הבורסה בת"א ננעלה בירידות חדות: מדד הנדל"ן צנח ב-11.2% והמעו"ף איבד 3.8%: אפריקה נפלה ב-13.4%

מדד התל-טק איבד 5% ; מניית דיסקונט עלתה ב-2.1% ; טבע הוסיפה 0.6% ; כי"ל ירדה ב-5.2% ; דסק"ש ירדה ב-4.3% לאחר שהעלתה את הצעת הרכש לנכסים ובנין שהסיפה 0.5%

המסחר בבורסה בת"א ננעל בירידות שערים חדות, לאחר שהתנהל מאז שעות הבוקר בירידות שערים שהלכו והחריפו ככל שהתקדם היום. את הירידות בבורסה הוביל מדד הנדל"ן שצנח ב-11.2%, בהובלת מניית אפריקה ישראל שרשמה גם היום ירידה חדה בערכה, בשיעור של 13.4%, וזאת לאחר שפרסמה דו"חות קשים. נציין כי בחודש נובמבר בלט מדד הנדל"ן לרעה כשאיבד כ-18% מערכו.

מדד המעו"ף איבד בסיום 3.8% וגם אותו הובילה בירידות, מניית אפריקה ישראל. מניות כי"ל והחברה לישראל שבלטו אתמול בעליות חדות רשמו היום מימושים בשיעור של יותר מ-5%. בכיוון השני משכה מניית בנק דיסקונט שהיתה אחת מבין שתי מניות המעו"ף היחידות שרשמו היום עלייה בערכן - לצד מניית טבע.

המשקיעים המשיכו להגיב היום לשטף הדו"חות האחרונים לרבעון השלישי שפירסמו החברות אתמול בלילה והיום בבוקר - המועד האחרון לדיווח. ביניהם נציין את בנק דיסקונט שדיווח שרווחיו ירדו בכ-72%. בנוסף נציין את חברות הנדל"ן בוימלגרין וגמול להן נתנו רו"ח המבקרים את הדו"חות "אזהרת עסק חי".

לדברי צחי ליבוביץ', מנהל תחום ניהול תיקים בגאון בית השקעות, "הירידות היום בשוק מלוות במחזורים נמוכים יחסית ומקזזות את העליות שראינו אתמול. המגמה השלילית באירופה והירידות בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט משפיעים על השוק המקומי. בדרך כלל, המסחר לקראת סוף השנה מאופיין במחזורים הולכים וגדלים ובעליות המכונות 'ראלי סוף שנה', אולם השנה הזו אינה רגילה והתנהגות המשקיעים שונה. שחקנים רבים יצאו מהשוק בחודשים האחרונים ולכן המחזורים נמוכים יותר.

בשוק אגרות החוב הקונצרניות נרשמו היום ירידות, כאשר מדד התל-בונד 40 ירד ב-1.5% ומדדי התל-בונד 20 ו-40 רשמו ירידות של 1.1% ו-1.3% בהתאמה. זאת לאחר העליות הנאות שרשמו המדדים בשבוע שעבר.

"למעשה, מאז החלו הדיבורים על תכנית ההתערבות של משרד האוצר בשוק ההון, המרווחים בין האג"ח הקונצרניות לאג"ח הממשלתיות הולכים ונסגרים, וזהו המדד שיש לעקוב אחריו", אומר ליבוביץ'. "במידה והתכנית לא תצלח את הקשיים העומדים מולה ולא תאושר לבסוף, אנו צפויים לראות גל ירידות נוסף באג"ח הקונצרניות, אשר ירחיב שוב את הפערים מול האג"ח הממשלתיות". הוסיף.

היום בלטו אגרות החוב של כלל פיננסים אשר זינקו ב-10.2% במחזור מסחר גבוה, וזאת לאחר שהחברה הכריזה על רכישה עצמית של אג"ח בהיקף של 50 מיליון שקל. לעומתה בלטו לשלילה סדרות האג"ח הקונצרניות של אפריקה ישראל שאיבדו 10%-13%.

אווירה שלילית גם בבורסות ברחבי העולם

נציין, כי הבורסה בת"א הגיבה, גם לפתיחת המסחר בבורסות העולם. הבורסות המובילות באסיה רשמו הבוקר מסחר במגמה מעורבת, וזאת לאחר סוף שבוע סוער בהודו ובתאילנד על רקע התקפת הטרור הקשה שהיתה במומביי אשר מסלימה את יחסיה עם פקיסטן (שתיהן מעצמות גרעין) והמהומות הנמשכות של האופוזיציונרים בתאילנד.

