הכניסה של שניידר הקפיצה את תקציבי קבוצות ליגת העל לשיא: 454 מיליון שקל

כך עולה מדו"ח הבקרה התקציבית ; מדובר בעלייה של 3% ביחס לאשתקד, אולם סכום זה עשוי לגדול לאחר חלון ההעברות בינואר ; קבוצה אחת (בית"ר) עברה את רף ה-100 מיליון שקל, שתי קבוצות את רף ה-40 מיליון

עונת 2008/09 צפויה להיות עונת השיא מבחינה תקציבית של קבוצות ליגת העל אי פעם, כאשר סך התקציבים של 12 קבוצות הליגה לעונה הנוכחית עומדים נכון לעכשיו על 454 מיליון שקלים. כך עולה מדו"ח הבקרה התקציבית שמתפרסם היום (א'). כרבע מהסכום הכולל משויך לתקציב בית"ר ירושלים וארקדי גאידמק.

שלוש קבוצות חצו העונה רף של 40 מיליון שקל בתקציב השנתי - בית"ר ירושלים, מכבי חיפה ומכבי ת"א. מכבי נתניה בעונת השיא שלה מבחינה תקציבית, מתקרבת לראשונה בתולדותיה לרף ה-40 מיליון שקל, וצפויה לחצות אותו במידה ותבצע פעילות משמעותית בשוק השחקנים בינואר. הפועל ת"א היא הקבוצה בעלת התקציב החמישי בגובהו העונה בליגת העל.

עם זאת, המספרים בתום העונה צפויים להיות גבוהים יותר, מאחר שהדו"ח עדיין לא כולל את הפעילות של הקבוצות בשוק ההעברות השחקנים של חודש ינואר. בעונה שעברה הסתכמה פעילות הקבוצות בחלון ההעברות בסכום של כ-30 מיליון שקל.

סך הבטוחות שהעמידו בעלי הקבוצות לעונה הנוכחית מסתכמות ב-96 מיליון שקלים. ההתחייבויות למס הכנסה ולביטוח לאומי, עוד לפני חלון ההעברות, מסתכמות ב-22.5 מיליון שקלים.

מאז כניסתו של ארקדי גאידמק לכדורגל הישראלי קפץ תקציב ממוצע של קבוצה בליגת העל מ-21 מיליון שקלים ל-37 מיליון שקלים. בעונה האחרונה שלפני כניסתו של גאידמק - עונת 2003/04 - עמדו תקציבי 12 הקבוצות בליגה על 254 מיליון שקלים, כאשר בארבע העונות הבאות נרשם גידול של 78%. הגידול המשמעותי ביותר נרשם בעונת 2006/07, עונת האליפות הראשונה של בית"ר, אז קפץ התקציב של קבוצות הליגה ב-35%.

כבר עכשיו ברור כי לאור ההתפתחויות בבית"ר ירושלים צפוי בעונה הבאה היפוך מגמה בכל הקשור לתקציב הממוצע של קבוצות הליגה. גם המעבר לליגה בת 16 קבוצות וכניסה של קבוצות קטנות לליגה הבכירה, ובמקביל ירידה בהקצבות לכל אחת מקבוצות הליגה, תגרום לנפילה בתקציב הממוצע לקבוצה.

בעונה שעברה הזרימו הבעלים לקבוצות ליגת העל סכום מצרפי של 189.9 מיליון שקל - כ-43% מסך תקציבי ליגת העל. העונה הסכום צפוי להיות גדול אף יותר.

להבדיל מליגת העל, בליגה הלאומית נרשמה לראשונה אחרי ארבע שנים ירידה בתקציבי הקבוצות. על פי הדו"ח, התקציבים בעונה הנוכחית בליגה הלאומית עומדים על 96 מיליון שקלים, ירידה של 11% לעומת העונה שעברה.