בריכה, שף, וולבו, וילה, 20 מיליון דולר. למה להישאר ב-NBA?

משפחת אנגלופולוס מוכנה ליצוק עשרות מיליוני אירו בשנה כדי לתמוך בקבוצת הכדורסל שלה - אולימפיאקוס. תשאלו את ג'וש צ'ילדרס, שיקבל שם 20 מיליון דולר לשלוש עונות. נטו. אז מה הפלא שהנשיא אומר: "אנחנו רוצים את הטוב ביותר, אין לנו ממש גבולות כספיים"

1. לפני כשבוע הצמיד אתר האינטרנט של ESPN צוות מיוחד שיעביר סופשבוע באתונה עם ג'וש צ'ילדרס, האמריקני שעזב הקיץ את ה-NBA לטובת חוזה עתק באולימפיאקוס פיראוס. בשלב מסויים נראים הכתב מארק שוורץ וצ'ילדרס כשהם יוצאים מהווילה של "איש האפרו" ונעמדים ליד בריכה מפוארת. "זו הבריכה של הבניין או של השכונה?" מתלהב שוורץ. "לא", עונה צ'ילדרס. "זו הבריכה הפרטית שלי".

בהמשך מנסה שוורץ להבין את התופעה ששולחת שחקן מבטיח מאטלנטה הוקס למקום כמו יוון. הם נכנסים למסעדה בעיר ואחד הברמנים נשכב על הרצפה ומתחיל לנשק את הנעליים של צ'ילדרס. "האהדה שהייתי מקבל ב-NBA לא מתקרבת למה שקורה איתי כאן. אני כמו כוכב קולנוע כאן", מסביר צ'ילדרס.

אבל ההסבר הוא כמובן העניין הכספי. 20 מיליון דולר לשלוש שנים נטו. בחשבון פשוט, זה אומר שלצ'ילדרס היה לוקח עוד כמה שנים טובות, אם בכלל, עד שהיה מקבל חוזה של 20 מיליון דולר בארצות הברית, וגם אז אחרי ניקוי מס היה נשאר לו ביד 13 מיליון בלבד. ולא רק זה: צ'ילדרס מקבל מאולימפיאקוס שף צמוד, דירת ענק עם שלושה מפלסים, מנקה צמודה, רכב וולבו חדש ואפילו 12 כרטיסי טיסה חינם לארצות הברית. "יש כאן (באירופה) טונות של כסף. פשוט טונות של כסף. הקבוצות האלו כל כך עשירות", אומר צ'ילדרס.

צ'ילדרס יודע שלנחיתה שלו ביוון עשויה להיות השלכה גדולה מאוד על מה שיקרה בשנים הבאות. "אני יודע שאני הבחור שבוחן את העניין הזה בשביל הרבה אחרים שעשויים לבוא בעקבותיי. אני בודק אם זה נחמד לשחק באירופה. ויכול להיות שאנשים יחליטו בעקבות זה מה הם רוצים לעשות". כששואלים אותו על המשמעות של הכסף, הוא אומר: "כשחקן אתה שומע על חוזים גדולים, חוזים עצומים, ואתה ישר חושב על ה-NBA. אף פעם בחלומות הפרועים ביותר שלי לא חשבתי שאני אקבל שיחת טלפון מקבוצה מיוון. בחיים".

הוא מודה שמעולם לא שמע על השם אולימפיאקוס עד אותה הצעה שהגיעה. "בכל מקרה, כשמגיעה לך הצעה בסדר גודל הזה, אתה פשוט חייב לבדוק טוב טוב על מה מדובר".

להבדיל משחקים אחרים שהגיעו מה-NBA, צ'ילדרס מגלה שכבר בפעם הראשונה שפגש את המנהלים ואת הצוות המקצועי, הם הסבירו לו שלמרות החוזה הגדול הוא לא אמור למשוך את הפוקוס. "לא רוצים שאני אקלע 30, 25 או אפילו 20 נקודות למשחק. רוצים כאן שאני אעשה הכל", הוא אומר.

