כבוד הנשיא

רמון קלדרון, הנשיא שב-2006 הבטיח "לנקות את האוורות" בריאל מדריד, הלך קצת רחוק מדי עם החיים הטובים. לפי מסמכים שפרסמו מתנגדיו, הנשיא מחלק מנויים למקורבים ומטייל על חשבון כרטיס האשראי של המועדון

העיתונים בספרד כבר בטוחים: רמון קלדרון, נשיא ריאל מדריד, ייאלץ לפרוש בקרוב. למרות שנותרו שנתיים לבחירות הכלליות של ה"סוסיוס". קלדרון, כמו בסרט סלפסטיק נושן, חג ומועד ונופל ממשבר לסקנדל, מפרשייה להתפרצות עצבים. מה קרה לאדם שיצא למסע צלב במועדון האהוב עליו, ונבחר ביולי 2006 כנשיא כדי "לנקות את האורוות" באמצעות קדנציה "בה לא דמות הנשיא במרכז העניין, אלא המועדון המצליח"?

בתקשורת הספרדית צצו לאחרונה עוד האשמות נגדו. העיתון הכלכלי NEGOCIO פרסם מסמכים מהם ניתן היה ללמוד כי בין 2004 ל-2007 הצהיר קלדרון על אפס הכנסות ובהתאם לא שילם מס. במקביל הוא רכש במדריד דירה בשווי של 800 אלף אירו. באותו ערב פירסם חוזה אנטוניו אבייאן, שדרן של תחנת הרדיו קאדנה COPE, כי בידיו מסמכים המעידים על כך שקלדרון השתמש בכרטיסי אשראי על שם מועדון ריאל מדריד על מנת לממן, בין השאר, כוס קפה, תדלוק, גרין פי לגולף וטיפולי ספא ברחבי העולם. את כל אלו הוא עושה בתוך ביקורת עצומה של לא מעט אנשים סביב המועדון על כל מיני "נסיעות עבודה" מוזרות ותכופות מדי של הנשיא.

כך למשל, בסוף השבוע האחרון של אוקטובר שהה קלדרון במלון פאר בלונדון לצורך כנס של "האקונומיסט". מיד לאחר מכן עשה גיחה למדריד כדי להתלונן על השיפוט העוין לריאל, וביום שני כבר היה בתל אביב לפגישה השנתית העשירית של מרכז פרס לשלום.

אבייאן הוא המבקר הגדול והבלתי נלאה של קלדרון. לכן אפשר אולי להאמין לקלדרון שטוען שהמסמכים עברו "עיבוד", שכרטיס האשראי של ריאל שברשותו לא בשימוש כבר שנתיים ושהעלויות בהן מדובר נמשכו מחשבונה של בתו לטיסיה. גם מסמכי המס מזויפים, טען במסיבת עיתונאים וחילק מסמכים שמוכיחים, לטענתו, את האמת. הוא הציג אישורים מהבנקים וממחלקת הכספים של ריאל בנוגע לכרטיסי האשראי, והצהרת מס אקטואלית. מצד שני, אחרי שנתיים בתפקיד, קצת קשה להאמין לעורך הדין הממולח והעשיר.

המנהל המקצועי: ראול

אז למה לא מאמינים לקלדרון? אלו לא רק ההבטחות שנתן כתעמולת בחירות כשהפך לנשיא, במה שהפך לתהליך מכוער שכלל האשמות ופסקי דין של שופטים והסתיים בניצחון דחוק. זו גם לא הדרך בה רמס את המאמן פאביו קאפלו, אותו הביא כמילוי הבטחה לבוחרים. קאפלו אמר עליו אחרי פיטוריו: "לא שמעתי ממנו אף פעם ולו מלה. הוא לא צלצל אלי אף פעם... אני חושב שהגיע לי כבוד מצד מישהו שעזרתי לו לנצח בבחירות ולהצליח כנשיא".

