סדר בבלאגן: תוכניות ההצלה למשק של אולמרט, פישר, בר-און, נתניהו, עיני, ענתבי, לבני וחזקיהו

המשק זקוק בדחיפות לתוכנית כלכלית מקיפה - אבל הבכירים והפוליטיקאים עסוקים במלחמות אגו ; "גלובס" מציג את כל התוכניות, ההתבטאויות, ההתנגדויות והעקיצות ; מפגש פסגה: היום ידונו אולמרט, לבני, נתניהו וברק בתוכניות האוצר שאושרו אתמול - אך לא ברשת הביטחון לחסכונות הפנסיוניים

1. ראש הממשלה אהוד אולמרט

רשת ביטחון 1: "שלי יותר טובה משל רוני בר-און ועופר עיני". רשת ביטחון 2: בניגוד לעמדת האוצר, המעוניין להעניק את רשת הביטחון למה שפחות זכאים, מבקש ראש הממשלה להגן על מספר גדול יותר של אזרחים ולקבוע את גיל הזכאות לבני 55 ומעלה. בנוסף, בניגוד לעמדת האוצר, אולמרט סבור כי יש להעניק פיצוי חלקי לחוסכים על ההפסדים של החודשים האחרונים.

יועצים: רענן דינור מנכ"ל משרד ראש הממשלה; פרופ' מנואל טרכטנברג ראש המועצה הכלכלית חברתית; חברים.

סיסמה: "אני מחליט".

2. שר האוצר רוני בר-און

רשת ביטחון: נגד/בעד; כן/ולא - תלוי. פשרה פוליטית-ציבורית: רשת ביטחון רק למבוגרים מעל גיל 60, בתנאי שלא ימשכו כספים עד למועד הגמלאות ויעברו למסלול של קצבה (יוותרו על המסלול ההוני) מועד פריסת הרשת: עם ההודעה הרשמית של המדינה, האוצר, הממשלה או הכנסת, בסוף שנה זו או בתחילת השנה באה. חור ברשת 1: שווי נוכחי של סך ההפקדות ממועד ההחלה, צמוד למדד, בתוספת 2%-3% בשנה. חור ברשת 2: הגנת רשת רק בהתאם למבחני הכנסה. גמלאים הנהנים מהכנסת פנסיה גבוהה יחסית, מפנסיה תקציבית של השירות הממשלתי או מקרנות פנסיה ותיקות הנהנות מהבטחת תשואה הנובעת מאגרות חוב מיועדות, לא ייהנו מרשת הביטחון. חור ברשת 3: הגנה רק על 90% מהצבירה. כלכלת בחירות? "השיח הפוליטי עבר כל גבול. מוכרים לכם אשליות על קופות מזומנים, מכניסים בכם פחדים, פאניקה. הכל שתרגישו רע מספיק. כדי שמישהו יבוא ויציל אתכם אחרי הבחירות".

3. יו"ר ההסתדרות עופר עיני

רשת ביטחון לשתי קבוצות: בני 64-67 ובני 55-64.

עיקרון דיפרנציאלי: שיעור ההגנה פוחת בהתאם לגיל.

עלות: בשלוש השנים הראשונות אין עלות תקציבית. לאחר מכן תתפרס התוכנית לאורך שנים.

על רפורמת בכר: עיני דורש רפורמה מתקנת לרפורמת בכר שתבחן את "החוליים" שהביאה עימה לכאורה הרפורמה בתקופת נתניהו.

על מבחני ההכנסה: ככל הנראה עיני מתנגד למבחני הכנסה או להליכים ביורוקרטיים שעשויים למנוע בפועל מהציבור לזכות ברשת הביטחון, או להרתיע ולהערים קשיים.

מסלול עוקף אוצר: אם תוכנית האוצר לא תספק אותו יפעל להעברת תוכנית ההסתדרות והמעסיקים באמצעות חקיקה בכנסת - שם מובטח לו רוב לאור הבחירות.

4. המפקח על שוק ההון ידין ענתבי

רשת ביטחון: נגד. "למרות הסלוגן הסימפטי שלה, היא לא ברורה, לא ברור מי משלם על זה וכמה זה עולה".

אופטימיות: "אם תשאלו אדם ברחוב כמה כסף ירד בקרן הפנסיה שלו הוא יענה 50%-60%. אבל המספרים האמיתיים נמוכים וסולידיים בהרבה. ההפסד בקופות הגמל הוא 16% ובקרנות הפנסיה הפסד של פחות מ-10%".

תוכניות חילוץ: "משרד האוצר לא ישלוף שפנים מהכובע. אנחנו מייצרים פתרונות ברצף על משבר שמתנהל ברצף. אין פה זבנג וגמרנו".

