ענקית התשתיות הספרדית ACS מנהלת מגעים להיכנס כשותפה בבטר פלייס

במקביל, ממשלת פורטוגל הכריזה על התחלה התוכנית להקמת תשתית לרכב חשמלי - ללא בטר פלייס

ענקית התשתיות הספרדית, גרופו ACS מנהלת מו"מ עם בטר פלייס להיכנס כשותפה בחברה. ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר ביקרה בישראל משלחת החברה שנפגשה עם בכירי בטר פלייס. גרופו ACS היא אחד התאגידים הגדולים בספרד והיא עוסקת בפרויקטים קבלניים, תשתיות, הפקת אנרגיה ועוד ברחבי העולם. לחברות בנות של הקבוצה יש פעילות גם בישראל ואחת מהן, דרגדוס, לקחה בין השאר חלק בבניית נמל היובל.

עדיין לא ברור אם החברה תיכנס כשותפה בפעילות בישראל או בספרד. יצוין כי גם ממשלת ספרד הודיעה הקיץ על כוונתה להתחיל בפרויקט להסבת צי הרכב במדינה לרכב חשמלי ואף קבעה יעד של מיליון מכוניות חשמליות על הכביש בתוך 7 שנים. עם זאת ככל הידוע ממשלת ספרד מנהלת מגעים עצמאיים עם רנו-ניסן על יישום התשתית ושיווק כלי הרכב החשמליים במדינה. רנו-ניסן אף בוחנת כחלק מההסדר להקים מפעל לייצור מכוניות חשמליות בספרד.

בענף הרכב מעריכים כי בטר פלייס עשויה להתחיל בקרוב בגיוס משקיעים פרטיים כדי לממן את העלות השוטפת של פעילות החברה, פרישת התשתית והניסוי בטווח הבינוני והארוך.

ניסן ללא אגסי

במקביל, רנו-ניסן וממשלת פורטוגל הודיעו היום רשמית על התחלת ההפעלה של תוכנית משותפת לעידוד השימוש במכוניות חשמליות עם אפס פליטה והקמת תשתית של תחנות טעינה נלוות. מדובר בתוכנית עצמאית של תאגיד הרכב ללא מעורבות של בטר פלייס.

בהודעה של רנו-ניסן היא מציינת כי "פורטוגל היא המדינה הראשונה באירופה שחתמה ישירות עימה על הסכם בנושא רכב נטול פליטה". בהגדרה זו היא מבצעת למעשה הפרדה בין עסקאות ישירות לבין עסקאות בהן מעורבת בטר פלייס הישראלית, כגון אלה שנחתמו עד כה עם ממשלת ישראל ודנמרק.

במסגרת שיתוף הפעולה, רנו-ניסן תקים עד שנת 2011 כ-1,300 נקודות טעינה לרכב חשמלי ברחבי פורטוגל. הנקודות ייפרסו בשיתוף עם גורמים עסקיים מקומיים כגון תחנות דלק, חברות אנרגיה ותשתית.

ממשלת פורטוגל הודיעה כי תעניק חבילה של הטבות מס לצורך קידום הפרויקט. ההטבות יכללו זיכוי מס ליחידים שירכשו רכב חשמלי, הפחתה במס החברות לגופים עסקיים עם ציי רכב, הפחתה בעלויות חניה, מימון נוח ועוד. ההטבות יוענקו ל-5 שנים החל משנת 2011. בנוסף התחייבה הממשלה להעביר עד 2011 כ-20% מצי הרכב הציבורי בפורטוגל, שמונה עשרות אלפי מכוניות, לרכב חשמלי. חבילת ההטבות מקיפה הרבה יותר מזו שהבטיחה עד כה ממשלת ישראל שהייתה הראשונה להכריז על עצמה כמובילה בתחום.