שר האוצר האמריקני פולסון: "נזרים עוד 20 מיליארד דולר למוסדות פיננסיים - כדי לעודד מתן הלוואות"

(עדכון) שר האוצר האמריקני נשא את דבריו בוועדה בנושאי כלכלה ושווקים בטקסס, כשעה לאחר יו"ר ה'פד' ברננקי ; "אנו מצפים מהבנקים הפרטיים שמקבלים סיוע, להקל בתנאי האשראי ולהעניק לצרכנים הפרטיים ולעסקים פרטיים הלוואות, כדי שהצריכה הפרטית תחזור למימדים ראויים" ; "ייתכן והסכומים יגדלו בעתיד הקרוב וכן תתרחב היריעה של הקריטריונים בהם מוסדות צריכים לעמוד כדי להיות זכאים לסיוע" ; ברננקי: "ה'פד' שוקל הורדת ריבית עד לשיעור של אפס"

שר האוצר האמריקני, הנרי פולסון נאם היום (ב') בוועידת הפדרל ריזרב, באוסטין טקסס, בנושאי כלכלה ושווקים, והתמודדות ארה"ב במשבר הפיננסי מהעוצמתיים שידעה כלכלת ארה"ב והכלכלות ברחבי העולם. פולסון נשא את דבריו כשעה אחרי נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי.

כמו ברננקי, גם פולסון ציין בראשית דבריו שהכלכלה האמריקנית ממשיכה להתנהל תחת תנאי שוק קשים כתוצאה מהמשבר הפיננסי. פולסון אמר כי האוצר האמריקני, לצד הבנק המרכזי, נקט צעדים שונים כדי לשחרר את מחנק האשראי ולסייע למוסדות הפיננסיים להעניק קו אשראי לעסקים ולצרכנים פרטיים, כדי לעודד את הצריכה הפרטית בארה"ב שספגה מכה קשה עקב המשבר.

פולסון אמר כי האוצר קיבל מאות בקשות ממוסדות פיננסיים בארה"ב, ומאות נוספות נמצאים תחת בדיקה. "עד כה, רכשנו מניות מ-52 מוסדות פיננסיים, בכך הזרמנו כ-150 מיליארד דולר למערכת הבנקאית בארה"ב. אנו נמשיך לבדוק ולבחון בקשות ממוסדות נוספים בשבועות הקרובים". אמר פולסון.

"אנו מצפים מהבנקים הפרטיים שמקבלים סיוע, להקל בתנאי האשראי ולהעניק לצרכנים הפרטיים ולעסקים פרטיים, הלוואות כדי שהצריכה תחזור למימדים ראויים". אמר. כדי לסייע למתן ההלוואות, האוצר יזרים 20 מיליארד דולר מתוך "תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים" (Troubled Asset Relief Program, או TARP), בכך יספק נזילות לאותם מוסדות, שיוכלו לחזור ולהלוות. "ייתכן והסכומים יגדלו בעתיד הקרוב וכן תתרחב היריעה של הקריטריונים בהם מוסדות צריכים לעמוד כדי להיות זכאים לסיוע". אמר פולסון.

"אנחנו פועלים בנמרצות כדי לשרטט תוכניות סיוע נוספות למגזר הפיננסי, כך שההלוואות יחזרו לזרום לצרכנים, והכלכלה תתאושש". סיכם פולסון.

מוקדם יותר, כאמור, נאם יו"ר הבנק המרכזי האמריקני, בן ברננקי, שבראשית דבריו, אמר את המובן מאליו, כי הבנק המרכזי והממשל האמריקני מודעים לכך שהמשק האמריקני והכלכלה האמריקנית עדיין נמצאים תחת לחץ גדול כתוצאה מהמשבר. "ככל הנראה, הכלכלה תישאר חלשה בטווח זמן הקרוב, ולא תתאושש עד שהשווקים הפיננסיים יחזרו לפעילות רגילה".

ברננקי רמז בתחילת דבריו, כי הורדות ריבית נוספות במשק האמריקני, עד לשיעור אפס, הן משהו שבהחלט נלקח בחשבון, אך לעת עתה זהו צעד שהבנק המרכזי שואף לעכב כל עוד צעדים אחרים לשיפור הנזילות של המוסדות הפיננסיים נלקחים.

ברננקי סקר את הצעדים שנקטו הבנק המרכזי והאוצר האמריקני, כדי לסייע לשווקים ולכלכלה. המדיניות המוניטרית של ה'פד', לדבריו, מכוונת להקל עד כמה שאפשר, בהשפעת המשבר על תנאי האשראי בפרט ועל הכלכלה בכלל, ולשם כך כל הורדות הריבית שראינו בתקופה האחרונה בארה"ב, עד לרמת שפל של 1%.

"אחד מהצעדים שהבנק המרכזי שוקל, הוא רכישה במימדים גדולים, של אג"ח ממשלתיות ע"י הבנק המרכזי, בכך יסייע לתשואות שלהן ולפיכך גם לביקושים". אמר ברננקי.

ברננקי אמר כי באופן כללי, הבנק המרכזי האמריקני שואף לתת לשווקים "לפתור את בעיותיהם" ולהתמודד בעזרת כוחות השוק עם השלכות המשבר. עם זאת, ברננקי רמז כי ה'פד' בהחלט שוקל להמשיך ולהזרים כספים לשווקים.

ברננקי ציין כי נפילתו של בית ההקשעות ליהמן ברדרס, היתה בלתי נמנעת, אך לאחר הנפילה, הבנק המרכזי, ה-FDIC (תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי), והאוצר האמריקני יותר ערוכים ומוכנים להתמודד עם מקרים כאלה בעתיד, ולמנוע כשל מערכתי עתידי.

לאחר שסקר את "תקציר הפרקים האחרונים", באשר לצעדים שננקטו ע"י הממשל, ברננקי ציין כי כל הצעדים המוניטריים שננקטו על מנת להקל על מחנק האשראי, ננקטו תוך לקיחת סיכון של הידרדרות לאינפלציה של ממש, ושיקולי האינפלציה עדיין עומדים לנגד עיניו של ה'פד' במדיניות העתידית, כדי שבטווח הארוך ארה"ב תחזור להציג צמיחה.