סמנכ"ל רוסיה באפריקה ישראל: "יש לנו הון עצמי של 2.2 מיליארד ד' ואנו נסחרים ברבע מהשווי שלנו, זה כמעט שערורייתי"

אבי ברזילי, סמנכ"ל רוסיה וחבר העמים באפריקה ישראל, בעקבות דו"חות הרבעון השלישי של אפי פיתוח והקפאת פרויקטים ברוסיה ; החברה תחלק דיבידנד של 200 מיליון דולר ורובו יזרום לאפריקה ישראל

המשבר הכלכלי העולמי אולי הגיע באיחור לרוסיה, אך כעת הוא פוגע בה ואף ביתר שאת. אפי פיתוח , חברה בת (71.7%) של אפריקה ישראל המהווה חלק מהותי מפעילותה, דיווחה היום על הפסד של 69.3 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה ועל הקפאת פרויקטים ופיטורי עובדים.

אפי פיתוח, הנסחרת בבורסה הראשית של לונדון, מדווחת על שפל משמעותי בתחום הנדל"ן ברוסיה, על רקע משבר האשראי בעולם. בנוסף, החברה מציינת שיש האטה כללית בנדל"ן המניב, והצפי הוא להמשך הירידה במחירי השכירות למשרדים ברבעון זה וברבעון הראשון של 2009.

אך לב משבר הנדל"ן הוא בתחום המגורים, והחברה חוששת שעלול להתרחש תיקון משמעותי כלפי מטה של מחירי הדירות. החברה מציינת שנרשמה ירידה חדה בקצב מכירת דירות מגורים מאז יוני האחרון, ורק מספר קטן ביותר של דירות נמכרו ברבעון השלישי.

הרווח הנקי של אפי פיתוח צנח ב-68% ל-27.3 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2008, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בעקבות הפסד של 69.3 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה. ההכנסות זינקו בתשעת החודשים הראשונים של 2008 ב-258% ל-21.7 מיליון דולר.

אבי ברזילי, סמנכ"ל רוסיה וחבר העמים באפריקה ישראל, אמר היום ל"גלובס" כי "אנו מרגישים ברוסיה את השפעות המשבר העולמי, למרות שלפני שלושה חודשים חשבנו שרוסיה נפגעת פחות. היום בהחלט מרגישים את הפגיעה בכל המגזרים".

בהתאם למצב, החברה החליטה לצמצם משמעותית את הפיתוח ולהתמקד בשלושה פרויקטים בלבד: קניון מול או רוסיה (Moscow City), קניון Tverskaya וקומפלקס של מגורים, משרדים וקניון, בשם Ozerkovskaya. בשלושת הפרויקטים אפי תמשיך במלוא התנופה, כאשר המימון כבר ניתן על ידי בנקים ומכירות מוקדמות.

לגבי פרויקטים אחרים ברוסיה, החברה ממשיכה רק עד לשלב של היתרי בניה. בפרויקטים בהם אפי יכולה לצאת לדרך ולבנות, היא החליטה להשהות את הפעילות עד שתירשם יציבות וביקושים, במיוחד בתחום של מגורים.

"אנו מדווחים על האטה במכירות ובהשכרות, אך המצב הכספי של החברה איתן - יש לנו בקופה 570 מיליון דולר ואין לנו חובות גדולים בתקופה הנראית לעין", אמר ברזילי.

על בסיס ההחלטה לא להיכנס להשקעות חדשות, החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בגובה של 200 מיליון דולר שישולם עד סוף השנה (0.38 דולר למניה).

אפריקה ישראל מכירה בכך שאין ביכולתה של חברת הבת להשיג תשואה גבוהה בכסף שגייסה מהמשקיעים, ותיהנה מ-143.4 מיליון דולר בגין חלקה בדיבידנד.

**זאת לא חליבה של קופת המזומנים?

"אנו מחלקים את הכסף חזרה למשקיעים כי לא נזדקק לו בעתיד הנראה לעין. זאת הדרך של אפריקה ישראל כחברת אחזקות ליהנות מרווחי חברות הבנות, על ידי חלוקת דיבידנד".

אפי פיתוח ביצעה סקירה של תיק הנכסים והדו"חות אמורים לשקף את השווי הנאות שלהם. בשני פרויקטים בוצעה הפחתת שווי של 53.8 מיליון דולר: Four Winds במוסקבה, בניין משרדים בן שמונה קומות המאוכלס במלואו, ובפרויקטי מגורים Botanic Gardens שעוד לא התחילו. בפרויקט המגורים לוח הזמנים השתנה ומחירי המכירה ירדו.

"מקווה שגם המניה תתאושש"

השינוי הדרמטי בשוק הנדל"ן ברוסיה מכה במניית אפי פיתוח החבולה ממילא. במאי 2007 הונפקה החברה לראשונה וגייסה 1.4 מיליארד דולר (14 דולר למניה), לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר (אחרי הכסף). היום נסחרת אפי לפי מחיר של 1.1 דולר למניה, ושווי החברה עומד על 620 מיליון דולר, צניחה של 92% מאז ההנפקה.

"אנחנו חברה עם הון עצמי של 2.16 מיליארד דולר ונסחרים ברבע ממנו. אנו נסחרים במחיר שהוא לטעמי כמעט שערורייתי. יש מגמה עולמית שאני לא יכול להגיד שאנו מסוגלים להימלט ממנה ואני מקווה שבעתיד הקרוב נראה התאוששות עולמית, וגם התאוששות במניות שלנו", אמר ברזילי.

**ומה ההסבר שלך להתדרדרות המניה?

"אפשר לייחס זאת לחששות המשקיעים מפני יכולת החזר החוב, אך אצלנו זה לא רלוונטי. יש גם חשש שמא הנכסים מופיעים בדו"חות בערך מנופח, וגם כאן יש נחמה למשקיעים אחרי שבדקנו את כל הנכסים. מי שקנה מניה של חברת נדל"ן כלשהי בכל מקום בעולם, זה מה שקרה לו". *