על רקע המשבר או על רקע המיזוג? טאואר מפטרת 200 עובדים

ערב המיזוג עם ג'אז, העסיקה טאואר כ-1,300 עובדים ; שבוע לפני שהודיעה על המיזוג עם ג'אז, נפרדה החברה מכ-150 עובדים במאי

על רקע המשבר, או על רקע המיזוג? יצרנית השבבים טאואר סמיקונדקטור , שהשלימה בסוף ספטמבר את רכישת מתחרתה מקליפורניה ג'אז טכנולוגיות, מפטרת הבוקר כ-200 עובדים ממפעלי החברה במגדל-העמק. ערב המיזוג עם ג'אז, העסיקה טאואר כ-1,300 עובדים.

לא מדובר במהלך הפיטורים הראשון שמבצעת החברה. הפעם האחרונה שבה פיטרה החברה מספר גדול של עובדים היתה בחודש מאי, אז נפרדה החברה מכ-150 עובדים, וזאת שבוע בלבד לאחר החתימה על הסכם המיזוג עם ג'אז. גם ב-2007 נאלצה החברה להיפרד מחלק מעובדיה.

מהלך הפיטורים הנוכחי לא מגיע בהפתעה. לפני שלושה שבועות, כאשר דיווחה טאואר על תוצאותיה לרבעון השלישי של 2008, הודיעה החברה כי בכוונתה להרחיב את החיסכון בהוצאות התפעוליות בעקבות המיזוג עם ג'אז. אם בהתחלה דובר על מימוש סינרגיות תפעוליות שיאפשרו לחברה לחסוך 40 מיליון דולר מדי שנה, כעת הציבו בטאואר יעד אגרסיבי יותר לחסכון של 60 מיליון דולר בתקציב השנתי - קיצוץ נוסף של 20 מיליון דולר בהוצאות. כשנשאל על כך בידי "גלובס", אישר מנכ"ל החברה ראסל אלוואנגר כי הקיצוץ יכלול הפחתה נוספת בכוח-האדם.

מטאואר נמסר היום כי החברה "ממשיכה ביישום התוכנית להורדה בעלויות עליה הודיעה בעבר, תוכנית שצפויה להסתכם בחסכון שנתי של כ-60 מיליון דולר החל משנת 2009. תוכנית זו מתמקדת בסינרגיות המתאפשרות עקב המיזוג עם חברת ג'אז טכנולוגיות, כמו התייעלויות תפעוליות וארגוניות, ובנוסף כוללת הפחתת עלויות של טאואר וג'אז בנפרד. החברה תשחרר הודעה רשמית בנושא בהמשך היום".

ייצור שבבים נחשב לתחום עתיר הון במיוחד, ועל הדו"חות הכספיים של טאואר עדיין מעיבים ההפחתות בגין השקעות הענק שביצעה בתחילת העשור, כאשר הקימה את פאב 2, מפעל השבבים השני שלה במגדל-העמק. החברה, שמעולם לא הגיעה לרווחיות, דיווחה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008 על הכנסות של 174.2 מיליון דולר והפסד נקי של 82.3 מיליון דולר. בחברה נוהגים להדגיש כי החברה עברה זה מכבר לתזרים מזומנים חיובי מפעולות שוטפות, וזה הסתכם מתחילת השנה ב-10.9 מיליון דולר. מאידך, הצורך הבלתי-פוסק של טאואר בהשקעות חדשות במכונות לקווי-הייצור שלה, הביאו אותה לבזבז מתחילת השנה 68.5 מיליון דולר על פעילות השקעה.

המיתון העולמי נותן אף הוא את אותותיו בביצועיה של טאואר. לפי התחזית הרשמית של החברה, ברבעון הרביעי של השנה צפויות הכנסותיה להסתכם ב-80 מיליון דולר. ברבעון הרביעי אשתקד רשמה טאואר הכנסות של 61.6 מיליון דולר, אך ביחד עם ג'אז רשמו שתי החברות הכנסות מצרפיות של 105 מיליון דולר.

טאואר

המענק האבוד של מרכז ההשקעות

בטאואר מאמינים היום כי אילו מרכז ההשקעות היה מאשר לחברה מענק בסך 60 מיליון דולר כפי שביקשה, מספר המפוטרים היה מצומצם בהרבה.

תקוות רבות תלתה טאואר באותו מענק, שאמור היה לאפשר לה לקלוט 200 עובדים נוספים לצורך הרחבת המפעל במגדל העמק, יחד עם השקעה מכיסה בסך של למעלה מ-300 מיליון דולר. לא מן הנמנע כי קו האשראי בסך 60 מיליון דולר, שהעמידו לחברה בנק לאומי והפועלים יחד עם החברה לישראל, ניתן בהסתמך על התקוות הללו.

הגורמים המקצועיים במרכז ההשקעות המליצו במהלך 2007 להיעתר לבקשתה של טאואר, אולם בדצמבר האחרון התמונה השתנתה. משרד האוצר ביקש לבטל את החוק לעידוד השקעות הון ובכך לרוקן את תקציב מרכז ההשקעות, כאשר רק התערבות של ההסתדרות ושל התאחדות התעשיינים הביאה לפשרה שהעמידה את תקציב מרכז ההשקעות על 300 מיליון שקל בלבד.

מסיבה זו, שונו הקריטריונים למתן מענקים כך שרק חברות קטנות ובינוניות יזכו בהם וזה לא כולל חברה גדולה כמו טאואר, בטח כשהבעלים שלה הם ממשפחת עופר. ובטח כאשר טאואר בעצמה לא עמדה בהתחייבויות קודמות כלפי המדינה, לאחר שזכתה בשנת 2000 במענק של 250 מיליון דולר.

בינתיים טאואר פנתה בעניין זה לבג"ץ, אולם המשבר העולמי מטיל בספק רב את ההנחה כי המענק של מרכז ההשקעות יכול היה לחלץ את החברה ממצבה. להיפך, אילו בטאואר היו מגייסים עובדים נוספים בעקבות המענק ומשקיעים סכומים נוספים בהרחבת הייצור, ייתכן שעל רקע המשבר הייתה חוטפת החברה מכה גדולה עוד יותר.