוסקי איננה פעילה מבחינת גיוס כספים בתקופה האחרונה, לאחר שהיא צברה 1.23 מיליארד אירו בהון עצמי באמצעות מימון מחדש של חלקים מתיק הנכסים שלה, ששוויו 6.1 מיליארד אירו. זאת באמצעות מכירת 50% ממניותיה ב-35 סופרמרקטים מרשת Tesco הבריטית לידי לקרן Axial של קבוצת Pearl בספטמבר 2007.

זכאי אמר ל-Property Week, כי "האסטרטגיה ארוכת הטווח של טופלנד לביצוע השקעות איכותיות באירופה חוזקה באמצעות העיסקה הנוכחית. התיאבון של טופלנד לעסקאות Sale and Leaseback ולעסקאות אחרות שנתוני היסוד שלהן חזקים - נשאר גדול".

לפני כחצי שנה הודיעה טופלנד, כי היא תשקיע מיליארד ליש"ט בהקמת אימפריית בתי מלון באמצעות רכישה של 50 אתרי נופש עם כוונה לפתח מלונות נמוכי תקציב ולהשכיר אותם לזכיינים. *