מתחילים להרגיש את הקור

המשבר הכלכלי מסב נזקים גדולים לכיס של האוליגרכיה הרוסית, והראשונות להיפגע הן קבוצות הספורט שלה. למשל, חמש קבוצות הכדורסל העשירות, כולל אלופת אירופה צסק"א מוסקבה, שמפגרות בתשלומי המשכורות

האוליגרכיה ברוסיה, שהכניסה לספורט המקומי כסף עצום בשנים האחרונות, מתחילה להריח את המשבר הכלכלי ואיתו גם את הקשיים במימון של קבוצות הספורט. ברוסיה מדווחים כי חמש קבוצות הכדורסל העשירות במדינה - צסק"א מוסקבה, דינמו מוסקבה, חימקי, טריומף וסמארה - נקלעו לקשיים כלכליים בעקבות המשבר האחרון ונמצאות בפיגור של תשלומים לשחקנים ולספקים. מנכ"ל צסק"א מוסקבה, אנדריי ואטוטין, הודה בראיון כי "המועדון אכן מאחר בתשלומים. עם זאת, לא קיבלנו שום הוראה לקצץ בשלב זה בתקציב השוטף או לחתוך בשכר השחקנים והמאמנים".

הבעיה העיקרית בצסק"א היא העובדה שכמעט כל התקציב השוטף, המוערך ב-45 מיליון דולר, מגיע מתאגיד כריית המתכות נורילסק ניקל שהפסיד בחודשים האחרונים עשרות מיליארדי דולרים. החברה, הנסחרת בבורסה המרכזית של לונדון (LSE), איבדה 75% מהשווי שלה מתחילתה שנה, ושווי השוק שלה ירד מ-52 מיליארד דולר ל-12.9 מיליארד דולר היום.

השבוע כבר סימנה החברה את הקיצוצים גם בתחום הספורט, והודיעה כי תקטין משמעותית את התמיכה שלה בשל המשבר. הקיצוץ יערך בין היתר ב-4 הקבוצות הבכירות שלה, ביניהן גם אלופת אירופה בכדורסל. "אני לא אסתיר שום דבר - המצב הוא לא פשוט", אמר ואטוטין. "אני מעריך שאנחנו בצסק"א נתחיל להרגיש את המשבר כבר בתחילת 2009".

נשיא צסק"א, סרגיי קושצנ'קו, הודיע כי בשל היעדר תשלומים הוחלט על סגירת קבוצת הנשים של המועדון. "אנחנו מנסים למצוא ספונסר אחר לקבוצת הנשים, אבל אם להיות ריאליים, לאור המצב הקיים קשה מאוד להאמין שנצליח. זו הסנונית הראשונה, ובקרוב מאוד נראה שכל המועדונים ברוסיה יסבלו מהמשבר".

בחימקי מוסקבה, שהעמידה תקציב של כ-30 מיליון דולר העונה כדי להילחם בצסק"א, הפיגור בתשלום המשכורות נמשך כבר תקופה ממושכת. המצב הגיע לידי כך שקרלוס דלפינו, שהגיע הקיץ מה-NBA עבור חוזה עתק של 10 מיליון דולר לשלוש שנים, סירב להיכנס למגרש במשחק הליגה האחרון. על פי דיווחים באיטליה דלפינו החל בשביתה איטלקית בשל העובדה שאינו מקבל שכר מזה תקופה ארוכה.

משחקי החורף יחכו

עניין נוסף שמטריד כרגע את הממשל ברוסיה בהקשר הספורטיבי הוא העובדה הוא ההתחייבות של האוליגרכים לסייע במימון של משחקי החורף בסוצ'י ב-2014. הממשלה שמה תג מחיר של 12 מיליארד דולר על אירוח המשחקים, כאשר 40% מהסכום הכולל אמור לבוא ממשקיעים פרטיים. אולג דריפסקה, המיליארד הרוסי, שאמור לממן את בניית שדה התעופה ואת הנמל בסוצ'י, נאלץ לקחת לאחרונה הלוואה מהמדינה בסך 4.5 מיליארד דולר כדי לכסות חובות. הוא אמור להיות האיש שהתחייב לסייע בבניית הכפר האולימפי בסוצ'י, שעלותו נאמדת ב-3.5 מיליארד דולר.