מסימני ההאטה בסין: ירידה בהיקף היצוא והאטה נמשכת של האינפלציה

(עדכון) היקף היצוא מסין הצטמצם באוקטובר לקצב גידול של 19.2% ; העודף המסחרי התרחב לשיא של 35.2 מיליארד דולר ; האינפלציה בסין האטה לקצב שנתי של 4% באוקטובר - שפל של 17 חודשים ; סין - האכזבה הגדולה

ממשלת סין מתמודדת עם נתוני מאקרו מדאיגים לנוכח המשבר העולמי ההולך ומחריף, כשהיום פורסמו שני אינדיקטורים חשובים המעידים על האטה נמשכת של סין, הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם ומנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה הגלובלית.

היקף היצוא מסין הצטמצם באוקטובר לקצב גידול של 19.2% בהשוואה ל-21.5% בספטמבר. כך מסר משרד המסחר של סין. העודף המסחרי התרחב לשיא של 35.2 מיליארד דולר.

מדד המחירים לצרכן בסין עלה בקצב שנתי של 4% בחודש אוקטובר, האטה משמעותית מקצב עליית מחירים של 4.6% בספטמבר. תחזיות האנליסטים עמדו על קצב עליית מחירים של 4.2%. כך מסרה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של סין.

לשם השוואה, האינפלציה באוגוסט עמדה על קצב שנתי של 4.9%, על 6.3% ביולי, על 7.1% ביוני ועל 8.7% בפברואר - קצב עליית המחירים המהיר ביותר מזה 12 שנה.

ההאטה הנמשכת בקצב האינפלציה מעידה על התקררות הצמיחה הכלכלית, ועל הקשיים איתם מתמודדים הסינים לנוכח הירידה המשמעותית בצריכה בארה"ב - יעד היצוא העיקרי של סין.

במהלך החודשיים האחרונים הוריד הבנק המרכזי של סין את שיעור הריבית במשק כבר 3 פעמים והיא עומדת כעת על 6.66%. הנתונים שפורסמו היום מחזקים את האפשרות שהבנק המרכזי ימשיך במדיניות המוניטרית המקלה לשם עידוד השווקים.

הדולר מתחזק כעת ב-0.04% ל-6.8281 יואן לדולר [לאתר המט"ח]. מדד שנחאי המשולב מציג כעת ירידות קלות לאחר שאתמול זינק ביותר מ-7%.

נזכיר כי בתחילת השבוע (א') סין הודיעה על תוכנית סיוע בגובה 586 מיליארד דולר, שהם כ-4 טריליון יואן לעידוד הפעילות הכלכלית והצמיחה במדינה, המדורגת במקום הרביעי בעולם. זאת על רקע ההאטה בצמיחה העולמית בארה"ב, אירופה ויפן.

סכום זה, השווה לכמעט חמישית מהתמ"ג (17.75%), שעמד על 3.3 טריליון דולר, הסיוע יהיה נגיש לשימוש עד 2010. סין תאמץ "מדיניות פיסקאלית פרו-אקטיבית" ותפעל לאימוץ "מדיניות מוניטרית מרחיבה מעט יותר מהמדיוניות הקיימת", כך נכתב באתר האינטרנט של הקבינט הסיני. סין מקווה כי צעד זה יעלה את הצמיחה במדינה, שירדה ל-9% ברבעון השלישי מ-10.4% בחצי השנה הראשונה.