פטרובראס - ממניית הנפט המרוויחה ביותר למפסידה הגדולה

מאז מאי, מניית חברת הנפט הברזילאית איבדה כ-53%, בשל החשש מנפילת מחירי האנרגיה וכי המשבר העולמי יקשה על פעולת הקידוח של מאגרי הנפט הימיים הגדולים ביותר שהתגלו באמריקה הלטינית מזה שלושה עשורים

פטרובראס , חברת הנפט שנמצאת בשליטת ממשלת ברזיל, ירדה למקום ה-31 בגודלה בעולם במונחי שווי שוק בתוך חצי שנה, אז עמדה במקום השישי, לפני מיקרוסופט. דירוג זה נעשה על ידי שירות סוכנות בלומברג.

החברה הציגה את הביצועים הגרועים ביותר מבין כל עשר החברות הנפט הציבוריות מאז חודש מאי. מניית החברה ירדה ב-53% באותה תקופה, בשל החשש מנפילת מחירי האנרגיה וכי המשבר העולמי יקשה על פעולת הקידוח של מאגרי הנפט הימיים הגדולים ביותר שהתגלו באמריקה הלטינית מזה שלושה עשורים. אנליסטים של סוכנות בלומברג מאמינים כי בשל כך יקטן קצב הגידול ברווחים ל-6.2% מ-80% בשנה שעברה.

"ירידת מחירי הנפט והמשבר הפיננסי ישפיעו במידה מסויימת על פטרובראס. קידוחים במים עמוקים כרוכים בהוצאות רבות ובסיכון גבוה. כל שכן מחירים בטווח של 60 עד 70 דולר לחבית יזרזו את החברה להעריך מחדש את הכדאיות של השקעה מסוג זו", אמרה ג'יאנה ברן, נשיאת חברת המחקר ברוקשייר.

ייתכן שפטרובראס תאלץ לממן הוצאות הון של יותר מ-30 מיליארד בשנה על מנת לאשפר את הקידוחים בים, בעוד שהחברה עומדת בפני מצב בו אגרות חוב באמריקה הלטינית צוללות.

"לחברות שאין להן מזומן המשימה הופכת לקשה ביותר, במיוחד אלה השואפות לבצע קידוחים בשדות עצומים כמו אלה שהתגלו בברזיל. בדרך כלל היו מנסים לממן את פיתוח השדות, אך אני בטוח שהיכולת שלהם לעשות זאת ירדה", אמר ג'וסף סטיינסלאו, כלכלן ומחבר ספר בנושא.

מנייתה של חברת פטרובראס זינקה כאשר מחיר הנפט נגע ב-147 דולר לחבית בחודש יולי, אז הכפילה החברה את שווי השוק שלה והרוויחה טריליוני דולר לברזיל.