בבורסות האירופיות המגמה היתה ברורה יותר - המדדים המובילים נסחרו בירידות של בין 2% ל-3%. בשעת המסחר האחרונה, הוסיפה לסנטימנט השלילי בת"א, גם הפתיחה השלילית של שבוע המסחר בוול סטריט, בה ירדו המדדים ב-3% ויותר בפתיחה.

מיכאל שראל מהראל פיננסים פירסם היום הערכה כי כתוצאה מהחרפת ההאטה בכלכלה העולמית והתחזקות השקל בעבר (הפוגעות ביצוא), התגברות הירידות החדות בשוקי ההון בחודשים האחרונים (המקטינות את העושר של הציבור והפוגעות בצריכה הפרטית) ומשבר הנזילות והאשראי בעולם ובארץ (הפוגעות בהשקעות) - צפויה ירידה חדה בצמיחה ברבעון הרביעי של 2008 (הרבעון הנוכחי) וגם ברבעונים הראשונים של 2009.

תחזית הצמיחה שלו לישראל ב-2009 עמדו כעת על 1.8 אחוזים, לעומת תחזית צמיחה של 2.6 אחוזם לפני שלושה חודשים. התחזית ל-2008 הופחתה רק במעט, ל-4.1 אחוזים לעומת 4.2 אחוזים לפני שלושה חודשים. שראל מציין כי ההאטה בצמיחה הייתה עלולה להיות חריפה יותר אילולא הפחתות הריבית של בנק ישראל והפיחות של השקל בחודשים האחרונים.

הנגיד פישר בהתבטאות ראשונה על רשת הביטחון: "אם התוכנית לא תהיה ממוקדת לפורשים בשנים הקרובות - אנחנו והדורות הבאים נשלם מחירים כבדים", "קל מאוד לפתוח את התקציב ולתת הבטחות שיסכנו את עתיד המשק - ואת זה אסור לכולנו לעשות". נגיד בנק ישראל תמך בתוכנית האוצר, אותה הגדיר כ"סבירה" ו"טובה" - התומכת רק בסיוע לאנשים שגילם העולה על 60 הזקוקים לה, ובקיומם של מבחני הכנסה.

אמש הודיע בנק ישראל כי בכוונתו להמשיך ולהגדיל את יתרות המט"ח של ישראל לסך של 40-44 מיליארד דולר. היקף הרכישה היומית ימשיך להיות כ-100 מיליון דולר, מכאן שתוכנית הרכישות צפויה להמשיך במהלך החודש עד שלושת החודשים הקרובים. עם פרסום דבר ההודעה זינקו האופציות על הדולר הנסחרות בבורסה בכ-1.75% ושיקפו לדולר שער של 3.99 שקלים. הבוקר במסחר הבין בנקאי רושם הדולר עלייה של 1.5%.

בנק ישראל פירסם היום באופן רשמי את יתרות המט"ח שלו בחודש נובמבר מהם עולה כי הבנק רכש בנובמבר 1.8 מיליארד דולר. היקף יתרות המט"ח מסתכם ב-36.83 מיליארד שקל. זהו היקף יתרות המט"ח הגבוה ביותר בשנתיים האחרונות אתמול הודיע בנק ישראל כי ימשיך לרכוש דולרים עד להיקף יתרות של 40-44 מיליארד דולר הדולר מתחזק במסחר הבין בנקאי במט"ח.

הבחירות באופק והזירה הכלכלית- פוליטית בישראל רותחת

אתמול בישיבה שהתכנסה לדיון בתוכנית ההאצה של האוצר, הפתיע יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, כשהודיע שהוועדה לא תקיים הצבעה על תוכנית ההאצה, אחרי שבסוף השבוע, לדבריו, "עודכן ע"י אולמרט ועיני על התקדמות במו"מ ליצירת רשת ביטחון לקרנות הפנסיה" - עדכונים שככל הנראה, בר-און לא היה חלק מהם. בתום הדיון, שהתפתח לדיון סוער ביותר, פיזר ברוורמן את הישיבה, למרות דרישתו של שר האוצר לקיים את ההצבעה בכל זאת.

