עופר עיני: "ב-2003 ביטל משרד האוצר את רשת הביטחון לעובדים כי רצה שוק חופשי - שגומר עכשיו על הקרנות של העובדים"

יו"ר ההסתדרות: "משרד האוצר עשה בימים האחרונים כותרות גדולות על תוכנית חירום להצלת המשק - אולם מבירורים שערכתי ומהפרסומים השונים, אין בתוכנית בשורה לציבור העובדים"

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מפשיל את השרוולים על רקע המשבר ומאיים כי ההסתדרות לא תבליג עוד אם משרד האוצר לא יעניק רשת ביטחון לקרנות הפנסיה ולקופות הגמל, ואם לא יפרסם תוכנית מהותית למניעת פיטורי עובדים. במכתב ששלח הבוקר לשר האוצר, רוני בר-און, הוא מפציר בו להיכנס למו"מ לאלתר על שני נושאים אלו.

"מי שביטל בשנת 2003 את רשת הביטחון לעובדים זה משרד האוצר, כי הוא רצה שוק חופשי ושלח אותנו לבורסה. אבל השוק החופשי הזה גומר עכשיו על הקרנות של העובדים ומשרד האוצר אחראי להחזיר את רשת הביטחון", אמר עיני בשיחה עם "גלובס". על השאלה האם בכוונתו להכריז על סכסוך עבודה במשק אם לא תוענק רשת שכזו, הוא השיב: "הכל פתוח".

עיני מזכיר כי כבר לפני מספר חודשים הוא היה הראשון להתריע על עשרות אלפי מפוטרים במשק, אבל לדבריו איש לא הקשיב לו באוצר. "אני נתתי את הצ'אנס לממשלה, אבל היא צריכה לזכור עכשיו שההתערבות במשבר היא לא זכותה אלא חובתה", הוא אומר. לדבריו, תוכנית האוצר להקמת קרן שתסייע למעסיקים אינה מספיקה בכדי למנוע פיטורים, בעיקר באזורי פריפריה. "לפי מה שאני שומע, מדובר בקרן עם הרבה מגבלות, כך שאני בכלל לא בטוח שמישהו יעשה בה שימוש. אני מציע ליצור לינקייג' בין העובדים למעסיקים, כך שמפעל שיבטיח לא לפטר עובדים, יזכה לסיוע גדול יותר".

עיני מבקר גם את כוונת האוצר להגדיל את הגירעון כמקור למימון התוכנית הכלכלית, במקום להגדיל את הוצאות הממשלה: "תשאל את רוני בר-און מאיפה הקוסמות הזאת, הרי צריך לשפוך פה כסף גדול". עיני גם אמר: "אם האוצר מתכוון לממש תוכנית כלכלית ללא הגדלת ההוצאה הממשלתי הרי שהוא בבחינת מאחז עיניים. הממשלה כעת צריכה להתגייס ולקחת אחריות כלפי אזרחיה. אין דרך אחרת לעשות זאת זולת הזרמת כספים למשק".

עיני טוען עוד כי התוכנית הכלכלית שלו היא בבחינת צ'ק ללא כיסוי: "משרד האוצר עשה בימים האחרונים כותרות גדולות על תוכנית חירום להצלת המשק. אולם מבירורים שערכתי ומהפרסומים השונים אין בתוכנית בשורה לציבור העובדים. מבחינת העובדים, המהווים את הציבור הרחב, בהיעדר רשת בטחון ותמריץ ברור שימנע פיטורים בטווח הקצר, הרי שאין בשורה חדשה לעובדים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: חבילת הצעדים להאצת הפעילות במשק, חיונית והכרחית למשק הישראלי בעת הזו. התוכנית כוללת שורה של צעדים בתחום התשתיות, שוק העבודה, מצאי האשראי ועוד ותכליתה, בין היתר, לייצר מקומות עבודה נוספים.

יודגש כי התכנית גובשה תוך הידברות עם גורמים רבים במשק, כולל הסתדרות העובדים, תהליך ההידברות יימשך והאוצר ימשיך לפעול למתן מענה לאתגרים השונים שהמשבר הכלכלי הגלובלי מציב בפני כלכלת ישראל.