זה גם לא חוסר ההצלחה המביך בהעברות השחקנים לריאל. אמרסון היה אסון, קאקה, פברגאס וכריסטיאנו רונאלדו כלל לא הגיעו. בכלל, הקמפיין הכושל להבאתו של רונאלדו בקיץ הפך לסמל לכישלונו של קלדרון. הדיו עדיין נשמעים, כשקלדרון נופל שוב ושוב למלכודת של אלכס פרגוסון, מנג'ר מנצ'סטר יונייטד, שמקניט את ריאל וסופג בחזרה עלבונות אישיים מקלדרון ("סנילי", "לא יודע על מה הוא מדבר") שלא מוסיפים לו או לריאל כבוד. במקביל, סתר את עצמו קלדרון מדי שבוע בהצהרות פומביות מגוחכות שהקנו לו את הכינויים "הנשיא פינוקיו", ו"חולה בסינדרום טורט".

וזה גם לא רק הסיפור עם פרדראג מיאטוביץ', המנהל הספורטיבי, שלא מדבר עם המאמן ברנד שוסטר ומתכנן את החלפתו. קלדרון, לעומת זאת, מעדיף את שוסטר והכריח את מיאטוביץ' לבצע מספר החלטות רכש בניגוד לרצונו. ראול, הקפטן והבייבי של קלדרון, מתערב בעבודתו של מיאטוביץ' והיה אחראי לאי הגעתו של חלוץ ולנסיה דויד וייה, לפי ה"אל פאיס". וזה גם לא מצבה הספורטיבי של הקבוצה, שספגה 20 שערים ב-9 משחקים בחודש האחרון.

אז מלבד השחיתויות ובזבוזי הכספים, יש עוד כמה סיבות עיקרית שבגללן אף אחד לא מאמין לקלדרון. ראשית, הוא מסר נתונים לא מדויקים על העסקה בנוגע למכירת זכויות השידור לחברת מדיהפרו. אחר כך התנפל על התקשורת וקרא למתנגדיו "כנופיה של בריונים, פשע מאורגן".

חמור מכך, אבייאן העלה נגדו האשמות שהוא מחלק מנויים למקורבים תוך התעלמות מרשימות ההמתנה של האוהדים, ובתגובה המקורבים בוחרים באנשי שלומו כנציגיהם באסיפה הכללית. אין משהו שיותר פוגע ב"סוסיוס" של ריאל מאשר שחיתות שמעיבה על הדמוקרטיה שבעזרתה הם מנהלים את קבוצתם. שותפו של קלדרון, אלפונסו קראסקוסה, הסביר לתדהמת הכל "שאולי זה לא אתי, אבל זה חוקי למהדרין".

כמה רוע אפשר לבלוע?

בראיון השבוע לערוץ הטלוויזיה הכלכלי "אינטראקונומיה", הכריז קלדרון שהאסיפה הכללית הקרובה תהיה ב-7 בדצמבר, והמשיך להשתלח בתקשורת. "נשיא ריאל מדריד לא יכול להרשות לעצמו לענות כל יום למה שמתפרסם עליו בעיתונות. לא אפגש עם אבייאן, כי אני מעדיף להעביר את זמני עם בני אנוש. ממה שאני שומע ממנו, אני מסיק שלא יכול להיות לו לב אנושי. זה בלתי אפשרי להכיל כל כך הרבה רוע".

הוא סירב לענות על השאלה האם הוא חושב שמאחורי הפרסומים השונים עומד קודמו, חברו לשעבר ולפי השמועות מועמד לבחירות הקרובות ב-2010, פלורנטינו פרז. אבל הוא כן אמר: "אני לא יודע אם אציג את מועמדותי ואם אזכה. אני שמח שעזרתי לפרז בזמנו, אבל הוא נטש את המועדון, ורק מחוסר הצלחה. הוא הנשיא היחיד שעזב מרצונו באמצע העונה וגרם לכאוס, ולחילוף של ארבעה נשיאים תוך שישה חודשים".

יציג או לא יציג מועמדות, דעת הקהל במדריד בכל מקרה לא תאפשר לקלדרון להמשיך ב-2010 לעוד קדנציה. יכול מאוד להיות שהיא לא תיתן לו אפילו לסיים את הנוכחית.