לא די בכך, ואתמול אחה"צ פרסמו פקידי האוצר הבכירים מכתב בו הם מתריעים על אנרכיה שלטונית בפני רה"מ: "תוכניות הסיוע אינן עוברות דרכנו, לא בסמכות העוסקים בהן ולא נבחנו בראי ההשלכות". ירום אריאב, רם בלינקוב, שוקי אורן וידין ענתבי כותבים: "המשאים והמתנים אינם מתואמים עימנו, הרעיונות אינם מתוקצבים ואינם משקפים עבודת מטה", "הקשר שנוצר בין אישור תוכנית ההאצה והתוכנית הפיננסית לבין 'רשת הביטחון', עלול להוביל להרס כלכלי" "אנו מודעים ללחצים שיוצרת מערכת הבחירות.

בתגובה למכתב הפקידים פרסם משרד רה"מ בערב מכתב תגובה ובו נאמר לפקידי האוצר: "זה לא הזמן לפולמוס מתוקשר. קיימנו התייעצויות שלא דורשות את אישורכם". ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' טרכטנברג ומנכ"ל משרד רה"מ, רענן דינור הוסיפו: "בהתייעצויות לא נחתם כל הסכם ומימלא לא נפגעה סמכותו של גורם כלשהו במשרד האוצר" ,"אין אנו סבורים כי זה הזמן המתאים לפולמוס מתוקשר שללא ספק מנוגד לכוונת רה"מ ליצור בסיס הסכמה רחב", "בהתאם להנחיית רה"מ, קיימנו התייעצויות עם חלק מהגורמים, שכידוע לכם אינן מצריכות את אישורכם".

בין לבין חשף אתמול בנימין נתניהו את תוכניתו הכלכלית ואמר: "הממשלה צריכה להבהיר ששום בנק בישראל לא ייפול; אני מתכוון להוציא את ישראל מהר מאוד מהמשבר". התוכנית הכלכלית של הליכוד: הפחתת מיסים, רפורמה במנהל מקרקעי ישראל ופיתוח תשתיות תחבורה של כבישים מהירים ורכבות "תחושת הביטחון הכללית של האזרח שהחיסכון שלו במקום תשרה תחושת ביטחון, אבל בנוסף חייבים לעודד צריכה, ולכן חייבים להפחית מיסים.

והיום עונה יוסי בכר למבקרים: "אני לוקח אחריות מלאה על רפורמת בכר. אנחנו מסתכלים על משבר שלא אנחנו יצרנו ושואלים איך הוא משפיע עלינו". מנכ"ל משרד האוצר לשעבר אמר את הדברים היום במסגרת כנס "פורבס": "שבועיים אחרי העברת הרפורמה התפטר שר האוצר בישראל, בנימין נתניהו, ואני חייב להגיד שיש לו חלק מאוד גדול בגאות שהייתה בישראל בשנים האחרונות" "יש כאלה שטוענים שיכול להיות שהרפורמה בשוק ההון תרמה לכך שהגענו למשבר כמשק חזק, שהצמיחה שלו מונעת על ידי הסקטור הפרטי".

עדכון המדדים הולך וקרב

השבוע מתחילה תקופת המדידה של הבורסה לקביעת השתתפות החברות במדדים השונים, שתימשך שבועיים. בתנודתיות הגבוהה שמאפיינת את הבורסה, הרבה יכול להשתנות בתוך כשבועיים, אולם מבדיקת "גלובס" עולה כי גם בתנאים הנוכחיים, אין כיום מספיק חברות שעומדות בתנאי הכניסה למדד ת"א 100. נכון להיום לא פחות מ-14 חברות צפויות למצוא את עצמן מחוץ למדד ת"א 100. ולמרות ההקלה בתנאי הכניסה למדדים, יש רק 7 חברות במדד היתר שעונות על הקריטריונים החדשים של הבורסה ויכולות להיכנס למדד ת"א 100.

אולם אין מקום לדאגה, מדד ת"א 100 לא יכיל 93 חברות. לפי נספח לתקנון הבורסה, "אם במועד הקובע לעדכון הרשימה קיימות פחות מ-100 מניות אשר עומדות בתנאי הסף של הרשימה, תיכלל במדד ת"א 100 המניה ששווי השוק הממוצע שלה במועד הקובע לעדכון הרשימה, היה הגבוה ביותר מבין המניות הרשומות למסחר בבורסה". המשמעות היא שבמידה ובתקופת המדידה לא יעלו אחזקות הציבור של מניות היתר מעל 100 מיליון שקל, ייכנסו למדד ת"א 100 חברות אשר אחוז אחזקות הציבור שלהן נמוך, אולם שווי השוק הכולל הוא גבוה.

