יועץ המבקר למאבק בשחיתות: "זו מדינה של קומבינות. זה לא פלילי, אבל זה מדאיג"

מאיר גלבוע, היועץ למבקר המדינה למאבק בשחיתות, אמר את הדברים בכנס המבקרים הפנימיים ; דורון נבות, חוקר שחיתות פוליטית במכון לדמוקרטיה: "אומרים שאכיפת החוק לא מתפקדת? הציבור מגזים"

"אנחנו מדינה של סידורים, קומבינות, פרוטקציות ועיגולי פינות. אולי זה לא פלילי, אבל זה מדאיג". כך אמר מאיר גלבוע, היועץ למבקר המדינה למאבק בשחיתות, היום (ד') בכנס המבקרים הפנימיים בתל-אביב.

לדבריו, תופעת המאעכרים מעודדת שחיתות: "אולי זו לא עבירה פלילית, אך זו פגיעה בטוהר מידות. גם מבחינת שקיפות השלטון אנחנו במצב גרוע, בממשלה וברשויות המקומיות, בשיעור הכלכלה השחורה וההון השחור. ירדנו למקום 56 בסולם השחיתות בעולם".

על פרשת המינויים ברשות המסים, אמר כי גם אם התיק יסתיים בכתבי אישום על הפרת אמונים, לרבות נגד ראש המערכת לשעבר, ג'קי מצא - אין להקל בכך ראש: "לגבי ראש רשות מסים, אישום בהפרת אמונים אינו דבר של מה בכך".

חוקר שחיתות פוליטית במכון לדמוקרטיה, דורון נבות, אמר כי "הצגה כאילו אם זה לא פלילי הכל עובר - אינה נכונה. לא שהמדינה חפה משחיתות; יש שחיתות, אך עובדה היא שראש ממשלה התפטר כאן עוד לפני שהוגש נגדו כתב אישום.

"במדינות אחרות, פרשות כמו עמרי שרון ונעמי בלומנטל לא היו מתפתחות. רק כאן הורשע עובד ציבור בניגוד עניינים. שרים וראשי ממשלה מואשמים או מועמדים לפלילים, אז אומרים שאכיפת החוק לא מתפקדת? הציבור מגזים".

לדברי העיתונאי משה גורלי, יש אינטרס להצגת הזירה הפוליטית כמושחתת - של המשטרה ומערכת המשפט, התקשורת והתנועות לאיכות השלטון. "יש שחיתות בפוליטיקה, אבל נמוכה. מתחתיה יש שחיתות במקומות כמו רשויות מקומיות, מכרזים, תכנון ובנייה, ושם היא יותר גדולה, אך לא די אטרקטיבית, כי אין בה כדי לקצור דיבידנדים וכותרות.

"יש שחיתות של הפרת אמונים, מינוי מקורבים וכו'. יש דברים שהם נסבלים וקורים בכל מקום בעולם. ניגוד עניינים ונפוטיזם קיימים גם במערכות האלה. אבל כאשר זה נמצא במישור הפוליטי, זו חקירת משטרה, כותרת וחדשות".