לאחר שנה בלבד: חברת חשמל שוקלת לצאת למכרז פרסום חדש

בחברת חשמל טוענים כי זרמון-גולדמן, שזכה במכרז הפרסום לפני כשנה, מתקשה לעמוד במחירים שהבטיח במכרז ; זרמון בתגובה: "חברת החשמל הופיעה בכל אמצעי המדיה להם התחייבנו במחירים בהם התחייבנו"

שנה בלבד לאחר משרד הפרסום המתוקשר, שוקלת חברת החשמל להפסיק את ההתקשרות עם משרד הפרסום זרמון-גולדמן ולצאת למכרז פרסום חדש - כך נודע ל"גלובס". שלא לייחוס, אומרים בכירים בחברה כי בין חלק מאנשי חברת חשמל הקשורים למערך הפרסום למשרד הפרסום שוררת מערכת יחסים עכורה. בחברת החשמל מאשימים את משרד הפרסום שהוא מתקשה לעמוד בהתחייבויותיו המסחריות, ולהעלות את הקמפיינים השונים באותם המחירים בהם נקב במכרז.

כזכור, מכרז הפרסום של חברת החשמל שנערך רק לפני שנה, עורר בזמנו מהומה רבה בביצת הפרסום. תחילת המהומה נבעה מתנאי המכרז עצמו, שעוררו ביקורת קשה בענף. רבים טענו כי מדובר במכרז שלא בוחן יכולות מקצועיות, וכי בלתי אפשרי להרוויח בו. חמתם של משרדי הפרסום התעוררה בשל סעיף במכרז, המבהיר כי בחירת המשרד תעשה ברובה על בסיס של הצעה כספית - ולא על בסיס שיקולי אסטרטגיה או קריאייטיב. עוד זעמו בענף כנגד התנאים הקובעים כי העמלה המקסימלית ברוטו תעמוד על 8.4%, כאשר המשרד הזוכה מתחייב שלא לקבל עמלה מסוג כלשהו, אך חברת חשמל שומרת לעצמה לרכוש את המדיה באופן עצמאי, ובמקרה כזה יקבל המשרד אחוז עמלה.

לאחר מכרז בו השתתפו שישה משרדים - באומן-בר-ריבנאי, אדלר-חומסקי&ורשבסקי, שלמור-אבנון-עמיחי, ראובני-פרידן, זרמון-גולדמן ומקאן אריקסון, קבעה וועדת המכרזים של חברת חשמל כי מקאן אריקסון הוא הזוכה. זרמון-גולדמן ערערו על זכיית מקאן לבית המשפט, וטענו כי מקאן הגיש את הצעתו המסחרית בשקלים ולכן נפסלה הצעתו ע"י היועץ המשפטי של חברת החשמל. בית המשפט הוציא צו מניעה זמני כנגד ההתקשרות של חברת החשמל עם מקאן. בעקבות הצו שינתה חברת חשמל את החלטתה והעבירה את התקציב לזרמון-גולדמן.

כבר עם זכייתו של זרמון-גולדמן בתקציב גרסו בענף רבים כי הוא יתקשה לעמוד בתנאים המסחריים להם התחייב במכרז, תנאים שהוגדרו בענף כ"בלתי אפשריים", בעיקר לאור העובדה שהמשרד איננו נחשב לגוף מדיה חזק. עד לפני חודשים ספורים רכש זרמון את המדיה שלו באמצעות שתי חברות מדיה: מיוז ויוניברסל מקאן של קבוצת מקאן אריקסון. היום נרכשת כל המדיה שלו במקאן, למעט AIG לה יש ניגוד אינטרסים עם ביטוח ישיר של מקאן, והמדיה לחברת החשמל. המדיה של שני תקציבים אלה נרכשת באופן עצמאי.

מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי היקף הפרסום של חברת חשמל ב-2008 עמד על 5.2 מיליון דולר במחירי מחירון, מתוכם כ-4.3 מיליון דולר (שהם כ-1.5 מיליון דולר במחירים אמיתיים) באמצעות זרמון-גולדמן.

דובר חברת חשמל מסר בתגובה כי מכיוון שהעניין נמצא בטיפול משפטי, הוא מנוע מלהגיב.

אילון זרמון, שותף בזרמון-גולדמן, מסר בתגובה: "אינני מכיר החלטה זו ונכון לעכשיו חברת החשמל לא הגיעה אף לא ל-40% מהיקף התקציב עליו התחייבה במכרז, כך שנראה לי שידיעה זו אינה אלא ניסיון אמבוש של מספר אנשים שיש להם ככל הנראה אינטרסים המנוגדים לאלה של חברת חשמל, שמאז שעברה לזרמון גולדמן חוסכת כסף רב לעצמה ולצרכניה. גם הטענה בדבר חוסר עמידה במחירים שהבטחנו במכרז אינה מוכרת לי".

"חברת החשמל הופיעה בכל אמצעי המדיה להם התחייבנו, במחירים להם התחייבנו, למרות שהיקף התקציב שלה היה קטן בלמעלה מפי שניים מהתקציב עליו התחייבה".