בין חברות אלו ניתן למצוא את אי.די.בי אחזקות, מבני תעשיה, אי.די.בי פיתוח, דלק ישראל ומלונות דן, וסביר שחלק מהן ימצאו את עצמן במדד ת"א 100 בינואר הקרוב

המעו"ף סיים בירידה של 3.8%, ת"א-100 איבד 4.2%, מדד התל-טק נסוג ב-5%, מדד הבנקים ירד ב-4.7%, ומדד הנדל"ן בלט לשלילה בצניחה של 11.2%

מניות בכותרות

דסק"ש העלתה את מחיר הצעת הרכש לנכסים ובנין ל-154 שקל ודחתה את מועד הקיבול ל-4 בדצמבר. ההצעה החדשה משקפת עלייה של 22% ביחס למחיר המקורי, ופרמיה של 6.4% ביחס למחיר הפתיחה של המניה - 144.7 שקל. במקרה שהצעת הרכש תיענה במלואה, תשלם דסק"ש כ-100.1 מיליון שקל ואחזקתה בחברת הנדל"ן תגדל לכ-86% מ-75% כיום.

גם מכתשים אגן מקצצת את שכר הבכירים: שכרו של המנכ"ל ביגר יקוצץ ב-10% ושכרם של חברי ההנהלה יקוצץ ב-8%. מכתשים אגן מצטרפת לחברות אחרות בקבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר שהודיעו על קיצור שכר - לרבות סלקום ושופרסל .

רשת "טיב טעם " חשפה כנופיית עובדים שגנבה מוצרים בעשרות מיליוני שקלים ומכרה אותם לבעלי חנויות. שני המחסנאים נהגו להעמיס על משאית חלוקה מדי יום מוצרים גנובים בעשרות אלפי שקלים, שאותם העבירו לשותפיהם לגניבה, שחלקם היו בעלי חנויות אלה מכרו את המוצרים בחנות, וכל המעורבים התחלקו ברווחים.

מצעד המדווחות

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-71.9% ל-110 מיליון שקל ברבעון השלישי. התשואה על ההון העצמי - 4.8%. ברבעון המקביל עמדה התשואה על 18.9%. הבנק יפטר 650 עובדים עד סוף 2009 . זינוק של 68.5% נרשם בהפרשה לחובות מסופקים וסטגנציה בשיעור ההפרשה - 0.46%. יחס הלימות ההון - 10.6%.

מניית אפריקה ישראל הוסיפה לרכז עניין לאחר שאמש דיווחה כי הפסידה 2.16 מיליארד שקל ברבעון השלישי - מעל הרף העליון של אזהרת הרווח. 3 מיליארד שקל מההון העצמי הופחתו מתחילת השנה ההפסד נובע מהפחתת שווי של השקעות בנדל"ן בסך של כ - 1.9 מיליארד שקל וגידול חד בהוצאות המימון, במיוחד עקב העלייה במדד המחירים ברבעון זה. איזי כהן, מנכ"ל קבוצת אפריקה: "אנחנו פועלים למימוש נכסים בארץ ובעולם". נזכיר כי החברה פירסמה אזהרת רווח, שבה היא צופה הפסד ענק של 1.7-2 מיליארד שקל ברבעון השלישי, כתוצאה מירידת ערך שווי נכסי הנדל"ן שבבעלותה.

טאו תשואות שבשליטת אילן בן דב, דיווחה כי ברבעון השלישי ירדו הכנסותיה ב-12.9% ל-82.8 מיליון שקל. ההפסד הנקי זינק ל-63.6 מיליון שקל מ-1.17 מיליון שקל ברבעון המקביל. הגירעון בהונה העצמי עמד על 146.7 מיליון שקל בסוף ספטמבר.

ההפסדים בתיק הנוסטרו של גילאון השקעות נתנו אותותיהם כבר בשורה העליונה של הדו"חות. החברה עברה מהכנסות בסך 2.84 מיליון שקל ברבעון המקביל להוצאות של 16.24 מיליון שקל. גילאון דיווחה על הפסד נקי של 24.3 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת רווח מקביל של 8.45 מיליון שקל.

מניית בוימלגרין הגיבה לפרסום הערת "עסק חי" שפרסמה אמש בדו"חותיה - לחברה גירעון של 34 מיליון שקל בהון העצמי והפסד של 129.3 מיליון שקל מתחילת השנה. תזרים המזומנים שלה הינו שלילי בסך 193 מיליון שקל.

