בכיר בממשל הסיני: "ההאטה הכלכלית עלולה לגרום לערעור היציבות החברתית"

הבנק המרכזי של סין הפחית את הריבית ב-1.08% ל-5.58% ; 500 אזרחים ממחוז דונגאן שבדרום המדינה ניפצו והפכו ניידות משטרה במהלך הפגנה מול יצרנית צעצועים גדולה הממוקמת במחוז דונגאן שבדרום סין

מצבה של הכלכלה הסינית הולך ומתדרדר במקביל להתרחבותו של המשבר הפיננסי העולמי, כששיעור האבטלה עולה וקיימת סכנה לערעור היציבות החברתית. כך מעריך ז'אן פינג, יו"ר הועדה הלאומית לפיתוח ורפורמות של סין.

"השינויים הדרמטיים של הכלכלה הבינלאומית והאקלים הפיננסי הנוכחי מכבידים על הכלכלה הסינית", אמר "המתכנן הלאומי של סין" במסיבת עיתונאים שנערכה היום בבייג'ין.

כבר עכשיו ניתן להבחין בחוסר נחת חברתי לנוכח מספרם ההולך וגדל של מפעלים שנאלצים להפסיק את הפעילות והשייכים בעיקר לסקטור היצוא. שלשום (ג'), לדוגמה, 500 אזרחים ממחוז דונגאן שבדרום המדינה, הפגינו מול יצרנית צעצועים גדולים שפיטרה עובדים רבים והעניקה פיצויים נמוכים מדי לטענתם. המפגינים ניפצו והפכו ניידות משטרה שהגיעו לאיזור.

הממשל הסיני חושש כי קצב צמיחה שנתי איטי מ-9% יגרום לערעור היציבות הפוליטית, וזאת כאשר עובדים מהמעמד הבינוני, הממוקמים בעיקר בערים הגדולות, עלולים לאבד את מקום עבודתם ולהתנגד לשלטון הנוכחי.

הבכיר הסיני חושש כי בשנה הבאה, סין תאלץ להתמודד עם עלייה חדה בשיעור האבטלה. "מספר הולך וגדל של פשיטות רגל וצמצום מסיבי של הייצור התעשייתי עלולים לגרום לערעור היציבות החברתית", הזהיר ז'אן פינג.

הבנק המרכזי של סין (PBOC) הפחית את שיעור הריבית בפעם הרביעית מאז ספטמבר ובשיעור החד ביותר מאז אוקטובר 1997. הבנק המרכזי הפחית את הריבית ב-1.08% ל-5.58% ואת הריבית על פקדונות ל-2.52% מ-3.6%.

הרשויות בסין ביקשו מהבנקים במדינה להגדיל את כמויות ההון העצמי שלהם בציפייה להאטה בצמיחה, ובהערכה שהבנקים שבשליטת המדינה יצטרכו לשמש חתמים בגיוסי ההון למימון תוכנית התמריצים החדשה של בייג'ין. ועדת הפיקוח על הבנקים בסין, CBRC, הורתה לבנקים, בייחוד לקטנים והבינוניים שבהם, להעלות את יחס הלימות ההון (יחס הון עצמי למאזן) שלהם ל-10% מ-8% הנדרשים כעת, וזאת עד תום השנה.