הוקל עונשו של טל יגרמן בפרשת אוגדן; ביהמ"ש: "האיש המתוחכם הפך לתחמן"

זוכה מעבירת גניבה בידי מורשה והורשע בזיוף - וירצה 20 חודשי מאסר במקום 24 חודשים בגין פרשה זו ; יגרמן כבר מרצה 30 חודשי מאסר בגין פרשת החשבוניות הפיקטיביות, ועונשו הנוכחי ירוצה במצטבר ולא בחופף

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיצץ 4 חודשים מעונש המאסר של היועץ הפיננסי טל יגרמן, בפרשת החברה הציבורית אוגדן מערכות יישום. זאת, לאחר שזיכה אותו מעבירת גניבה בידי מורשה, בה הורשע בשלום, ומנגד הרשיעו בזיוף. לפיכך, ירצה יגרמן 20 חודשי מאסר במקום 24 בגין פרשה זו. "האיש המתוחכם הפך לתחמן, ש'תפר' קומבינות במקום עסקאות", כתב השופט זאב המר.

יגרמן כבר מרצה 30 חודשי מאסר שנגזרו עליו בפרשת החשבוניות הפיקטיביות (אחרי שהמחוזי החמיר בעונשו), ועונשו הנוכחי ירוצה במצטבר ולא בחופף.

יגרמן שימש מנהל ומורשה חתימה באוגדן, שעסקה בפיתוח תוכנות לניהול בתי-מלון. שופטת השלום (דאז) יהודית אמסטרדם הרשיעה את יגרמן בגניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים בתאגיד וזיוף בנסיבות מחמירות.

"לוליינות יתירה"

דוד מאיר, דירקטור באוגדן (וכיום הבעלים והמנהל של קבוצת המגזינים SBC, המו"לית של קוסמופוליטן ופורבס), הורשע באותן עבירות ונידון לשנת מאסר אחת, משום שחלקו בפרשה היה פחות, מאחר ששימש כ"נושא כליו" או "עושה דברו" של יגרמן. ברוך יגרמן, אביו של טל, הורשע בעבירות מירמה ורישום כוזב ונידון ל-3 חודשי עבודות שירות.

יגרמן ומאיר החזיקו ב-41% ממניות אוגדן באמצעות חברת לונג אם.טי. השקעות שבבעלותם. הם שעבדו את מניות החברות ג'ון ברייס ו-AMS מערכות תחזוקה שהחזיקו בנאמנות עבור אוגדן, לטובת בנק אמריקאי-ישראלי, כדי להבטיח הלוואות אישיות שנטלו בסך 3 מיליון שקל.

כן הם ביקשו וקיבלו הלוואה מקבוצת מלווים, על סמך הצהרות כוזבות שהם הבעלים הרשומים של שליש ממניות החברות ברייס ו-AMS. בנוסף, הם ניהלו בשם אוגדן משא-ומתן לקבלת הלוואה בסך 600 אלף דולר, תוך הצגת מצגי שווא כאילו פעלו על דעת דירקטוריון החברה. פעולתם זו הביאה לקריסת אוגדן.

השופטים המר, דבורה ברלינר ושאול שוחט זיכו את יגרמן ומאיר מעבירת גניבה בידי מורשה, משום שלא ניתן לקבוע שהם שלחו יד במירמה במניות אוגדן, נוכח העובדה שמנכ"ל אוגדן ידע על מעשיהם ואף הסכים לפעולותיהם הסכמה אקטיבית שהתבטאה בחתימה על מסמכי השעבוד. מנגד, הורשע יגרמן בזיוף ההסכם מצד אוגדן לקבלת ההלוואה בסך 600 אלף דולר.

באשר לערעורם של יגרמן ומאיר על חומרת העונש ציין המר, כי אמנם המשפט ארך 7 שנים, אך גם לנאשמים היה חלק בהתמשכות ההליכים. כן התקבלה טענת המדינה כי לא היה מקום להקלה בשל האפשרות העתידית, שאי פעם לאחר תום ריצוי המאסר, ירוויח יגרמן כסף רב ויפצה את כל הנושים.

המר ציין שכמו שופטת השלום, גם הוא התרשם מיכולותיו וכישרונו של יגרמן, "אלא שלהטוטיו ולוליינותו היתירה, הביאו אותו לספסל הנאשמים ולבין כותלי הכלא". הוא תהה "מי יפצה את בעלי המניות של אוגדן, שהונפקה לציבור וקרסה, והמניות שבידיהם הפכו לחסרות ערך?"

בעקבות הזיכוי מגניבה עונשו של מאיר הופחת מ-12 ל-10 חודשי מאסר. ברוך יגרמן זוכה מהעבירה של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, ובהסכמה נקבע שלאור מצבו הבריאותי, עבודות השירות יומרו לעונש של מאסר על-תנאי. (ע"פ 72061/06).