אזהרת "עסק חי" גם לגמול השקעות של רקנאטי: ההפסד התפעולי זינק פי 10 והסתכם ברבעון השלישי ב-70 מיליון שקל. מתחילת השנה נפלה המניה ב-85% ושווי השוק שלה מסתכם ב-49.8 מיליון שקל. ברבעון השלישי זינק ההפסד ב-78% ל-77.4 מיליון שקל ומתחילת השנה זינקו ההפסדים לכ-180 מיליון שקל לעומת 20.8 מיליון שקל ב-2007.

הירושה של גאידמק לאייזנברג: אוסיף הפסידה כ-198 מיליון שקל מתחילת השנה התוצאות נגרמו בעיקר בשל ההפסד של חברת הבת - ארנסון. החברה צופה גרעון תזרימי של 344 מיליון שקל בשנת 2010.

רשת המשביר לצרכן גם היא הגיבה לדו"חות שפרסמה אמש, החברה דיווחה על עלייה של 24% במכירות. הרשת חותמת רבעון עם רווח תפעולי של 8.9 מיליון שקל.

הפחתות של 820 מיליון שקל העבירו את קבוצת דלק להפסד של 612 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת רווח של 484 מיליון שקל ברבעון המקביל. תזרים המזומנים הסתכם ב-188 מיליון שקל.

מחזיקי זכויות הרוב בחברת הנדל"ן אזורים עברו להפסד של כ-28.4 מיליון שקל לעומת רווח של 52.9 מ' ש' ברבעון המקביל אשתקד - כך עולה מדוחות החברה שפורסמו אתמול בערב. סך הכנסות החברה עמדו בסיום הרבעון השלישי ב-437 מיליון שקל עלייה של כ-27% ביחס להכנסותיה ברבעון המקביל אשתקד את עיקר העלייה בהכנסות רשמה החברה ממכירת בניינים וקרקעות בהיקף של 287.3 מיליון שקל.

בנוסף נודע ל"גלובס" כי עד שיתייצב השוק, אזורים מקפיאה הקמת מגדל משרדים בבני-ברק בהשקעה של 50 מיליון דולר. לפי התכנון, אזורים היתה אמורה להקים בניין בן 34 קומות בשטח של 40 אלף מ"ר.

למרות המשבר - הראל ביטוח דיווחה אתמול על רווח מתחילת השנה בסך 3.7 מיליון שקל. ברבעון השלישי רשמה החברה הפסד של 80.2 מיליון שקל, והיא סיימה אותו עם גירעון של כ-90 מיליון שקל בהון העצמי הנדרש. הפסדים מהשקעות הובילו לצניחה בהכנסות החברה מדמי ניהול, ולהפסד בביטוח החיים ברבעון.

שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון ממשיכה לרכז עניין לאחר שהפסדי החברה קפצו פי 16 ויותר בשל הפרשות חד פעמיות והסתכמו ברבעון השלישי ב-34.2 מיליון שקל. ההכנסות הסתכמו ברבעון ב-1.2 מיליארד שקל, עלייה של כ-18% לעומת הכנסות של 1.015 מיליארד שקל אשתקד. החברה רשמה הוצאות מימון נטו של 116 מיליון שקל, עלייה של 21.6% לעומת אשתקד.

אלקו החזקות , החברה האם של של קבוצת אלקטרה (לרבות אלקטרה, אלקטרה נדל"ן, אלקטרה מוצרי צריכה), דיווחה על ירידה של 3.2% ל-1.95 מיליארד שקל; הרווח הנקי המיוחס לבעלי מניות הרוב זינק פי 42.3 ל-69.7 מיליון שקל.

ויטה פרי גליל דיווחה על גידול של 21.9% במכירות נטו ל-71.8 מיליון שקל. הרווח התפעולי קטן ב-5.6% ל-3.08 מיליון שקל ושיעור הרווח התפעולי קטן ל-4.3% מ-5.5% ברבעון המקביל. ההפסד הנקי קטן ב-2.1% ל-3.4 מיליון שקל.

שלמה החזקות , לשעבר ניו-קופל החזקות, דיווחה על גידול של 21.7% בהכנסות ל-516 מיליון שקל לעומת 424 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, התוצאות ברבעון המקביל הוצגו בדו"ח שפורסם אתמול מחדש. החברה הציגה רווח זעום הקטן ממיליון שקל ברבעון שחלך - לעומת 21 מיליון שקל ברבעון השלישי ב-2007.

[לפורטל הפיננסי] ; [לאתר המעו"ף]