מכתב גלוי של 60 כלכלנים איראנים: "מדיניות אחמדינג'ד פוגעת בכלכלה"

הכלכלנים, ביניהם פרופסורים באוניברסיטאות ובמוסדות ברחבי המדינה, מתחו ביקורת על "מדיניות החוץ יוצרת המתחים" של אחמדינג'ד ש"שללה מאיראן הזדמנויות להשקעות זרות ולסחר"

מדיניות החוץ והפנים של נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'ד, מחריפה את בעיותיה הכלכליות של מדינתו במשבר הנוכחי. כך טוענים 60 כלכלנים איראנים, במכתב גלוי שתוכנו צוטט בטלוויזיה הממלכתית.

הכלכלנים, ביניהם פרופסורים באוניברסיטאות ובמוסדות ברחבי המדינה, מתחו ביקורת על "מדיניות החוץ יוצרת המתחים" של אחמדינג'ד ש"שללה מאיראן הזדמנויות להשקעות זרות ולסחר", דיווח ערוץ הלוויין פרס טי.וי, בצטטו קטעים מהמכתב.

הכלכלנים קבעו שלאיראן נגרמות הוצאות נוספות בסך מיליארדי דולרים כתוצאה מהעיצומים של מועצת הביטחון של האו"ם, שמאלצים אותה לנהל את סחר החוץ שלה בעיקר באמצעות מתווכים.

המכתב, שפורסם בעיתוני איראן, הוא גילוי הדעת השלישי של כלכלנים מקומיים שמותח ביקורת על מדיניותו של אחמדינג'ד מאז שזה נכנס לתפקיד הנשיא ב-2005. הבחירות הבאות לנשיא איראן מתוכננות ליוני 2009.

איראן מצויה תחת שלושה מערכים של עיצומים כלכליים ופיננסיים בעקבות הסירוב של הממשלה להפסיק את תוכניתה הגרעינית, שארה"ב ובעלות בריתה במערב טוענות שהיא מיועדת לפיתוח נשק גרעיני. באיראן דוחים טענה זו, וטוענים שהפיתוח נועד להבטיח מקורות אנרגיה לאוכלוסיית המדינה שצומחת במהירות וכבר מונה יותר מ-70 מיליוני בני אדם.

מיזמי אנרגיה באיראן, שבה טמונות יתרות הנפט והגז השניות בגודלן בעולם, סובלים מעיכובים בעקבות לחץ שמפעילה ארה"ב על חברות בינלאומיות לצמצם את מעורבותן באיראן.

אינפלציה בלתי-נשלטת

הכלכלנים מזהירים גם מפני השינויים המתוכננים במערכת הסובסידיות באיראן על רקע המשבר הפיננסי העולמי, שגרם לירידה בתקבולי הנפט. אחמדינג'ד דוחף לתוכנית שתבטל את הסבסוד של האנרגיה ושל כמה מוצרים נוספים ותגדיל לעומת זאת את התשלומים הישירים למשקי הבית האיראניים.

לפי הכלכלנים, "התוכנית הזו, לפני שתיצור יציבות, תניב אינפלציה בלתי ניתנת לשליטה ותוביל לבעיות כלכליות וחברתיות חריפות". בספטמבר הואצה האינפלציה באיראן ל-29.4%.

הכנסות הנפט מהוות לפחות חצי מהתקציב הממשלתי, ואיראן מסתכנת בגירעונות תקציביים על רקע הירידה המתמשכת במחירי הנפט. ביום ו' שעבר נסחר חוזה לאספקת נפט גולמי בדצמבר בניו יורק ב-61.04 דולר לחבית, מול שיא של 147.27 דולר לחבית ביולי.