ערבויות לבנקים: "קמנו יום אחד בבוקר וכל הבנקים החליטו שהם לא רוצים לספק יותר אשראי למשק. אנחנו משרד האוצר מאמינים שאשראי חייב להינתן והשוק חייב להמשיך לפעול. אז אמרנו לבנקים: כל סכום שתיתנו אנחנו ניתן סכום משלנו".

הערת המערכת: נכון לעכשיו, מרבית הבנקאים ממשיכים לנעול את האשראי ומסרבים לסיוע ממשלתי.

5. החשב הכללי שוקי אורן

רשת ביטחון: נגד. "פרישת רשת ביטחון לקופות הגמל וקרנות הפנסיה תעלה עשרות מיליארדי שקלים, שאין לנו מאיפה לקחת, ותהיה הרסנית למשק".

6. יו"ר הליכוד בנימין נתניהו

רשת ביטחון: "לתת לחוסכים בקופות הגמל והפנסיה. אלה שיוצאים לגמלאות בשנים הקרובות יקבלו הגנה מיידית. כל האחרים יקבלו רשת ביטחון, בתנאי שיישארו בקופות ובקרנות לפרק זמן של כמה שנים קדימה". ההיגיון: "אם ניתן רשת בטחון נייצב את השוק וייפסקו המפולות. ואז, בטווח של כמה שנים, התשואות החיוביות יחזרו כך שבפועל לא תוטל עלות על קופת המדינה". ביקורת: "אם היו עושים זאת כבר לפני כמה שבועות כאשר אני דיברתי על זה, אז המצב היום היה כבר טוב יותר". אג"ח קונצרני: "הממשלה שלנו תדאג לרשת ביטחון שתטפל בראש ובראשונה בשורש הבעיה - הנזילות בשוק האג"ח". האם להתערב במדיניות ההשקעה של מסלולי הפנסיה? "צריך לנסות לשאוף להימנע מהתערבות בשוק ההשקעות". יועצים כלכליים: יעקב נאמן (עורך דין, פרופ', לשעבר שר האוצר); שלמה נחמה (עד לפני כשנה יו"ר בנק הפועלים); נגה קינן (); יאיר שמיר (יו"ר התעשייה האווירית); רון דרומר (עד לפני חצי שנה הציר הכלכלי בוושינגטון); ירון זליכה (לשעבר החשב הכללי). סיסמה: "שוחחתי עם ראש הממשלה, יו"ר ההסתדרות ונגיד בנק ישראל".

7. שרת החוץ ויו"ר קדימה ציפי לבני

על תוכנית האוצר: "התוכנית הכלכלית של האוצר עוסקת במשבר הריאלי. היא לא עוסקת בדאגות האמיתיות של ציבור החוסכים בקופות הגמל ובקרנות הפנסיה. זו אחריות של הממשלה לתת ביטחון לחוסכים. צריך לעשות זאת כאן ועכשיו". לבני הוסיפה כי "יש לגבש תוכנית כלכלית ארוכת טווח, שתכלול היבטים חברתיים". על רשת ביטחון: "הממשלה צריכה לדאוג לחסכונות של האזרח ולתת לו ביטחון. כולם מסכימים שהתוכנית הכלכלית של הממשלה נותנת מענה רק לצד אחד של המשבר, והוא היערכות לקראת המיתון הצפוי, ואינה נותנת מענה למשבר הפיננסי שמדאיג כל אזרח. ברור שכל הגורמים המעורבים בהכנת התוכנית הכלכלית יודעים שהתוכנית נותנת מענה חלקי לבעיות שאנחנו עומדים בפניהן". יועצים כלכליים: היועץ הכלכלי הבכיר - יו"ר טבע לשעבר, ישראל מקוב; שר האוצר רוני בר און?

8. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר

הורדת ריבית: "לא אהסס להמשיך בהפחתות הריבית לצורך עידוד הפעילות הכלכלית במשק. הריבית תמשיך לרדת אם האינפלציה תישאר נמוכה". רשת ביטחון: לא מתבטא בפומבי. תומך בתוכנית מצומצמת ומגודרת. תומך בתוכנית האוצר של רוני בר-און.

9. המפקח על הבנקים רוני חזקיהו

ערבויות לבנקים: "התכנית חיונית לפתרון מצוקת האשראי". על הבנקאים: "רק שייקחו את הכסף ויתנו אשראי. שלא ידאגו, לא ניגע להם במשכורות ולא נפריע להם לחלק דיבידנדים ובונוסים. לא נעצור אותם מהעלאות השכר המפליגות לעובדים, כל שנה 5% תוספת".

10. יו"ר רשות ניירות ערך זוהר גושן

על הטייקונים: "הטייקונים יצטרכו לחכות".

"אין לנו כוונה להציל חברות שגייסו כספים להשקעות ברומניה".