כששואלים אותו מדוע הוא ביקש להשאיר לעצמו את האופציה לחתוך את החוזה כבר אחרי עונה אחת, הוא אומר: "כי אני רוצה את החופש הזה של להחליט מה לעשות. הלוואי שבארצות הברית היה לנו השחקנים את החופש הזה, פחות כוח לקבוצות ויותר כוח לשחקנים".

2. התופעה הזאת שנקראת אולימפיאקוס היא לא לגמרי מוסברת. היו לא מעט שנים שהקבוצה הזאת, תחת הבעלים האחים ג'ורג' ופנאיוטיס אנגלופולוס, התנהלה מבחינה כלכלית כמו קבוצה עם רף כלכלי סביר. בשנים מסויימות אפילו עם תקציב צנוע. אבל לאחרונה מדובר בהתפרעות חדשה במסגרת המלחמה הידועה מול משפחת יאנקופולוס של פנאתינייקוס.

רק שלהבדיל מפנאתינייקוס, שמתנהלת גם כקבוצה עם איזשהו קו ספורטיבי ברור (אוברדוביץ' מאמן כבר 9 שנים ברציפות), באולימפיאקוס מנסים כמעט כל שנה לסדר מחדש את הקלפים. ב-10 השנים האחרונות הקבוצה זכתה בתואר אחד בלבד, הגביע היווני. היא מפרקת קבוצות כמעט מדי שנה, ובלהט הקרב מול פנאתינייקוס גם נוהגת לאחרונה לשלם שכר מופרז לשחקנים שלא תמיד שווים את הכסף.

השנה כמובן נשברו כל השיאים. מלבד צ'ילדרס הביאו גם את תיאו פפאלוקאס מצסק"א עם שכר של 3.5 מיליון אירו. ניקולה וויצ'יץ', שחקן שהיה רחוק משיאו כבר בעונה האחרונה במכבי, קיבל שכר כפול מזה שבמכבי (2.25 מיליון אירו). בסך הכל מתוך 10 השחקנים היקרים ביורוליג, חמישה מגיעים מאולימפיאקוס. כל החמישה מרוויחים שכר של 2.25 מיליון אירו ומעלה לעונה.

"האם השיא היה בהחתמתו של צ'ילדרס?" נשאל פנאיוטיס אנגלופולוס על ידי כתב ה-ESPN. "יש בראש שלנו כל מיני סכומים שיכולים לפתות שחקנים טובים יותר אפילו מצ'ילדרס", הוא אומר. "מה, אתם תשלמו יותר ממה ששילמתם לצ'ילדרס?", מתפלא הכתב. "אם לשחקנים האלה יגיע יותר כסף מג'וש צ'ילדרס, אז אנחנו נשלם להם יותר כסף".

אנגלופולוס מסביר שיש יתרון גדול לבעלות על קבוצה באירופה לעומת קבוצה ב-NBA. "בעלים ב-NBA כל הזמן חושבים על תקרת שכר ואיך לחסוך עכשיו כדי לקחת שחקן בכסף גדול בעוד שנתיים או שלוש. אצלנו זה יותר פשוט, כי כל קיץ אנחנו רוצים את הטוב ביותר, כך שאין לנו ממש גבולות".

בסוף שואלים אותו את שאלת השאלות, האם הוא חושב שאחרי צ'ילדרס הוא יוכל להביא לפיראוס שחקנים כמו קובי בראיינט, לברון ג'יימס או דוויין ווייד? "נראה את זה בעונות הבאות. זה תלוי בהרבה דברים, לא רק בכסף. אם יהיו לשחקנים האלו מספיק תארים והם ירצו לחוות משהו אחר, אז כן. זה לא רק כסף".

ואיך אתה יודע אם ג'וש צ'ילדרס שווה את הכסף שאתה משלם לו? "אם ניקח את שלושת התארים השנה - גביע יווני, אליפות ויורוליג - אז הוא יהיה שווה את הכסף".